Chiria pentru spațiile industriale în zona Bucureștiului, cea mai activă regiune din țară în acest domeniu, este cu 20% mai ieftină comparativ cu Varșovia (Polonia) și cu 25% față de Budapesta (Ungaria).
Spațiile logistice moderne se închiriază cu circa 3,9 – 4 euro pe metrul pătrat în București și în împrejurimi, conform unui studiu realizat de Colliers International. În alte centre din țară, media este de 3,8 – 3,9 euro pe metru pătrat.
În Varșovia, capitala Poloniei, prețul mediu este de 5 euro pe metru pătrat, iar în zona Budapestei, capitala Ungariei, chiria urcă la 6 euro pe metru pătrat. Prețurile din cele două orașe sunt cu 20-25% mai mari comparativ cu nivelul acestora în București.
Stocul de spații industriale și logistice moderne din România a înregistrat o creștere record, de 50%, în ultimii trei ani, dar în continuare există loc de expansiune în raport cu nivelul din alte țări din regiune.
În Cehia, de exemplu, suprafețele moderne industriale și logistice însumează aproximativ nouă milioane de metri pătrați, iar în Polonia acestea ajung la 19 milioane de metri pătrați, de aproape patru ori mai mult decât în România.
Chiria pentru spații logistice
București | 3,9 – 4 euro/mp |
Varșovia | 5 euro/mp |
Budapesta | 6 euro/mp |
Stocul de spaţii industriale şi logistice din România a ajuns la 4,6 milioane de metri pătrați, în creștere cu aproximativ 10% comparativ cu anul precedent. Aproape 9% din stocul total a fost livrat doar în 2019, iar piața are potențialul să se dubleze, la 8 milioane de metri pătrați, în următorii ani, România reducând astfel decalajele față de alte țări din Europa Centrală şi de Est, apreciază consultanții Colliers International.
„Industria auto și retailul sunt principalele motoare de creștere a cererii pentru spații industriale – Laurențiu Duică, Partner & Head of Industrial Agency la Colliers International.
Cererea a venit în 2019 în cea mai mare parte din industria auto, cu aproximativ 141.000 de metri pătrați, urmată de retail. Cel mai important proiect de anul trecut a fost cel al grupului Pirelli, care și-a extins capacitățile logistice de la Slatina cu 62.000 de metri pătrați.
În ceea ce privește zona de retail, o tendință importantă este interesul tot mai mare al jucătorilor din domeniul comerțului online de a-și îmbunătăți logistica pentru a accelera livrările către cumpărători, ceea ce crește și potențialul dezvoltarii unor unitati logistice de tip “ last mile” (unități destinate ultimelor etape din procesul de distribuție către clienții finali).
Bucureștiul – în special zona de Nord și de Vest a orașului, care asigură conexiuni bune cu șoseaua de centură și cu autostrăzile – și Slatina au atras anul trecut cea mai mare parte a cererii de spații industriale și de logistică, urmate de Timișoara și Sibiu. În general, dezvoltările sunt concentrate în apropierea Coridorului IV de Transport Pan-European.
Rata de neocupare a spațiilor industriale și logistice rămâne redusă, de numai 5% în București sau chiar sub 3% în alte zone din țară, pe fondul cererii mari și a suprafeței mici disponibile în proiectele finalizate. În continuare, piața rămâne dominată de proiecte construite după specificațiile chiriașilor, de tip Build-to-Suit.