Criza economică generată de pandemia COVID-19 ar putea duce în faliment peste 150.000 de firme din România în următorul an, potrivit unei analize Horvath & Partners.
Numărul companiilor intrate în faliment s-a dublat între 2008 și 2009, crescând de la 57.500 în 2008 la 114.500 în 2009. Potrivit companiei de consultanță în afaceri, impactul semnificativ negativ al crizei COVID-19 poate fi mai mic decât cel din 2009.
Modificările structurale ale modalităților de colaborare și revoluția responsabilității corporative, aspecte care au cunoscut cele mai ample schimbări în ultimii 10 ani, susțin companiile și persoanele aflate în dificultate.
Compania a folosit drept comparație criza din 2008 fiind ultimul moment critic economic, resimțit la nivel și urmat de o depresiune economică de aproximativ cinci ani. Comparativ, în multe aspecte, lumea s-a schimbat considerabil.
Am observat câțiva factori care ar putea diminua impactul negativ al crizei în care ne aflăm: multe companii joacă un rol credibil de cetățean responsabil, susținând activ lupta împotriva pandemiei – Kurt Weber, Director General al Horvath & Partners România.
O altă schimbare este colaborarea digitală dintre oameni, care a devenit firească și creează experiențe similare cooperării dinainte de pandemie.
Potrivit datelor analizate de Horvath & Partners, totalul companiilor intrate în faliment a rămas, pe plan local, la peste 100.000 în perioada imediat următoare vârfului crizei trecute, adică în intervalul 2009-2013. Numărul ridicat de falimente a dus, ca o consecință directă, și la creșterea ratei șomajului. În perioada aceasta, aproximativ 600.000 de oameni au devenit șomeri ca urmare a intrării în faliment a firmei pentru care lucrau.
“Dacă ținem cont de numărul de falimente pe care l-am estimat pentru 2020, am putea asista la intrarea în diferite forme de șomaj a circa 180.000 de persoane, adică în jur de 4% din populația care lucrează în mediul privat în România”, spune Kurt Weber.
Companiile trebuie să fie foarte atente în perioada următoare și să-și creioneze un plan de acțiune care să înglobeze managementul continuității afacerii în vremuri incerte, strategii de adaptare a prețurilor și de reducere a costurilor și nu numai.