Aproape 40% dintre românii chestionați în cadrul unui studiu realizat de Centrala de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB) și platforma FinZoom au declarat că sunt stresați de dobânzile și comisioanele bancare.
Se adaugă birocrația (volumul documentației cerute de bănci) pe care 11% dintre cei chestionați îl consideră un element de nemulțumire în relația cu banca, timpul mare de așteptare (10%) și atitudinea deficitară a personalului bancar (8%).
Dintre cei care au în derulare un credit bancar, 15% au declarat că au dificultăți la plata ratelor, iar peste jumătate dintre aceștia, invocă schimbarea situației economice generale și schimbarea situației familiale ca fiind principalele cauze care au dus la întârzierea achitării ratelor.
Datele Centralei Riscului de Credit arată că în România sunt circa două milioane de credite cu o valoare mai mare de 20.000 de lei și aproape trei milioane de carduri de credit.
Studiul CSALB arată că produsele cele mai folosite sunt cardurile de debit (28%), cardurile de credit (23%) și conturile curente (21%). Credite bancare sau către IFN dețin doar 13% dintre respondenți.
Centrala de Soluționare a Litigiilor (CSL), înființată ca urmare a unei Directive europene, care intermediază gratuit negocierea dintre consumatori și bancă sau IFN-uri, este tot mai utilizată de clienții bancari. În primele șase luni ale anului, CSALB a primit 1.053 de cereri de soluționare, aproape dublu față de numărul înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut.
Numărul consumatorilor care s-au împăcat cu băncile sau IFN-urile în primul semestru se ridică la 287, cu 52% mai mult decât în primele sașe luni din 2018.
Apetitul băncilor spre conciliere este mutl mai mare decât cel al IFN-urilor – Alexandru Păunescu, membru în Colegiul de Coordonare al CSALB.
Dintre cele 348 de dosare de conciliere constituite de CSALB după acceptarea cererilor de căte comercianți, doar cinci dosare s-au format în relație cu un IFN .
Concilierea sau arbitrajul prin CSALB
- Dacă banca acceptă concilierea, CSALB desemnează aleatoriu un conciliator sau un arbitru.
- Conciliatorul analizează situația și discută cu ambele părți, după care propune o soluție pe care părțile o pot accepta sau refuza în 15 zile. Odată acceptată, soluția devine titlu executoriu.
- În cazul arbitrajului, arbitrul sau arbitrii desemnați negociază cu ambele părți, după care impun o soluție care constituie titlu executoriu, obligatorie pentru părți.
Doar 58% dintre români au un cont bancar, iar un sfert dintre aceștia se plâng de relația pe care o au cu băncile sau cu instituțiile financiare non-bancare (IFN-uri).