Piața de food delivery din România s-a cifrat anul trecut la 3,3 miliarde lei, volum dublu față de 2018, iar valoarea medie a bonului de comandă a fost de aproape 40 de lei.
Două ar fi explicațiile pentru acest ”boom” al segmentului: pe de o parte, creșterea numărului de clienți și comenzi, în orașele mari, București, Iași și Cluj-Napoca. Pe de altă parte, intrarea de noi jucători pe piață, cum e Uber Eats, în 2018, care au contribuit la accelerarea creșterii pieței.
Segmentul HoReCa înregistrează deja scăderi de consum, estimate la 20% față de aceeași perioadă a anului trecut, de la declanșarea epidemiei de coronavirus, fiind anulate mai multe evenimente. Este de așteptat ca, pe acest fundal, să crească numărul de comenzi pentru livrări la domiciliu.
Impactul decizilor de izolare se traduce printr-o erodare de încă 30-40% a încasărilor – spune Florin Maxim, Fondator Hospitality Culture Institute.
Potrivit oficialilor foodpanda, nu există încă o relație de cauzalitate între impactul coronavirusului și servicile companiei, nici în sensul creșterii, nici în sensul scăderii. O creștere ar putea veni din faptul că oamenii trebuie să se izoleze acasă, pentru a lucra, și ar putea apela mai degrabă la comenzi de mâncare. Ar putea fi vorba însă și de o scădere, în condițiile în care familiile și-au făcut provizii de la supermarket.
„Evoluția comanezilor este influențată de campaniile de marketing, promoțiile active în prezent pe platformă și lansarea operațiunilor în noi orașe”, adaugă Silviu Ciocianu, Directorul Operational foodpanda Romania.
Până în acest moment, în România au fost confirmate 70 de persoane infectate cu coronavirus, un număr relativ scăzut în comparație cu alte țări europene. Companiile care livrează mâncare la domiciliu au impus deja condiții de securitate atât pentru clienții lor, cât și pentru curieri.
Măsuri de prevenție impuse de companiile de food delivery
Plata cu cardul, în loc de numerar | Eliminarea semnăturii electronice la livrare |
Solicitarea livrărilor comenzilor în fața ușii | Informare și echipare a curierilor legate de propria lor igienă și protecție |
Glovo și foodpanda recomandă utilizatorilor plata cu cardul, în loc de numerar, spunând că, dacă situația o va impune, plățile în numerar vor fi eliminate pentru o perioadă.
O altă măsură de securitate și siguranță impusă de Glovo este eliminarea semnăturii electronice la finalul tranzacției. De asemenea, Uber Eats propune clienților săi varianta de a evita contactul cu livratorii, prin solicitarea livrării comenzii în fața ușii.
În ceea ce privește curierii, companiile de food delivery au luat măsuri de informare și echipare a livratorilor legate de propria lor igienă și protecție. Uber Eats va pune la dispoziția șoferilordezinfectanți, astfel încât să își păstreze mașinile curate. Stocurile fiind limitate, dezinfectanții vor fi distribuți către șoferii din orașele mai afectate de coronavirus.
Pentru a susține curierii care sunt diagnosticați cu COVID-19 sau în carantină, Uber Eats va oferi asistență financiară acestora pe o perioadă de 14 zile.
În cazul în care situația se va înrăutății, companiile de food-delivery au anunțat că vor bloca livrările în zonele cu risc ridicat de contaminare. Printre acestea se numără spitalele de boli infecțioase, hoteluri, centre comerciale sau birouri.