Automatizarea operațiunilor repetitive dintr-o companie, parte a digitalizării economiei, este un proces care reduce până la jumătate costurile aferente unor servicii precum facturarea sau raportarea de gestiune.
Un studiu global realizat de PwC și Grupul Brunswick printre companii arată că 70% dintre managerii intervievați au arătat că folosesc automatizarea și Inteligența Artificială pentru a identifica modalități de îmbunătăți afacerile.
Aceștia au la dispoziție din ce în ce mai multe opțiuni de cloud computing, software specializat, tehnologii emergente precum machine learning sau blockhain. Acestea completează soluțiile de tip ERP (enterprise resource planning) sau CRM (customer relationship management) care sunt utilizate în prezent.
Tehnologiile inteligente precum RPA (robot process automation), machine learning sau chatbot (asisteni virtuali) pot fi implementate rapid și cresc productivitatea angajaților. Automatizarea poate îmbunătăți productivitatea proceselor individuale cu 80% și pe cea a funcțiilor generale cu 20%.
Automatizarea reduce cu până la 46% timpul și costul proceselor cheie dintr-o companie, procese precum facturarea, raportarea de gestiune, contabilitatea și bugetarea. Timpul suplimentar rezultat astfel permite angajaților concentrarea pe activități cu valoarea adăugată mai mare. Astfel, ar putea realiza analize financiare complexe sau previziuni și proiecte de buget pe mai mulți ani.
Același nivel de îmbunătățire, de aproape jumătate, este posibil și în alte operațiuni, precum serviciul de relații cu clienții, gestionarea lanțului de aprovizionare și vânzările.
Transformarea digitală este de fapt o călătorie pentru care e nevoie de o strategie dinamică și de o abordare holistică – Gabriel Voicilă, Partener Technology, PwC România
Implementarea acestor soluții trebuie să fie fundamentată pe strategia generală de business a unei companii sau organizații. O analiză de business poate arăta care sunt punctele forte ale companiei și o imagine de ansamblu a tuturor proceselor, oamenilor și tehnologiile astfel încât să se poată lua deciziile necesare.
Totodată, trebuie identificați și pregătiți oamenii potriviți. Angajații se simt amenințați de noile tehnologii, dar cu ajutorul unor programe de recalificare bine structurate se pot adapta și învăța cum să lucreze cu inteligența artificială, să analizeze date, să descopere și să aplice soluții din mers și să preia roluri noi care presupun utilizarea celor mai noi tehnologii.
Investițiile în automatizarea proceselor de business sunt estimate la 3.800 miliarde dolari în 2020, tocmai pentru că este esențială pentru îmbunătățirea operațiunilor de business.