Indicatori macro

Cele șapte recomandări ale experților pentru depășirea crizei sectorului auto din România

După aproape două luni de inactivitate, marile companii din domeniul auto din România și-au reluat activitatea, la fel și în alte câteva țări din Uniunea Europeană. Întrebarea este însă ce va urma?

Cererea și vânzările au scăzut brusc: multe piețe au înregistrat o reducere dramatică a vânzărilor de vehicule noi, chiar cu peste 80% la cele care au avut o expunere maximă. Explicația simplă este că încrederea consumatorilor și performanța economiei merg mână în mână, ambele fiind afectate pe termen scurt: din cauza incertitudinilor economice, majoritatea consumatorilor nu doresc să achiziționeze un vehicul nou în acest moment. Pe fondul acestei incertitudini, cererea din industria auto este amânată. Întrebarea este cât de mult și pentru cât timp.

Companiile din domeniul auto (producători de echipamente originale/OEM-uri, furnizori, dealeri) sunt mult mai bine poziționate acum decât au fost  în criza din 2008-2009, deoarece și-au îmbunătățit fluxul de numerar, au mărit capacitatea de utilizare, și-au schimbat portofoliile de produse pentru a răspunde cererii cumpărătorilor și au instituit o disciplină mai mare prin stimulente de vânzare cu amănuntul.

Dar, o scădere chiar și de 20% a volumului vânzărilor (un rezultat în limita celor două scenarii considerate mai probabile) poate testa chiar și cele mai solide companii.

O analiză efectuată de Boston Consulting Group asupra mai multor companii din acest sector din România arată un impact potențial foarte mare: într-un scenariu sever, EBITDA (câștiguri înainte de dobândă, taxe, depreciere și amortizare) ar putea scădea cu până la 19 miliarde de lei, de la aproximativ 13,4 miliarde lei prognozate la -5,5 miliarde lei, ajungând în teritoriu negativ, în timp ce pierderile din vânzări s-ar putea cifra la 67 miliarde de lei.

Tabelul de mai jos ilustrează acest impact potențial, fiind luate în considerare două scenarii probabile, moderat și sever, cu scăderi ale pieței de 20% și respectiv de 40%.

Aceste scenarii plauzibile le forțează chiar și pe cele mai bine poziționate OEM-uri să ia măsuri decisive. La nivel global, OEM-urile răspund deja acestei crize prin: accesarea liniilor de credit, închiderea fabricilor, trimiterea angajaților în concediu, amânarea sau reducerea salariilor executive și amânarea investițiilor în programele viitoare.

Companiile din România se confruntă cu aceleași provocări, iar printre posibile recomandări, Boston Consulting Group menționează următoarele:

  • Reechilibrarea lanțului de aprovizionare și profitați de criză pentru a muta în România o parte cat mai mare din producția de parți și componente care acum este făcuta în alte țări (inclusiv China).   
  • Concentrarea pe activitatea pe programele de vehicule care s-au dovedit a fi mai rezistente pe timpul crizelor.
  • Identificarea mijloacelor de stimulare a vânzărilor de vehicule noi: România este dominată de câțiva ani (cu mult timp înainte de criza COVID-19) de vânzările de vehicule second-hand, care în multe cazuri generează și probleme pentru mediu (din cauza emisiilor mai mari) și, chiar pentru siguranța traficului. În acest context, măsurile guvernamentale pentru descurajarea cumpărării autovehiculelor second hand, prin impozitarea pe bază de poluare pot ajuta mediul și economia.
  • Lansarea unui program comercial de vânzări pentru a vă conecta cu consumatorii și a găsi modalități care să vă ajute să vă diferențiați de competitori.
  • Implementarea unor reguli de măsurare a eficienței vânzărilor pentru a stimula și recompensa echipele de vânzări.
  • Creșterea eficiența rețelei de distribuție / dealerilor, pentru a reduce costurile și a păstra numerarul.
  • Reactivarea vânzărilor în rândul clienților prin micro-segmentarea regiunilor specifice, optimizați cheltuielile de marketing prin stabilirea vehiculelor potrivite, utilizați canalele digitale pentru a vă conecta cu clienții în moduri noi sau pentru a sprijini dealerii și gestiona pro-activ brandurile.

Dacă ar trebui să folosim un singur cuvânt pentru a descrie ce trebuie să urmărească liderii industriei auto, cu siguranță acesta ar fi reziliența – Bogdan Belciu, Partener, Boston Consulting Group

Criza COVID-19 poate duce la pierderi de vânzări de până la 67 miliarde de lei și de EBITDA de până la 19 miliarde de lei în industria auto din România, potrivit estimărilor experților de la Boston Consulting Group.

One Response

  1. Singura masura viabila, scaderea preturilor! Restul vine de la sine. Cine vrea sa traiasca foloseste aceiasi reteta ca in criza 2008,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.