Europa

Companiile europene ar putea recupera decalajul de competitivitate prin digitalizare și tehnologizare

Potrivit celui mai nou studiu Accenture, 66% dintre liderii afacerilor la nivel mondial sunt încrezători că piața europeană va înregistra o revenire relativ rapidă în urma recesiunii economice cauzate de pandemie.

Raportul constată că o treime se așteaptă ca revenirea economică în Europa să fie destul de rapidă („în formă de V”); în timp ce 37% anticipează o revenire mai lentă, dar constantă, în formă de U în următoarele 12 luni.

Printre cele mai optimiste sectoare se numără cel al comunicațiilor, mass-media și al divertismentului, unde 52% dintre respondenți se așteaptă la o revenire în formă de V pe piețele europene, urmat de cel de asigurări cu 47%.

La polul opus se află sectorul auto și cel al companiilor aeriene/ travel / transporturi doar 7% și, respectiv, 12% dintre respondenți așteptându-se la o revenire rapidă. O perspectivă optimistă se poate observa și în domeniul produselor farmaceutice / biotehnologie / științele vieții, cu 34% dintre liderii acestui sector așteptându-se la o creștere a cererii în Europa ca urmare a pandemiei.

Oamenii de afaceri europeni sunt optimiști în ceea ce privește competitivitatea Europei, patru din zece respondenți (39%) considerând că firmele europene vor fi mai competitive față de cele din SUA, comparativ cu perioada dinainte de criză. Aproape jumătate dintre cei intervievați (43%) cred că firmele europene vor fi mai competitive în comparație cu cele chineze.

Cel mai mare risc este ca liderii de afaceri europeni să rămână dependenți într-o proporție considerabilă de sprijinul guvernamental, să fie defensivi și să investească prea puțin în inovații radicale – Jean-Marc Ollagnier, CEO

Raportul Accenture indică faptul că există riscul ca directorii din Europa să fie prea prudenți în ceea ce privește modul în care se pregătesc pentru revenire, în comparație cu cei din America de Nord și Asia-Pacific. Concret, directorii europeni:

  • Se axează pe o inovare progresivă, mai degrabă decât pe una radicală. Mai mult de jumătate (53%) dintre respondenții europeni au declarat că încetinesc investițiile în inovare și nu vor relansa nicio inițiativă în următoarele șase luni, comparativ cu 33% dintre respondenții din America de Nord și 49% în Asia Pacific.
  • Investesc insuficient în viitorul afacerii. În Europa, doar una din șapte companii (16%) investește deja în inițiative pentru pregătirea revenirii, comparativ cu una din patru (25%) în Asia Pacific și una din trei (34) % în America de Nord.
  • Sunt mai puțin înclinați către colaborare pentru a se redresa. Liderii de afaceri din Europa sunt mai puțin înclinați decât cei din America de Nord și Asia-Pacific să colaboreze cu alte companii pentru a atenua impactul crizei și pentru a se redresa mai repede (48% dintre cei din Europa, comparativ cu 53% în America de Nord și 55% în Asia-Pacific).

“Liderii de afaceri din Europa trebuie să înceapă să se reinventeze acum pentru lumea post-COVID-19”, a spus Ollagnier. Raportul Accenture evidențiază domenii critice pe care companiile europene trebuie să se concentreze pentru a elimina decalajul de competitivitate față de omologii lor nord-americani și asiatici.

  • Creșterea ritmului și a sferei de aplicare a transformării digitale: Companiile care au fost cele mai reziliente în timpul pandemiei au cele mai avansate capacități digitale, ceea ce le-a permis rapid și la scară largă să-și echipeze forțele de muncă pentru lucrul de la distanță, să își adapteze lanțurile de aprovizionare și să țină cont de noile modalități de cumpărare. Executivii europeni văd acum în mod clar necesitatea creșterii vitezei schimbării digitale, deoarece aproape două treimi (63%) au declarat că firmele lor își vor accelera transformarea digitală, inclusiv utilizarea cloud.
  • Experiențe pentru consumatorii din ce în ce mai responsabili: Companiile vor trebui să furnizeze o experiență completă clienților, care să îi aducă la inovație, în faza inițială, și să continue prin vânzări și servicii. Aproape două treimi (62%) dintre liderii de afaceri europeni dintr-un grup de industrii care au legătură cu consumatorii văd oportunități în a se baza pe obiceiuri de cumpărare care sunt din ce în ce mai mult determinate de criterii sociale și de mediu.
  • Utilizarea tehnologiei pentru reinventarea sectorului industrial: Pentru a construi reziliență operațională pe termen lung, a reinventa modele de afaceri și a crea noi fluxuri de venituri, companiile trebuie să utilizeze tehnologii digitale avansate, cum ar fi modelarea predictivă, “digital twins” și “edge computing”. Cu 42% dintre respondenții europeni din sectorul producției care intenționează să accelereze investițiile în transformarea digitală, comparativ cu doar 32% în America de Nord și 30% în Asia, există oportunitatea pentru companiile europene de a prelua conducerea în sectorul industrial.

”Este timpul ca Europa să facă demersuri îndrăznețe și să profite de aceste oportunități pentru a reduce în sfârșit decalajul de competitivitate față de SUA”, a comentat Jean-Marc Ollagnier.

Raportul “Bold Moves in Tough Times” a fost creat pe baza unui sondaj la care au participat aproximativ 500 de directori de companii din Europa, America de Nord și regiunea Asia-Pacific din 15 industrii. Studiul a fost realizat în luna mai 2020 și acoperă companii cu venituri anuale care depășesc 500 milioane dolari. Industriile reprezentate includ: companii aeriene / travel / transporturi; auto; bancar; comunicații / media / divertisment; produse chimice; bunuri de consum; energie; High Tech; bunuri și echipamente industriale; asigurări; farmaceutică / biotehnologie / științele vieții; servicii publice; retail; software / platforme și utilități. Țările reprezentate includ Australia, Austria, Belgia, Canada, China, Franța, Germania, Italia, Japonia, Luxemburg, Olanda, Spania, Elveția, Regatul Unit și Statele Unite.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *