Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) cere deputaților să respingă propunerea legislativă de modificare a Legii RCA, întrucât aceasta avantajează direct companiile de asigurare.
COTAR susține că proiectul de lege obligă persoanele fizice și juridice să suporte o co-plată pentru reparații sau pentru închirierea unui vehicul de schimb pe perioada reparațiilor, deoarece asiguratorii RCA vor avea dreptul să plătească doar parțial despăgubirea datorată.
Plata chiriei pentru vehiculul oferit de service-ul auto persoanei care își repară mașina ca urmare a unei daune RCA a dus la multe certuri între companiile de asigurare și service-uri. Au fost cazuri în care chiria percepută și achitată de asigurator era mult peste prețul pieței, motiv pentru care companiile care oferă polițe RCA au cerut modificarea legii.
COTAR reclamă că la dezbaterea proiectului în Senat au participat doar firmele de asigurări, însoțite de deputatul Marius Bota. Acțiunea a fost blocată de președintele Comisiei din Senat, Viorel Arcaș, care au remarcat graba și insistența cu care inițiatorul legii, Marius Bota, dorea să treacă proiectul, drept pentru care au respins legea în forma promovată.
Poziția Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), cerută de Camera Deputaților, a fost de a nu susține proiectul legislativ. În actuala formă, proiectul încalcă dreptul la proprietate al deținătorilor de autovehicule deoarece toate dispozițiile legală arată că prejudiciul provocat de un deținător de RCA trebuie acoperit integral de asigurator.
Există riscul ca, în perioada în care întreaga atenție a societății este orientată spre lupta împotriva noului virus, să fie votate legi împotriva cetățeanului – Florin Pandele, vicepreședinte al Confederației naționale a Federațiilor și Asociațiilor de Consumatori
Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, arată că proiectul de lege lovește în primul rând în transportatorii români, care generează circa 10% din PIB-ul țării.
Există obligația legală de a deține asigurare RCA, dar Comisia Europeană cere eliminarea plafoanelor aplicabile prețului asigurărilor RCA. Dar, ”asiguratorii RCA vor să plafoneze despăgubirile pe care le vor plăti, astfel încât asiguratorii vor fi în situația în care legea le asigură clienții și nu le limitează prețul la care vând asigurarea, totul fiind în favoarea lor și în detrimentul păgubiților”, spune Ștefănescu.
Contactată de Adevărul Financiar, Euroins, una dintre principalele companii de asigurare RCA, a refuzat să comenteze informațiile din comunicatul COTAR. City Insurance nu a răspuns solicitării de a-și exprima un punct de vedere până la publicarea acestui articol.
Proiectul de modificare a legii RCA se află în dezbatere în Camera Deputaților din Parlamentul României după ce a trecut de Senat. Camera Deputaților, care este camera decizițională pentru proiect, urmează să supună la vot legea, după finalizarea dezbaterilor.