Prin aplicația mobilă Bpay, de unde bucureștenii își pot plăti biletul de tramvai sau autobuz direct din telefonul mobil, Societatea de Transport București (STB) face un pas înainte, mic dar important, pe calea accesării digitale a serviciilor de transport în comun.
Aplicația Bpay, disponibilă pentru ambele sisteme de operare din ecosistemul autohton, Android și Apple, a fost creată de compania Masabi în parteneriat cu Mastercard și Societatea de Transport București (STB).
Călătorii cu transportul în comun din București și județul Ilfov pot achiziționa online un bilet de transport pe liniile urbane de tramvai, autobuz, troleibuz și pe cele pre-orășenești. Pot achiziționa toate tipurile de bilete oferite de STB, inclusiv abonamente lunare pe o linie sau pe toate liniile.
Plata este certificată prin furnizarea unui cod QR, pe care controlorii îl pot scana pentru verificarea valabilității biletului.
Până acum, transportul pe liniile STB putea fi achitat doar prin intermediul cartelei de călătorie sau prin SMS. Aplicația rezolvă problema pentru cei care nu au posibilitatea achitării prin aceste metode de plată. Ar fi fost însă și mai bine dacă STB introducea și o metodă mai simplă de plată, cea direct de pe card.
O astfel de metodă este prezentă acum la metroul bucureștean, unde se poate achita contactless prin intermediul unui card Visa. Serviciul a fost lansat în noiembrie anul trecut, după o colaborare între Metrorex și BCR.
Nu a fost prima dată când un astfel de sistem a fost implementat. În urmă cu patru ani, în 2016, când se putea achita direct cu cardul contactless contravaloarea călătoriei.
Soluția de la metrou are un dezavantaj: contravaloarea călătoriei este cea maximă, de 2,5 lei, iar călătorii frecvenți preferă cumpărarea unei cartele de zece călătorii, care înseamnă 2 lei per călătorie, sau a abonamentului lunar.
Aplicația STB permite achiziționarea unui abonament (la valoarea întreagă, nu redusă). Și poate că nu ar fi rău să găsească și cei de la Metrorex o soluție pentru o astfel de aplicație.
Soluții inteligente de plată se găsesc în mai multe orașe din țară, pentru servicii publice precum transportul în comun sau parcarea. Cluj, Iași, Brașov au astfel de aplicații disponibile pentru cei care utilizează serviciile.
Transformarea în Smart City presupune în mod obligatoriu utilizarea acestor soluții inteligente de plată. Aplicațiile pot face chiar mai mult decât atât. Spre exemplu, au putea da informații despre gradul de încărcare a mijloacelor de transport sau a parcărilor și ar putea oferi și alternative.
Un exemplu este aplicația Parking București care permite achitarea în avans a parcării prin card bancar sau SMS. De asemenea, oferă și posibilitatea identificării celei mai apropiate parcări și a locurilor libere.
Din păcate, aplicația realizată de Compania Municipală Parking București este puțin cunoscută, fiind descărcată de doar 10.000 de ori din magazinul Google, puțin dacă luăm în calcul cele 1,4 milioane de autoturisme înmatriculate în oraș.
Puțin și dacă ne uităm că pentru plata parcărilor în Capitală există și alternative, precum Tpark, o aplicație privată cu peste 100.000 de descărcări. Aplicația permite plata parcării în zece orașe din România, dar și plata rovignetei, a taxei de pod Fetești-Cernavodă, a vignetei pentru Ungaria și Bulgaria și chiar amenzi pentru parcare ilegală.