Fashion-ul sustenabil și responsabil devine un trend din ce în ce mai puternic și este abordat în ultimii ani atât de brandurile mass-market, cât și de către clienții lor.
H&M (Suedia), al doilea cel mai mare retailer de îmbrăcăminte din lume după Inditex (Spania), își propune ca până în 2030 să producă haine doar din materiale sustenabile. De aceea, retailerul va renunța la cașmir până în 2020, iar 95% din bumbacul folosit va fi reciclat.
Potrivit unui raport McKinsey „The State of Fashion 2019″, este pentru prima oară când se vorbește intens despre sustenabilitatea industriei, fiind evidentă tendința de transformare a modului în care brandurile aleg să își producă colecțiile. Este vorba despre haine confecționate doar din materiale organice – bumbac, in, vâscoză – recoltate doar cu angajați pentru care sunt respectate drepturile și condițiile de muncă.
În prezent, Grupul H&M folosește cu 35% mai multe resurse sustenabile față de anul trecut. În același timp, 57% din materialele utilizate in prezent sunt ori reciclate ori sustenabile.
H&M Conscious este, de exemplu, o colecție 100% sustenabilă, fiind realizată doar din bumbac organic, reciclat, poliesterul reciclat, poliamida reciclată, mărgele din sticla reciclată și multe altele.
La jumătatea lunii iulie 2019, brandul spaniol Zara și compania-mamă, Inditex, au făcut un anunț adresând îngrijorări cu privire la lipsa inițiativelor de sustenabilitate în cadrul modei actuale. Până în 2025, toate cele opt mărci ale companiei Index, inclusiv Pull & Bear și Bershka, vor folosi doar bumbac și poliester pentru confecționarea hainelor, care sunt organice, durabile sau reciclabile. Zara a lansat, de altfel, colecția Edited, realizată dintr-o gamă 100% din bumbac reciclat și cultivat ecologic.
De asemenea, compania a anunțat că până în 2025, sursele regenerabile vor alimenta 80% din energia consumată de centrele de distribuție, birourile și magazinele lor și vor planifica trecerea la zero deșeuri, eliminând materialele plastice de unică folosință până în 2023. Deși inițiativa companiei pare a fi în direcția corectă, ce înseamnă toate aceste schimbări pentru industria modei?
Având în vedere că din ce în ce mai mulți consumatorii în ziua de azi sunt mai interesați ca niciodată de moda sustenabilă, nu este surprinzător faptul că Zara dorește să fabrice haine din material sustenabile.
Potrivit unui sondaj global realizat în 2017, 81% dintre oameni consideră că firmele de haine ar trebui să contribuie la îmbunătățirea mediului înconjurător.
Una dintre modalitățile sustenabile este shoppingul online pe site-urile care revând haine din colecții ale marilor branduri și designeri. Un astfel de magazin este Remixshop.com, unul dintre magazine online dedicate modei outlet și second hand.
Magazinul pune la dispoziția clientului mii de poduse din diferite categorii de prețuri, de la produse din gamele de lux, mid range și budget, până la designeri de renume la nivel internațional.
Mai mult, tot pentru a susține moda sustenabilă și mediul înconjurător, pe Facebook s-au înființat mai grupuri și private și publice, unde fashionstii își pot cumpăra și vinde articolele vechi din garderobă. Nu mai port este un astfel de grup în România.
Levi’s, Deichmann sau Stella McCartney sunt alte branduri de haine unde pasionații de shopping pot cumpăra haine fabricate din material organice.