Asigurări

COTAR reclamă nereguli la ASF în supravegherea sectorului de polițe RCA

RCA accident auto

Confederația Transportatorilor reclamă o serie de nereguli la ASF, mai ales în legătură cu protejarea unei structuri similare schemei Ponzi, precum și faptul că instituția de supraveghere trebuie să reprezinte interesul consumatorilor și nu pe cel al asiguratorilor.

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) susține că la peste 8 luni de când ASF are o echipă de conducere interimară, rezultatele vorbesc de la sine: numărul reclamațiilor la adresa pieței de asigurări a crescut cu peste 300%, numărul litigiilor în instanță cauzate de abuzurile asigurătorilor a depășit 100.000, peste 10.000 de litigii au fost înregistrate de la începtul acestui an doar împotriva a două companii, respectiv City Insurance si Euroins.

În privința schemei Ponzi, opinia COTAR este întemeiată pe dispozițiile legislației în vigoare, conform cărora ASF trebuie să reprezinte interesul consumatorilor și nu pe cel al asiguratorilor.

Prin comunicările efectuate, UNSAR arată că plata daunelor este condiționată de viitoarele încasări de prime RCA: „Se va pune o presiune foarte mare pe asigurătorii monocromi, care au un portofoliu/încasări de peste 90% doar din RCA, nu şi din alte linii de business – mai ales cele 2 companii care deţin deja peste 70% din piața RCA (City Insurance și Euroins), ceea ce va genera un semnificativ risc sistemic. În aceste condiţii, câteva mii de unități reparatoare nu vor mai putea primi bani pentru dosare, importatorii de piese nu vor primi sumele aferente comenzilor şi implicit distribuitorii și transportatorii vor suferi datorită imposibilităţii de achitare a facturilor cu impact în blocarea procesului de distribuţie şi transport. Pe cale de consecință, toţi păgubiții vor avea maşinile blocate, iar în final, situaţia va conduce la o inechitate în piaţă între cei care nu plătesc prime și păgubiții afectaţi în dreptul lor la despăgubire. De asemenea, va exista o îngreunare în procesul de decontare între companii, iar piaţa se va bloca” – extras din materialul transmis de UNSAR către Guvernul României, la mijlocu lunii aprilie 2020.

COTAR spune că acest argument este o recunoaștere publică a faptului că firmele de asigurări din România nu se bazează pe principiile de asigurare, ci pe principiul funcționarii unei scheme Ponzi, o formă de fraudă care a adus prejudicii importante sistemelor financiare în întreaga lume, aceasta fiind definită ca un mecanism care poate menține iluzia unei afaceri durabile, atât timp cât noii investitori contribuie cu fonduri noi și atât timp cât majoritatea investitorilor nu solicită rambursare completă și încă mai cred în activele inexistente pe care se presupune că le dețin.

„De ce ASF nu s-a autosesizat la argumentele UNSAR care susțin nici mai mult, nici mai puțin, decât faptul că în perioada în care firmele de asigurări nu încasează bani din cauza suspendării polițelor RCA, nu vor mai exista bani pentru plata daunelor? Ce supraveghează, în realitate, ASF, dacă UNSAR recunoaște public faptul că asiguratorii din România nu au bani pentru plata daunelor, dacă le scad încasările? Ce se va întâmpla cu societățile de asigurări în momentul în care le vor scădea încasările? Vom asista la noi episoade ASTRA și CARPATICA? De cât timp cunoaște ASF faptul că în România există firme de asigurări care funcționează pe principiul schemei Ponzi și nu conform unor mecanisme sustenabile, în acord cu principiile de asigurare legale?”, se întrebă transportatorii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *