Bancare

Economisirea crește simultan cu scăderea achizițiilor

Nu mai puțin de 90% dintre românii care au răspuns la studiul ”L’Observatoire Cetelem” 2019, realizat la începutul acestui an, au declarat că sunt preocupați să economisească mai mult decât să consume.

De altfel, românii se înscriu pe tendința europeană, din acest punct de vedere, întrucât și cetățenii altor țări s-au declarat mai degrabă preocupați de a pune bani deoparte în detrimentul achizițiilor de bunuri. Schimbarea de comportament este radicală față de anii anteriori, pe plan local dar și european.

Pe de altă parte, același studiu arată că produsele locale, fiind considerate de o calitate mai bună decât cele importate, sunt din ce în ce mai apreciate și, deci, au urcat în topul cumpărăturilor.

Surprinzător sau nu, concluziile unui studiu realizat de Comisia Europeană arată că există un dublu-standard în ceea ce privește produsele destinate țărilor din Vestul Europei și cele pentru statele din Centru și Est.

Mai exact, 9% dintre produsele analizate aveau o compoziție diferită deși partea din față a ambalajului era identică, 22% aveau compoziție diferită și ambalajul similar, iar 27% aveau compoziție diferită și ambalajul diferit. Doar 23% dintre cele 1.380 de produse analizate erau identice în ceea ce privește compoziția.

România nu a luat parte la studiul realizat de Comisia Europeană, dar situația nu este cu nimic diferită față de piețele din jurul nostru, mai ales că puterea de cumpărare nu este mai mare decât în restul Uniunii Europene.

Puterea de cumpărare care este percepută ca fiind în scădere față de anul trecut. Dintre cele 17 state participante la sondaj, 8 consideră că puterea lor de cumpărare a crescut, iar celelalte 7 văd o scădere, prin acestea aflându-se și România. O singură țară a arătat că puterea de cumpărare a rămas la fel, respectiv Polonia.

Într-o legătură directă cu puterea de cumpărare se află răspunsul la intențiile de consum, unde se înregistrează, de asemenea, scădere față de anul trecut, cu un minus de 4%. Totuși, procentul celor care au răspuns pozitiv, 63% din total, arată un consum care se păstrează ridicat, vizibil și în datele aferente primelor patru luni ale anului, conform datelor INS.

Produsele care sunt în top pentru achiziție în următoarele 12 luni sunt majoritar destinate îmbunătățirii nivelului de trai, a confortului locuinței. Mai exact, 48% intenționează să cumpere mobilă, 51% ar efectua lucrări de renovare, iar 37% ar achiziționa unelte sau bunuri destinate unor lucrări pe care să le facă singuri.

Economisirea rezultă și din datele BNR

Cel mai interesant indicator al studiului rămâne cel al economisirii, unde 58% dintre respondenți au declarat că intenționează să pună bani deoparte, cu 11% mai mult decât în 2018. Acest lucru este vizibil deja în datele Băncii Naționale a României, care arată că depozitele bancare ale populației au crescut în aprilie 2019 față de aprilie 2018 cu 8,3%, până la 123,04 miliarde lei, iar cele în valută au urcat cu 18,9%, până la 83,36 miliarde lei.

Sentimentul de instabilitate economică îi convinge pe oameni să economisească, iar cea mai comodă metodă este cea a depozitelor bancare, în ciuda faptului că dobânda este real-negativă (adică nu acoperă deprecierea leului prin inflație).

Produse locale: intenție versus realitate

Alimentele sunt produsele pe care cei mai mulți români le doresc a fi locale (94%). Din păcate, de multe ori intenția nu se materializează din cauza prețuluii. În comerțul modern (supermarket, hipermarket) alimentele preferate sunt cele mai ieftine, iar consumatorii nu stau să verifice țara de origine.

După cum arată și reprezentanții Cetelem România, prețul este mai important decât calitatea, așa cum se observă în cazul lactatelor, unde cele produse în Polonia, spre exemplu, sunt acceptate ușor de cimpărători dacă prețul este mai mic decât cel al produselor autohtone.

În ceea ce privește produsele de igienă 71% declară că ar cumpăra marfă autohtonă, dar intenția este dificil de realizat în condițiile în care fabricile locale sunt foarte puține. Pastă de dinți, săpun, șampon, creme și multe altele sunt importate, chiar dacă au nume familiare și au fost, în trecut, produse în România.

O discrepanță apare și în cazul produselor electronice, unde 31% declară că ar cumpăra producție locală. Din păcate, brandurile autohtone de profil (Allview, Eboda, Vortex etc.) sunt produse în alte state, în principal în China, nu în România.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *