Parcul național de autoturisme, fără vehicluele comerciale, a depășit 7 milioane de unități la sfărșitul anului trecut, după ce au fost înmatriculate peste 600.000 de autoturisme noi și second hand.
Anul trecut a fost prolific pentru vânzările de autoturisme noi, care au ajuns la un volum de 161.500. Datele Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) arată că vânzările au fost mai mari cu 23,4% comparativ cu volumul înregistrat în 2017.
Topul autoturismelor noi înmatriculate în 2019 vs. 2018
Marca | 2019 | 2018 |
Dacia | 50.311 | 36.873 |
Renault | 13.573 | 10.629 |
Ford | 12.420 | 9.681 |
Skoda | 12.372 | 11.148 |
Volkswagen | 10.579 | 10.060 |
Vehiculele second hand importate au totalizat peste 440.000 de unități, în scădere cu 5% față de volumul din 2017. În cei trei ani de la eliminarea timbrului de mediu la începutul lui 2017, în România au fost înmatriculate peste 1,4 milioane mașini rulate.
Se poate observa o tendință de revenire a autoturismelor noi în defavoarea celor vechi. Creșterea puterii de cumpărare permite achiziționarea de mașini mai noi sau ieșite de pe poarta fabricii. De cealaltă parte, cei care nu își permită încă un vehicul nou, găsesc oferte de mașini rulate la prețuri accesibile.
De altfel, anul trecut s-au reînmatriculat peste 600.000 de mașini. Un număr egal cel al autoturismelor noi și second hand înmatriculate. Situația este normală în orice țară dezvoltată; după utilizarea timp de cinci sau mai mulți ani a unei mașini, se preferă vânzarea și achiziționarea uneia noi.
România depinde încă de autoturismele second hand. În statele din vestul Europei, schimbarea se face, de regulă, cu mașini noi. Așa s-a ajuns în situația în care milioane de mașini de 3-5-7 ani, cu prețuri la jumătate față de un model nou, sunt disponibile pentru statele din est. România, Bulgaria, Serbia și altele sunt principala destinație a acestor autoturisme.
„Unul dintre cele mai importante trenduri din 2019 a fost scăderea interesului pentru Diesel în raport cu mașinile pe benzină – Andrei Dumuța, Business Manger la Autovit.ro
Platforma de anunțuri de vânzare mașini Autovit.ro a înregistrat, anul trecut, peste 265.000 de anunțuri, cu 18% mai mult decât în 2017. Din analiza datelor reiese că a crescut interesul pentru auto cu motoare pe benzină în dauna celor diesel. Mai exact, căutările celor interesați de achiziție au vizat în proporție de 45% motoare pe benzină, iar cele diesel au apărut în 46% dintre căutări.
Oferta nu ține încă pasul cu cererea; 78% dintre autovehiculele listate aveau propulsie pe motorină și doar 20% pe benzină. Cele mai populare mărci, conform ofertelor postate, sunt Volkswagen (46.500 anunțuri), BMW (38.100), Audi (27.300), Mercedes (25.000) și Ford (17.100).
După intervalul de preț, 30% dintre anunțuri vizau auto cu un preț de cel mult 5.000 euro (o vechime a mașinii de peste 10 ani), iar 30% între 5.000 și 10.000 de euro (vechime între 5 și 10 ani). Ofertele cu prețuri între 10.000 și 25.000 de euro aveau o pondere de 28%.
În ceea ce privește autoturismele noi înmatriculate anul trecut, Dacia este prima din topul vânzărilor cu 50.300 de mașini. Renault se află pe poziția secundă cu 13.500, urmată de Ford cu 12.400. Skoda se află pe locul al patrulea cu 12.300 de mașini, iar Volkswagen completează topul 5 cu 10.600 de autovehicule.
Parcul auto la nivel național, inclusiv vehiculele comerciale, se ridică la 8,6 milioane, dintre care 7 milioane sunt autoturisme.