Indicatori macro

Cele mai mari 1.000 de companii țin economia României

Cele mai mari 1.000 de companii generează jumătate din cifra totală de afaceri a celor 500.000 de firme active în România.

Veniturile înregistrate de cele mai mari 1.000 de companii s-a ridicat anul trecut la 654 miliarde lei, aproape jumătate din veniturile totale ale companiilor active, de 1.345 miliarde lei. Diferența este cam aceeași din urmă cu 11 ani: în 2008 primele 1.000 de companii adunau 432 miliarde lei, iar totalul se ridica la 864 miliarde lei. În 2014, primele 1000 de companii au urcat la 549 miliarde lei, iar totalul era de 1.117 miliarde lei.

„Supraconcentrarea veniturilor în rândul companiilor de top reflectă subdezvoltarea păturii de mijloc”, spuen Iancu Guda.

Această supraconcenrtare duce la o capacitate redusă a sistemului economic de a absorbi șocurile externe propagate în timpul unor schimbări majore (modificări de taxe, recesiune, fluctuația șomajului, volatilitatea dobânzilor etc.).

Vulnerabilitatea economiei noastre este alimentată și de un alt factor structural, respectiv creșterea economică dependentă de consum, acesta din urmă fiind puternic corelat cu dinamica ciclului economic.

Dependența de consum se vede în numărul companiilor cu activitate de retail din totalul celor 1.000 și valoarea cifrei de afaceri cumulată. Mai exact, 285 de companii, care cumulează venituri de 167 miliarde lei, au activitate de comerț cu ridicata și distribuție, iar 81 de companii cu o cifră de afaceri de 136 miliarde lei au ca activitate comerțul cu amănuntul, conform datelor aferente 2018.

Doar cele 100 de companii din industria de mașini și echipamente mai adună venituri mai mari de 100 de miliarde, respectiv 111 miliarde lei. Pe locul al patrulea se situează cele 46 de firme din producția și furnizarea de energie electrică și termică, apă și gaze, care au venituri de 42 miliarde lei.

Analiza efectuată de președintele AAFBR mai arată că investițiile realizate de cele mai mari 1.000 de companii au scăzut în ultimii zece ani, ajungând la o pondere de 52% în total active, minimul ultimului deceniu. La nivelul anului trecut valoarea investițiilor s-a ridicat la 242 miliarde lei, în creștere cu doar 1,6% față de 2017.

Companiile mari preferă să se capitalizeze prin reinvestirea profiturilor și rambursarea creditelor de la bănci și furnizori. Gradul de capitalizare a ajuns la aproape 44%, fiind stabil în ultimii trei ani. Spre comparație, gradul de capitalizare mediu, la nivel național, este de 25%, cel mai redus din UE.

Sintetizând comportamentul financiar al celor mai mari 1.000 de companii active în România în anul 2018, prin raportarea dinamicii acestora la evoluția din ultimul deceniu, se constată o curățenie a bilanțului prin diminuarea datoriilor, păstrarea capitalizării la un nivel ridicat, amânarea investițiilor (și realizarea celor strict necesare sau care sunt time sensitive, respectiv nu o să mai apară în viitor), încasarea rapidă a creanțelor, vânzarea mai lentă a stocurilor și conservarea lichidității.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.