Pentru a reduce accidentele rutiere, Bosch, compania germană de inginerie și tehnologie, vrea să dezvolte un sistem de monitorizare interioară care detectează șoferii somnoroși și distrași.
Tehnologia, care va fi încorporată în mașini noi începând cu 2022, folosește camere și inteligență artificială pentru a detecta când șoferului i se inchid ochii sau când este distras de telefonul mobil.
Algoritmul poate aprecia cât de obosit este șoferul în funcție de poziția pleoapelor.
Până la 30% din accidentele rutiere sunt provocate de orice tip de distragere. De la telefonul mobil, o țigară, muzică sau mâncare, potrivit Comisiei Europene.
De aceea, începând cu 2022, în noile vehicule europene vor fi introduse tehnologii care să facă viața mai sigură șoferilor. Inclusiv „un avertisment de somnolență și distragere a șoferului”.
Tehnologia poate când un șofer este obosit la volan în funcție de cât de lent clipește acesta – spune Annett Fischer, purtătorul de cuvânt al sistemului de monitorizare interioară Bosch.
Sistemul poate avertiza șoferii, recomandând o pauză dacă sunt obosiți sau chiar reducând viteza vehiculului.
Peste un milion de oameni mor în accident de mașină la nivel mondial în fiecare an, potrivit raportului global al Organizației Sănătății din 2018 privind siguranța rutieră.
Utilizarea unui telefon în timp ce șoferul conduce crește riscul de accident de patru ori. În timp ce trimiterea mesajelor măresc riscul de aproximativ 23 de ori.
Bosch nu este primul dezvoltator al acestei tehnologii. Compania australiană Seeing Machines și-a lansat tehnologia de monitorizare a șoferilor în Cadillac CT6 2018. Compania suedeză Smart Eye Automotive Solutions a dezvoltat un sistem pentru Geely, unul dintre cei mai mari producători auto din China.
Dudley Curtis, manager de comunicații la Consiliul European pentru Siguranța Transporturilor, spune că pe termen lung aceste sisteme vor ajuta la prevenirea accidentelor. Însă va dura mult timp până când toate vehiculele vor avea această tehnologie, adaugă el.
Pericolul este că șoferul se poate baza prea mult pe aceste sisteme. Șoferii încă trebuie să își asume responsabilitatea pentru a fi pe deplin în alertă și a se concentra pe condus. Chiar și cu aceste sisteme instalate în vehiculele lor.