Actuala Lege de reglementare a polițelor auto obligatorii (RCA) ar putea fi suferi modificări majore, dacă noul proiect de lege ajuns în Parlament va fi adoptat în forma propusă.
Impunerea unei grile de tarife percepute de către service-urile auto la reparațiile pe baza poliței RCA, prin care acestea vor fi practic plafonate, este, de fapt, cel mai controversat punct al acestui proiect.
Dar, cum s-a născut ideea de a impune această măsură, printr-o modificare a Legii RCA, act normativ elaborat pe baza legislației europene în vigoare? Pe de o parte, asigurătorii reclamă prețurile mari pe care atelierele le percep pentru contravaloarea reparațiilor. De cealaltă parte, service-urile reclamă faptul că asigurătorii refuză să achite despăgubirile la timp și nimeni, în speță ASF, nu le aplică sancțiunile prevăzute de lege.
Tensiunile dintre asigurători și service-uri au apărut după ce Legea RCA nr. 132/2017 a permis utilizarea evaluatorilor independenți pentru daunele autovehiculelor. La doi ani de la intrarea în vigoare a legii, valoarea facturilor emise de service-uri a crescut cu 34% comparativ cu anii anteriori apariției legii.
În prezent, asigurătorii presează ASF pentru modificarea legii în sensul impunerii unor tarife maximale pentru reparațiile autovehiculelor. Este proiectul de lege care tocmai a fost depus în Parlament, în condițiile în care ASF a anunțat că nu poate impune tarife unor companii private.
Cei care au avut de efectuat reparații sau verificări auto știu că tarifele pe care service-urile le percep pentru lucrări diferă. Atunci când plata este realizată de către compania emitentă a poliței RCA sau a CASCO – asigurarea facultativă a autoturismului, care acoperă și daunele din vina asiguratului – tarifele din deviz sunt mai mari decât atunci când plata este realizată direct de proprietarul mașinii.
Un alt aspect este valoarea pieselor utilizate în reparații. Dacă service-urile folosesc, în cazul reparațiilor pentru autoturismele aflate în garanție, pentru care proprietarul vrea sa-și păstreze garanția de la producător, doar produse și piese de schimb originale, costul reparației este în consecință, mai mare.
Pentru reparațiile autoturismelor vechi, ieșite din garanție, proprietarii pot opta, împreună cu service-urile, pentru piese si echipamente de la alți producători decât cel de origine (așa-numitele piese „after market”) sau chiar pentru piese și produse second hand. În acest caz, costurile de reparații sunt de 3-4 ori mai scăzute.
Cert este că service-urile, în virtutea legilor pieței libere a prețurilor, își pot stabili, în funcție de propriile criterii și condiții de lucru, tarifele produselor și serviciilor pe care le comercializează. Iar cele mai multe dintre acestea funcționează pe baze contractuale, ca firme agreate, cu majoritatea companiilor de asigurări din România.
Firmele de asigurări care vând polițe RCA consideră însă că sunt ținta abuzurilor unora dintre service-urile auto, tocmai pe motivul că legea actuală permite service-urilor să-și stabilească singure tarifele.
Euroins, unul dintre principalii asiguratori de pe piața de RCA, arată că un far de Dacia Logan ajunge să coste până la 2.000 de lei, în condițiile în care un far nou și original costă între 300 și 700 de lei. Cum nu există niciun plafon stabilit în lege pentru costurile unei piese, unele service-uri practică adaosuri comerciale foarte mare, care le permit să ducă prețurile la mult peste cel de la producător.
Asiguratorii reclamă și tarifele percepute pe ora de lucru, pentru manoperă, care pot ajunge și la 200 de euro pe oră. Mai exact, sunt service-uri care au trimis facturi către asiguratori cu costuri orare de manoperă de tinichigiu sau mecanic de până la 1.000 de lei pe oră.
La fel se întâmplă și în cazul mașinilor pe care service-urile le oferă deținătorilor de RCA pe perioada reparației autovehiculului. Un Logan, care se poate închiria cu 20 de euro pe zi poate fi facturat și la prețuri de zece ori mai mari, conform declarațiilor Euroins.
De cealaltă parte, sevice-urile auto reclamă faptul că asiguratorii achită doar o parte din despăgubirile polițelor RCA și Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) refuză să aplice legea încazul acestora.
„Firmele de asigurări nu plătesc daunele sau plătesc o mică parte din despăgubiri, refuzând să achite integral facturile de reparații”, susține Florin Pandele, director general AutoCar Service, citat de national.ro. Asiguratorii sunt chemați în instanță, unde, chiar dacă pierd, tot cu întîrziere plătesc facturile către service-urile auto,adaugă acesta. Votarea proiectului de lege ar duce clar la folosirea unor piese de calitate inferioară, chiar îndoielnică, fie de pe piețe neautorizate, fie din dezmembrări, pentru că este posibil că, per total, costul reparației să depășească tariful prevăzut în grilă.
Regula, din punctul de vedere al firmelor de asigurări, pentru a evita întârzierea la plată a despăgubirilor, ar fi aceea ca reparațiile să fie realizate în service-uri auto care au acorduri de decontare directă cu asigurătorii. Fiind vorba despre relații clare contractuale, acestea sunt cele care practică tarife agreate și acceptate de către firmele de asigurare și se bazează pe o relație îndelungată cu asiguratorii.
Am permis de conducere din 1988 mulțumesc bunului Dumnezeu nu am avut evenimente, însă platesc polite RCA cu sume diferite,exemplu:
1.pentru un Logan 2005 plătesc 230 ron/an
2.pentru un Fiat albeea 1,4 an 2006 platesc 234 ron/an
3 .pentru un Fiat tipo 1,4 an2018 platesc443 ron/an mentionez că doar eu conduc aceste autoturisme, pentru cel din2006 am B8 pentru cel din 2018 am clasaB4 zic eu că ceva este în neregulă.
Se cearta hotii intre ei. Rca care isi bate joc de tine daca ceri baniin service auto care vrea sa puna doar piese China, sa tina pana iesi cu masina pe poarta si pe alta parte producatorii auto care cer pe piesele originale valoare lor in aur.
Ai încercat să discuți cu un broker, sau un reprezentant al lui, să încerce să-ți rezolve problema asta simplă, sau în continuare reînnoiești polițele RCA online, sau prin malluri?! Problema ta, cu bonusul diferit, deși autovehiculele sunt înmatriculate pe același proprietar, este rezolvabilă