ecommerce

Iulian Stanciu, CEO eMag: Logistica este cea mai mare provocare pentru comerțul online

Iulian Stanciu, eMag

Cel mai mare magazin online din România are acum peste 7 milioane de produse listate, de 35 de ori mai multe față de un mall și de 100 de ori mai multe față de un hypermarket. Ce înseamnă și cum a rezolvat eMag partea logistica?

Sunt două mari chestiuni pe care orice retailer online le are de rezolvat cu zecile, sutele de mii și milioanele de produse pe care le oferă la vânzare: în primul rând, este vorba despre recepția, manevrarea și stocarea acestora. În al doilea rând, livrarea către client.

Pentru fidelizarea clienților existenți, dar și pentru atragerea celor noi, este necesară o ofertă cât mai diversificată și completă. Dacă atunci când va căuta un anumit produs, dacă nu-l va găsi, clientul fie pleacă spre un alt retailer, fie va apela la un substitut, un alt produs care poate avea un preț mai mare sau specificații diferite. Cert este că își pierde încrederea și va reveni cu greu.

Ce a făcut eMag? Magazinul a împărțit pe trei categorii produsele – mari, medii și mici – fiecare dintre acestea fiind, la rândul ei, segmentată pe subcategorii. Au apărut însă la vânzare produse care arătau foarte bine în listă, fără a da bănuieli asupra problemelor pe care le provocau.

„Am avut la vânzare sârmă ghimpată, foarte dificil de manevrat în depozit, plus că strica totul în mașinile curierilor”, explică Iulian Stanciu. Până la urmă, pentru că problemele pe care le genera acest produs erau foarte mari, eMag a renunțat la vânzarea lui.

eMag a învățat în timp, din greșeli, cum să procedeze mai bine în ambele chestiuni, astfel încât clienții să aibă încredere – Iulian Stanciu, CEO eMag

Un alt produs cu probleme a fost panoul solar, care, din cauza fragilității, se strica la trasport și manipulare. Dar cele mai mari probleme la transport se înregistrau la electrocasnicele mari, mai ales cele fragile, precum televizoarele și produsele sanitare. La acestea, procentul de produse deteriorate din total ajunsese și la 1%, în timp ce la alte categorii procentul era nesemnificativ. Soluția a fost crearea standardelor de depozitare, manevrare, împachetare și transport.

„Am reușit să reducem de patru ori numărul de produse deteriorate și în momentul de față procentul este aproape de zero pe toate categoriile”, explică Iulian Stanciu.

eMag, ca și alte magazine online mari, vinde în mod tradițional produse din zona de IT și electronice. Cele mai vândute sunt televizoarele, telefoanele, laptopurile, electrocanicele mari și mici. Aceasta este și piața unde comerțul online are cea mai mare pondere, de 20% dintr-un total de 18 miliarde lei anual.

Pe alte piețe, precum cea de FMCG, cu produse de la scutece și detergenți până la mâncare pentru animale, care are o valoare de 30 miliarde lei, cota comerțului online este de doar 2-3%. La fel în și piața de fashion și sport, care are o valoare totală de 25-26 miliarde lei.

Ponderea categoriilor principale de produse în total comerț online la 31 decembrie 2018

CategorieValoare totală
(mld. lei)
Cota de piață ecommerce
Electro-IT18 20%
Fashion252-3%
FMCG302%
Casă și grădină302%

eMag deține Fashion Days, un retailer online de haine și încălțăminte, care a crescut cu 30% în 2018, până la 250 milioane lei. În această categorie rata de retur este de circa 20%, pe care Iulian Stanciu o consideră foarte mică având în vedere că magazinele online de profil din afară au retururi de 30% sau chiar 40%.

„Am introdus și FitFinder pentru a arăta care este măsura potrivită pentru fiecare, pentru că sunt diferențe de mărimi și între branduri”, spune Stanciu.

eMag a avut vânzări totale de 4,77 miliarde lei în 2018 pe piețele pe care este prezent – România, Bulgaria, Ungaria și Polonia – față de 4,06 miliarde lei în 2017 și 2,4 miliarde lei în 2016.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.