Start up

Piața mondială de crowdfunding este estimată la 16 miliarde USD

Crowdfunding-ul este o sursă alternativă de finanțare pentru orice antreprenor care vrea să obțină atât suport financiar cât și validarea ideii de business.

Pe scurt, crowfunding-ul se referă pur și simplu la ideea de a strânge fonduri pentru un produs, de la un număr cât mai mare de persoane. Pentru a-și putea finanța startup-ul, antreprenorul apelează la diferite surse, în funcție de nevoile acestuia.

În lume, există deja peste 600 de platforme de crowdfunding. Valoarea totală a pieței de crowdfunding este estimată la 16 miliarde dolari, însă, șansele ca un startup să devină noul unicorn sunt de 1%, potrivit unui studiu CB Insights din 2015.

Au fost analizate 1.027 startupuri care au accesat finanțări de tip seed în 2009 și 2010, urmărindu-le evoluțiile până în noiembrie 2015. Mai puțin de 40% dintre companiile care au accesat o investiție minoră au ajuns să atragă o nouă rundă de finanțări. Dintre cele 411 startup-uri ramase, doar 232, 23% din totalul inițial, au reușit să atragă o nouă rundă de finanțare. La a patra rundă de finanțări au ajuns doar 90 (9%). Pentru rundele cinci și șase, doar 34 (3%), respectiv 9 (1%) de startup-uri. Din 2009 și până în 2015, doar nouă companii din peste o mie au reușit să ajungă la o evaluare de peste un miliard de dolari.

Una dintre cele mai cunoscute platforme de finanțare din lume este Kikstarter specializată pe finanțarea de invenții și proiecte creative. Din 2009 peste 155.000 de proiecte au atras investiții. Inițiatorii de campanii stabilesc un termen limită și obiectivul minim pentru finanțare. Dacă acest obiectiv nu este atins, donațiile primite nu ajung la antreprenor. Altfel, platformei îi revine 5% din suma donată.

Deși este mai mică decât Kickstarter, prin Indiegogo antreprenorul poate colecta banii donați chiar dacă acesta nu și-a atins obiectivul stabilit la începutul campaniei. Platform percepe o taxă de procesare de 3%, iar obiectivul minim pentru fiecare strângere de fonduri este de 500 dolari.

Causes este cea mai mare platformă pentru campanii online din lume axată pe probleme sociale, politice și culturale. Înființată în 2007, are în prezent peste 186 milioane de utilizatori din 156 de țări diferite.

Pe lângă strângerea de fonduri, Causes permite antrepenorului să găsească persoane cu interese comune. Nu este adresată exclusiv organizațiilor non-profit, ci și persoanele fizice pot accesa și strânge bani.

Există platforme de finanțare nu doar pentru startup-uri, ci și pentru ONG-urile din România. Bursa Binelui este singura platformă online de donații fără comision dedicată organizațiilor non-profit din România, proiect susținut de BCR.

Organizațiile non-profit și neguvernamentale își înregistra proiecte pe platformă și prezenta activitatea. Oricine poate alege să devină voluntar pentru organizație sau să doneze pentru susținerea proiectelor. 

Platforme de finanțare prin crowdfunding

Kikstarter pentru proiecte creativeBursa Binelui dedicată organizațiilor non-profit din România
Causes pentru campanii axate pe probleme sociale, politice și culturaleStartarium Crowdfunding, cel mai amplu proiect dedicat finanțării startup-urilor din România.

De când a fost lansată în 2012, 625 de ong-uri au primit finanțări și donații de peste 3 milioane de lei. World Animal Veterinary Emissaries, Fundația Bucuria Darului și MagiCamp sunt cele trei organizații non-profit cu cele mai mari donații.

Iar o altă metodă este Startarium Crowdfunding, cel mai amplu proiect dedicat finanțării prin crowdfunding din România. Din 2016 și până în prezent, 2.000 de români au susținut pe Startarium peste 50 de startup-uri. Suma totală atrasă de antreprenori a fost de aproximativ 130.000 de euro.

Pe lângă aceste platforme, GoFund Me și Patrion sunt alte surse de finanțare accesate mai mult de persoane fizice, nu neaparăt în scop de business.

Cu toate că finanțarea prin crowdfunding este o metodă deja foarte populară la nivel mondial, doi din cinci români spun că nu s-au gândit la această metodă atunci când au căutat soluții de finanțare, arată un sondaj al platformei Startarium.

Alți 32% spun că inițiativa lansării unei campanii de crowdfunding pe cont propriu a fost împiedicată de cunoștințe reduse despre ce presupune crowdfundingul și cum ar putea contribui la demararea afacerii lor. Iar 28% au considerat că ar avea nevoie de sprijin de specialitate pentru a căuta finanțare prin crowdfunding. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *