Antreprenori

Jumătate dintre micile afaceri locale au avut scăderi ale încasărilor în primele cinci luni din 2020

Peste 50% dintre micile afaceri autohtone au raportat scăderi ale încasărilor în primele cinci luni ale acestui an, conform unui studiu realizat de Omnicredit, prima platformă fintech 100% online dedicată sprijinirii afacerilor mici din România.

Din studiul efectuat pe baza de clienți a Omnicredit, reprezentând aproximativ 2.500 de antreprenori, proprietari de afaceri mici și mijlocii, relevă slaba capitalizare a sectorului reprezentat de IMM-uri.

Pe de altă parte, doar un sfert (26%) dintre proprietarii de afaceri mici au declarat că în acest interval le-au crescut încasările. De asemenea, rezultatele sondajului au arătat că 54% dintre antreprenorii chestionați au declarat că în prezent afacerile lor funcționează cu resurse financiare proprii. Mai simplu, spus, aceste businessuri sunt ținute pe linia de plutire din aportul financiar personal al proprietarilor.

Doar puțin mai mult de o cincime dintre micii antreprenori utilizează în prezent, ca sursă de finanțare a businessului, produse bancare clasice, respectiv credite sau linii de credit.

Puțini folosesc factoring și scontare

Doar 7% dintre afaceri se finanțează cu ajutorul unor soluții de tip factoring sau scontare, deși acestea nu reprezintă o îndatorare a firmei, ci o modalitate de a încasa la timp facturi, evitând riscul de întârziere a plăților de către furnizori.

Factoringul și scontarea reprezintă modalități de autofinanțare încă puțin utilizate de către IMM-urile din România. Deși principiile sunt simple, le vom explica în continuare: să luăm exemplul unei facturi de 10.000 de lei, cât este valoarea medie a facturilor pe care le finanțează Omnicredit. În cazul în care aceasta are un termen de plată de 30 de zile, firma care emite factura va încasa imediat, prin accesarea facilității de factoring, 9.700 de lei. Contrar a ceea ce se spune, factoringul nu este un serviciu scump, pentru că nu are alte servicii adăugate (ca la liniile de credit, de exemplu) și are ca principal cost doar dobânda, de circa 2-3% din valoarea facturii. Acest cost aduce însă și o serie de beneficii: transformă o plată la termen în lichiditate imediată, antreprenorul poate oferi termene de plată mai lungi sau poate chiar acorda plata în avans la furnizori, pentru a obține discounturi”, explică Elisa Rusu, CEO și partener Omnicredit.

Pandemia a avut un impact considerabil asupra micilor afaceri din România: peste 83% dintre respondenți au declarat că în această perioadă a fost necesară o suplimentare a capitalului businessului.

Cele mai multe afaceri care au avut de suferit au apelat, pentru a depăși dificultățile financiare aduse de această perioadă, la soluția cu risc minim a autofinanțării (43%). Însă o pondere relativ mare de afaceri (21%) au folosit soluții alternative, de tipul facilităților oferite de IFN-uri și companiile fintech. Mai puțin de 10% din businessuri au apelat la fonduri publice sau la tradiționalele credite bancare.

Oamenii de afaceri își păstrează optimismul

Studiul Omnicredit a revelat și câteva surprize. Prima este optimismul (e drept, moderat) al antreprenorilor chestionați. Doar 52% dintre oamenii de afaceri care au răspuns la sondaj anticipează că se vor confrunta cu o scădere a cererii pentru produsele sau serviciile pe care le oferă. Nu mai puțin de două treimi dintre respondenți au în vedere, pentru acest an, extinderea sau dezvoltarea afacerii, în vreme ce 17% vizează reluarea și continuarea activității la nivelul de dinainte de pandemie.

În schimb, 53% dintre antreprenori apreciază că domeniul lor de activitate și-a schimbat complet dinamica în urma impactului provocat de pandemie, ceea ce ar putea indica faptul că asistăm la o reorientare a businessurilor către modele de afaceri mai flexibile. Dat fiind că majoritatea oamenilor de afaceri chestionați activează în domeniile comerțului și al serviciilor, probabil că antreprenorii au în vedere tranziția către operațiunile online.

În continuare, majoritatea proprietarilor de afaceri mici spun că problema cea mai mare cu care se confruntă micile întreprinderi este lipsa accesului la finanțare (85%), urmată de birocrația și condițiile rigide impuse de bănci (83%).

În condițiile reticenței businessurilor față de birocrație și risc, nu este surprinzătoare preferința micilor antreprenori pentru soluțiile de microcreditare, atunci când au fost întrebați ce soluții de finanțare au în vedere pentru viitor.

„Dacă 64% au declarat că iau în considerare microcreditele, este cu totul neașteptată apariția, pe a doua poziție în topul opțiunilor de finanțare pentru viitor, a capitalului de risc (fondurile de tip venture capital). Probabil acesta este un efect al consolidării categoriei IMM-urilor din sectorul tehnologiei, clienți predilecți ai investitorilor VC, la fel cum probabil că sunt și scorurile neașteptat de mari (32%) înregistrate de soluții precum crowdfundingul și finanțarea prin „business angels” (30%). În orice caz, este clar că asistăm la o perioadă extrem de activă, marcată de transformări, pentru afaceri”, a adăugat Elisa Rusu.

Despre Omnicredit

Omnicredit (omnicredit.ro) este prima platformă fintech de microfinanțare din România care oferă produse de factoring, scontare și microcreditare, rapid și cu un minim de documente.

Prin platforma Omnicredit, persoanele juridice pot accesa 100% online 8 tipuri de produse financiare din categoriile microfinanțare, factoring și scontare.

Cele mai importante avantaje pe care platforma Omnicredit le oferă micilor companii sunt flexibilitatea, rapiditatea, minimum de documentesolicitate și oferirea de consultanță financiară. Antreprenorii au nevoie de 30 de secunde pentru înregistrare, de 1 oră pentru a primi decizia de creditare și pot avea banii în cont în 8 ore.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *