Pentru că românii nu au încredere în vecini și, de multe ori, nici în prieteni sau rude, când vine vorba să primească altcineva un colet în locul lor, ezită. Este doar unul dintre motivele pentru care serviciile de curierat din România oferite de Fan Courier sunt încă perfectibile.
Al doilea motiv ar fi o infrastructură mai mult decât precară și, avem astfel, în opinia unuia dintre fondatorii companiei, Adrian Mihai, cel puțin două cauze pentru care viața curierilor din România este mult mai grea decât a confraților de breaslă din țările civilizate.
Un angajat al celei mai mari companii de curierat din România, FAN Courier, livrează zilnic, în medie, cam 80-90 de colete. Cifra este de trei ori mai mică față de media livrărilor zilnice din Germania, unde aceasta este de 250.
Diferența vine din două motive principale. Primul este neîncrederea, care explică de ce curierii de la noi nu pot lăsa coletul la ușă sau unui vecin. De asemenea, explică și procentul foarte mare de plată ramburs: circa 70% dintre livrări au plata ramburs și doar 30% sunt achitate online la momentul comenzii. Plata ramburs denotă lipsa de încredere în magazin sau în curier, teama că produsul nu va ajunge în stare bună la client.
Al doilea motiv este lipsa infrastructurii rutiere din orașe. Bucureștiul, aidoma altor orașe mari, Cluj, Timișoara sau Craiova, s-a extins, prin noi construcții, fie clădiri de birouri, fie ansambluri rezidențiale. Fără un plan urbanistic logic, care să urmărească inclusiv dezvoltarea logică a infrastructurii orașelor, traficul a devenit de infern.
Drumurile sunt înguste în majoritatea cartierelor, ceea ce înseamnă lipsa locurilor de parcare. ”Curierii fac, inevitabil, mai mult pentru un drum pe aceeași distanță comparativ cu cei dintr-un oraș german”, spune Adrian Mihai.
Sau chiar cu Brașovul, dat ca exemplu de Adrian Mihai, fondator al FAN Courier, unde străzile sunt mai largi decât în București sau Cluj, iar curierii își termină treaba mult mai rapid.
Durata livrărilor depinde mult de geografia orașului – Adrian Mihai
FAN Courier a investit în acest an 15 milioane euro, dintre care 11,5 milioane euro în flota de autovehicule și restul în IT și echipamente. Salariile au fost majorate, dar oficialii companiei nu au avansat vreo cifră privind nivelul salariilor. Singura informație referitoare la cheltuielile cu salariile a fost creșterea totală a acestora, în 2019 față de anul anterior, cu 30%. Numărul de angajați a ajuns la circa 7.000 în prezent.
„Creșterea salariilor este limitată de productivitatea angajaților”, spune Neculai Mihai, managing partner FAN Crourier. Iar volumul de livrări depinde și de alți factori, precum neîncrederea clienților și infrastructura deficitară.
Compania a deschis patru noi centre de livrare în București în 2019, dintre care două pe autostradă, respectiv pe A1 și A2. În Capitală funcționează acum 13 centre de distribuție, astffel încât curierii din fiecare zonă să petreacă mai puțin timp de la depozit până la destinație.
FAN Courier, venituri și investiții
2018 (mil. euro) | 2019 (mil. euro) | |
Venituri | 145 | 166 |
Investiții | 27,5 | 15 |
Campania de Black Friday a generat cea mai aglomerată zi de livrări. În prima zi de luni după weekendul cu promoții au fost livrate 340.000 de comenzi, în creștere de la 270.000 în aceeași zi de anul trecut.
Dacă anul trecut, de Black Friday, televizoarele au fost vedetele campaniei, anul acesta s-au cumpărat multe frigidere și alte electrocasnice, pampers sau mâncare pentru câini, relevă statisticile companiei.
Pentru 2019 se estimează o creștere de 15% a cifrei de afaceri, până la 166 milioane euro. În 2018, cifra de afaceri s-a ridicat la 145 milioane euro, iar valoarea investițiilor la 27,5 milioane euro. Cota de piață a FAN Courier, la nivelul anului trecut era de 21%, cea mai mare din piață. Pe locul secund se afla Poșta Română cu 20%, iar podiumul era completat de Urgent Cargus, cu 13%.