Real Estate

De ce IKEA a deschis cel mai mare magazin din Europa Centrală și de Est la București?

O capitală cu peste două milioane de locuitori, într-o piață cu aproape 20 milioane oameni, au fost cele două argumente majore în decizia managementului IKEA de a deschide la București al doilea magazin, cel mai mare din Europa Centrală și de Est.

În contextul în care compania nu țintește neapărat clienți cu venituri mari, ci mai degrabă clienți cu nevoi mari, Jesper Brodin, CEO IKEA Group, spune că este cel mai bun moment pentru expansiunea companiei în România. Retailerul suedez de mobilă și decorațiuni vrea o felie mai mare din piață, concentrându-se mai mult pe extindere și mai puțin pe profit. Grupul suedez a inaugurat în luna iunie a acestui an cel de-al doilea magazin din România, în zona Pallady din Capitală, la 12 ani distanță de primul magazin din Băneasa.

Retailerul suedez testează pe plan european, inclusiv în România, formate variate de magazine, scopul fiind de a ajunge la cât mai mulți clienți. La nivel global, anul trecut a deschis aproape 20 de magazine în formate noi: centre de colectare, centre de comenzi și amenajarea locuinței, magazine de mici dimensiuni. ”În final clienții ne vor spune ce formate funcționează, ce format și ce fel de magazine IKEA își doresc”, explică Brodin.

Formatul extra-mic, dar și centrele de colectare sau de planificare a bucătăriilor funcționează, concluzionează aceste. Un magazin IKEA extra-mic are 20% din formatul normal, adică 5.000 mp, și o gamă redusă de produse.

Compania va continua să investească în magazinele de mari dimensiuni, așa numitele flagship stores, unde clienții primesc o experiență completă, idei de amenajare, suport de la angajați, ”dar într-o seară de marți când vrei să cumperi o măsuță, poți să o comanzi rapid online, așa că noi îți aducem formatul digital”, explică CEO-ul IKEA Group.

Primul lucru pe care l-am facut când am venit azi aici a fost să vizităm o familie cu doi copii în apartamentul lor de 60 mp, unde am petrecut o dimineață minunată, pentru că am vrut să vedem de ce au nevoie, ce își permit, la ce visează – Jesper Brodin, CEO IKEA Group

Gama de produse IKEA numără circa 9.500 de modele, disponibile în orice piață, iar strategia este ca în fiecare an să se schimbe circa 20% din gamă, tocmai pentru a fi în acord cu cerințele clienților și în trendurile pieței de amenajări interioare.

Shopping-ul online este foarte tranzacțional, în opinia șefului IKEA: cauți o măsuță, o vezi, o cumperi și ea îți este livrată. Dar compania vrea să ofere mai mult de atât, în contextul în care sunt clienți care nu stiu cum să își amenajeze locuințele sau cum să planifice o bucătărie.

Pe de altă parte, ”trebuie să inovăm mai mult”, susține Brodin, din moment ce sunt clienți care trebuie să economisească pentru a-și permite o saltea nouă”, adaugă CEO-ul IKEA Group.

România nu este cea mai mare piață din Europa pentru IKEA, cum este Germania, de exemplu, dar România are un ritm de creștere foarte ridicat. În plus, producătorul suedez are o rețea mare de furnizori locali, dintre care unii lucrează pentru IKEA de 15-20 de ani. Produsele realizate în România sunt distribuite în întreaga Europă, și chiar în Asia, cum sunt produsele de lemn și porțelan. ”Noi vrem să fim parte din societatea românească, pe care eu personal o cunosc bine”, spune Jesper Brodin.

În schimb,  este una dintre țările cu volum foarte ridicat de comenzi online, iar strategia IKEA este să  utilizeze magazinele ca depozite, de unde livrează toate produsele comandate pe site. Este o decizie care ține de strategia de business și permite retailerului să țină costurile sub control. Astfel, 70% din comenzile online din țară sunt livrate din magazinul IKEA Pallady. Acesta are o suprafață de 37.000 mp și 600 de angajați, după o investiție de 90 milioane euro.

IKEA România – cifre 2018

  • cifră de afaceri de 680 milioane lei (146 milioane euro)
  • pierdere de 8 milioane lei (1,7 milioane euro),
  • față de un profit de 24,2 milioane lei (5,2 milioane euro) în 2017

În perioada 2018-2019, producătorul suedez de mobilă a deschis în România șase centre de colectare, în Cluj, Constanța, Brașov, Timișoara, Iași și București, centre de unde clienții își pot ridica comenzile sau  unde pot planifica amenajarea locuinței.

Al treilea magazin din România va fi deschis la Timișoara, conform surselor din piața imobiliară, scop în care IKEA este pe cale să achiziționeze unui teren de opt hectare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *