Asociația Română a Băncilor (ARB) și Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR) acordă sprijin clienților și autorităților pentru limitarea efectelor negative ale pandemiei.
Sistemul bancar a înaintat deja într-o manieră proactivă, atât către Guvernul României cât și către Banca Națională a României, un set de măsuri menite a-i permite să fie cât mai bine pregătit în a răspunde solicitărilor clienților și a contracara efectele nocive generate de pandemie, se arată în comunicatul comun transmis de cele două instituții.
Se arată, totodată că absolut toată omunitatea bancară face pașii necesari pentru a evita orice perturbări majore în economie și pentru a asigura finanțarea economiei și accesul persoanelor juridice si fizice la serviciile esențiale. Sectorul bancar tratează cu toată responsabilitatea provocările de ordin economic și cele de sănătate publică ce pot fi generate de pandemie.
Sunt analizate posibilitățile de adoptare a unor măsuri pentru protejarea sănătății clienților și a personalului băncilor, dar și din perspectiva asigurării continuității operaționale a activității băncilor pentru situații agravante.
Băncile din România au întocmit Planuri de Continuitate ale Afacerilor (BCP) pentru situații critice, fiind pregătite să onoreze solicitările clienților privind funcționarea cardurilor și decontarea plăților, asigurarea de lichiditate în mod corespunzător, desfășurarea activității în unitățile bancare.
Ca măsură suplimentară de asigurare a sănătății, băncile recomandă populației efectuarea plăților fără numerar, prin mijloace moderne de plată puse la dispoziție de băncile din România, precum cardurile sau plățile online.
Băncile își vor informa în mod constant clienții asupra necesității de a evita ori de câte ori va fi posibil contactul fizic direct în sucursale și agenții. În acest sens, băncile vor lua măsuri prin care să poată deservi clienții persoane fizice prin intermediul mediului online, pentru un număr cât mai mare de produse si servicii.
În acest context, considerăm că se impune adoptarea cu celeritate a proiectului legislativ prin care semnătura electronică avansată să poată îndeplini cât mai multe dintre funcțiunile semnăturii electronice calificate, ceea ce ar putea constitui un ajutor real pentru consumatori.
Sistemul bancar românesc este pregătit să facă față provocărilor ce pot apărea, fiind în dialog cu Guvernul, Banca Națională a României și alte instituții publice. Instituțiile de credit sunt pregătite și vor acorda o atenție deosebită privind posibilitatea agenților economici de a-și păstra angajații și capacitatea de retribuire a acestora.
Pe lângă măsurile individuale de sprijin pe care le adoptă băncile de la caz la caz, considerăm că va fi esențial suportul reglementării naționale și europene pentru anumite derogări menite să permită băncilor să acorde un sprijin mai amplu clienților persoane fizice și juridice care pot întâmpina dificultăți în această perioadă.
Colaborăm cu Federația Bancară Europeană și cu omologii din cadrul federațiilor și asociațiilor bancare la nivelul statelor europene, pentru a lua măsuri adecvate și direcționate – Comunicat ARB