Auto

Schemă de sprijin de 53 milioane euro pentru stațiile de încărcare electrice

Mașina electrică

Comisia Europeană a aprobat o schemă de sprijin de 53 milioane euro pentru țara noastră pentru instalarea de stații de reîncărcare a vehiculelor electrice. Schema de ajutor a fost concepută de autoritățile române, iar banii vor veni de la buget.

Măsura va contribui la reducerea emisiilor de dioxid de carbon și a altor emisii poluante fără a distorsiona nejustificat concurența pe piața unică. Aceasta a fost concluzia Comisiei Europene la cererea României.

 „România va contribui la combaterea schimbărilor climatice în conformitate cu obiectivele stabilie de Pactul ecologic european – Margrethe Vestager, vicepreședintele Comisiei Europene.

Schema de sprijin va avea un buget de 53 milioane euro, iar ajutorul va fi acordat în perioada 2020-2025. Este menită să stimuleze investițiile în stații de reîncărcare a vehiculelor hibride sau electrice și va acoperi zonele urbane, suburbane și rurale. Scopul este dezvoltarea unei rețea de stații de reîncărcare pe tot teritoriul țării.

Rețeaua este necesară pentru a impulsiona achiziția de autovehicule electrice, considerate mai puțin poluante decât cele clasice pe combustibili fosili. Cum aceste autovehicule nu au o autonime ridicată, ci se limitează la câteva sute de kilometri, pentru un drum interurban mai lung de 200-250 de kilometri mașina are nevoie de încărcare.

În prezent, sunt câteva zeci de stații de încărcare electrice în toată țara, majoritatea în orașe. Din discuțiile cu companiile care au instalat astfel de stații am aflat că investiția necesară pentru o stație se ridică la circa 50.000 de euro.

Costurile depind de capacitatea stației, din care reiese cât de repede se pot încărca bateriile mașinii. O stație de capacitate mică, care înseamnă câteva ore pentru o încărcare completă a bateriilor, costă câteva mii de euro. O stație de capacitate medie, cu încărcare rapidă, și care este cea mai utilizată stație, urcă la câteva zeci de mii de euro.

O stație de capacitate mare, cu încărcare ultra-rapidă, adică 20-30 de minute pentru 75-80% încărcare, poate ajunge la câteva sute de mii de euro. O astfel de stație are nevoie și de cabluri separate pentru linia electrică, care înseamnă costuri suplimentare.

De altfel, o stație cu încărcare ultra-rapidă are sens doar în zonele dintre orașe, pe autostrăci sau drumuri naționale aglomerate. Pentru stațiile din oraș, sunt suficiente stațiile medii.

Cert este că în cinci ani am putea avea o rețea de stații de încărcare petnru autovehiculele electrice de câteva sute la nivel național. Bugetul de 53 milioane euro acoperă cel puțin 500 de astfel de stații, care ar încuraja și utilizarea autovehiculelor electrice la nivel național, nu doar la nivel urban, așa cum este în prezent.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *