Modificarea OUG 114 va elimina cerințele suplimentare de capital pentru administratorii fondurilor de pensii private, ca și posibilitatea de a te muta de la Pilonul II (pensii administrate privat) la Pilonul I, după cum a declarat ministrul de Finanțe, Florin Cîțu.
Prezent la prezentarea studiului „Viitorul sistemului de pensii din România” realizat de CFA România, ministrul a arătat că doar 540 de persoane au accesat posibilitatea de a se muta de la Pilonul II la Pilonul I.
Cerințele de capital de până la 750 milioane euro la nivelul întregii industrii pentru administratorii fondurilor de pensii private vor fi eliminate. Prin angajarea răspunderii guvernului va fi eliminată și reducerea cu până la 70% a comisioanelor de administrare.
Administratorii fondurilor private de pensii, șapte în total, au înregistrat pierderi de 34 milioane lei în primele șase luni ale anului, potrivit studiului CFA România din cauza prevederilor OUG 114. Raportul arată și că majorarea punctului de pensie din Pilonul I cu 40% din septembrie 2020 va duce la presiuni suplimentare asupra bugetului de stat și, implicit, la creșterea deficitului bugetar.
Creșterea punctului de pensie din ultimii doi ani, de 10%, respectiv 15%, duce deja deficitul bugetar aferent 2019 la 4,4% din PIB, mult peste nivelul impus de Uniunea Europeană.
În cazul în care majorarea punctului de pensie va continua așa cum este prevăzut în legea actuală, deficitul bugetului de pensii Pilonul I va exploda. Cheltuielile suplimentare estimate pentru anul viitor se ridica la 24,8 miliarde lei, iar pentru 2021 la 58,1 miliarde lei.
Studiul arată că, în condițiile în care populația țării noastre va ajunge la 15,7 milioane, conform prognozelor Organizației Națiunilor Unite, susținerea sistemului de pensii Pilonul I va fi și mai dificilă. Populația îmbătrânită și numărul redus de angajați care să alimenteze bugetul asigurărilor sociale vor duce la nesustanabilitatea sistemului de pensii.
CFA România consideră că, pentru a asigura independența financiară a persoanelor vârstnice, este necesară stabilirea unui cadru unitar, care să prevadă rolul statului în asigurarea unui venit minim pentru fiecare cetățean, dar și flexibilitatea și oferirea de facilități fiscale și investiționale, astfel încât participarea contribuabililor să fie stimulată în mod adecvat.
Dacă rămânem cu un sistem dominant de pensii pe Pilonul I cu siguranţă nu vom putea să plătim pensii în 20 de ani, asta este opinia mea – Florin Câțu
Creșterea contribuțiilor pentru Pilonul II (pensia administrată privat) și Pilonul III (pensia privată facultativă) ar trebui să fie principala preocupare a statului și a angajaților pentru a se asigura că viața de pensionar nu va duce la o scădere a nivelului de trai.
Cristian Păun, profesor de economie la ASE, a făcut un calcul pornind de la suma de 1.291 lei pe care un angajat cu salariul mediu brut, de 5.163 lei, o achită lunar pentru fondul public de pensii. Cu suma respectivă investită de către angajat pe parcursul a 35 de ani, cât este stagiul complet de cotizare stabilit de stat.
Au fost luate în calcul trei scenarii conservative, cu randamente medii anuale diferite, de 1%, 2% și 3%. În cazul în care randamentul ar fi 1%, suma acumulată după 35 de ani ar fi de aproape 650.000 lei. Un randament anual de 2% ar duce suma la 785.000 de lei, iar cel de 3% la 960.000 lei.
Încasate integral, sumele reprezintă o pensie lunară de 2.700 lei pentru următorii 20 de ani în primul scenariu, cel cu dobânda de 1%. Pentru al doilea scenariu, pensia lunară ar fi de 3.270 lei, iar la un randament de 3%, pensia ar fi de 4.000 lei.
Valoarea pensiei lunare dacă banii ar fi administrați privat
Randament anual de 1% | 2.700 lei |
Randament anual de 2% | 3.270 lei |
Randament anual de 3% | 4.000 lei |
*Pensia lunară pentru o perioadă de 20 de ani
La nivel național, în octombrie 2019, valoarea medie a pensiei era de 1.371 lei, cu un total de 4,67 milioane beneficiari. Ceea ce ne arată că încasarea și administrarea individuală a sumelor aferente pensiei ar fi mult mai avantajoasă. Din păcate, acest lucru nu este posibil deocamdată, statul nefiind capabil să acopere din alte surse bugetul de asigurări sociale.
Legea pensiilor administrate privat prevedea creșterea graduală a contribuțiilor pentru Pilonul II. Din păcate, anul trecut, contribuția a fost diminuată de la nivelul atins de 5,1% la 3,75% pentru acoperirea deficitului de la Pilonul I. Și nici proiectul de buget pentru anul viitor nu prevede o revenire la creșterea acestui procent. Sistemul de pensii Pilonul II a demarat în 2008 și prevedea o creștere de 0,25 puncte procentuale în fiecare an.