Întreprinderile Mici și Mijlocii au estimat o scădere a cifrei de afaceri din acest an cu peste 34%, potrivit sondajului realizat de către Consiliul Național al Întreprinderilor Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR).
Pe lângă scăderea cifrei de afaceri, principalele efecte provocate de pandemia de coronavirus sunt: scăderea vânzărilor, suspendarea temporară a activității dificultăți la încasare, restrângerea activității, precum și întârzieri la plata furnizorilor.
Sondajul a fost realizat în perioada 12.03.2020-15.03.2020, în ceea ce privește impactul economic al virusului COVID-19. Chestionarul a intervievat un număr de 8374 antreprenori: 61,8% microîntreprinderi, 23,2% întreprinderi mici, 9,3% întreprinderi mijlocii şi 5,7% alte forme de organizare.
Principalele măsuri pe care antreprenorii le consideră necesare pentru a putea depăși criza provocată de pandemia de coronavirus:
- Program de ajutor de stat privind susținerea de subvenții de până la 75% pentru plata salariilor din domeniile afectate de criză
- Achitarea în totalitate şi direct din bugetul sănătăţii, a indemnizaţiei aferente concediilor medicale pentru angajatii bolnavi de coronavirus sau aflati în carantină
- Acordarea posibilităţii amânării plăţii contribuţiilor pentru asigurări sociale şi de sănătate datorate de salariaţi si plătite de angajatori, cu până la trei luni
- Amânarea plăţii impozitului pentru IMM-urile în dificultate
- Finanțarea IMM-urilor cu dobândă 0
- Elaborarea unui plan de comunicare care să cuprindă un site cu informaţii despre toate măsurile adoptate pentru susţinerea economiei în această perioadă
- Refinanțarea sau extinderea perioadelor de scadență pentru împrumuturi
- Asigurarea cadrului legislativ privind politici de lucru flexible
- Introducerea instituţiei mediatorului de credite pentru IMM-uri
Numărul de salariaţi ai antreprenorilor chestionaţi au fost: 54,8% sub cinci salariaţi, 25,2% peste 10 salariaţi şi 20% între 5-10 salariaţi.
Domeniile de activitate ale respondenţilor au fost: servicii (45,1%), comerţ (22,1%), turism (15,5%), industrie (7,3%), transporturi (7%), altele (3%).
În ceea ce priveşte regiunile în care aceştia îşi desfăşoară activitate, antreprenorii chestionaţi au următoarea apartenenţă geografică: Bucureşti-Ilfov (28,4%), Centru (15,7%), Nord-Vest (14%), Sud-Est (12,4%), Nord-Est (12,1%), Sud Muntenia (7%), Vest (5,4%) şi Sud-Vest (5%).