Vom merge înainte însă calitatea leadershipului va face diferența

Capitalul uman a fost, este și va fi de o importanță majoră pentru orice companie, chiar și în era digitalizării. Perioada de criza prin care trecem acum va influența enorm piața muncii.

Dacă pană acum, work from home (WFH) era dorit de o bună parte dintre angajați, mai mult sau mai puțin dorit de către unii angajatori, acum a devenit o necesitate. Evident că sunt domenii în care WFH nu se poate aplica, și aici vorbim despre producție – FMCG foods sau pharma  – vitale pentru această perioadă, dar și non-foods , materiale de construcție, chimice, heavy industry – a căror producție continuă și de care se vorbește prea puțin în această perioada. De fapt, ei sunt cei care întrețin economia și care pot fi considerați, deopotrivă cu medicii, armata, poliția, a fi în linia întâi.

Indiferent că lucrezi de acasă sau că te duci la firma, ceea ce ne influențează extrem de mult acum activitatea este partea emoțională. Evident că fiecare are că scop principal să fie sănătos. Fiecare a trecut sau trece prin frici, emoții, nesiguranță.

Este o perioada în care emoționalul versus profesional își pune puternic amprenta asupra noastră. Cine învinge în ceea ce privește aspectul profesional? Aici depinde foarte mult de ajutorul și comunicarea companiei către angajați. În cazul în care managmentul este implicat și are știința comunicării astfel încât să asigure transparență, empatie și siguranță – vom avea angajați dedicați companiei. Angajați care vor da 100% din cât se poate da acum, fie că e WFH, fie că lucrează în cadrul companiilor.

În schimb, dacă există o retragere, o lipsa de comunicare, un glob de sticlă din care nu se transferă informații și implicare, vom avea rezultate bune din partea celor foarte buni profesional și dedicați profesiei, dar cu un foarte mare consum emoțional.

Astfel, emoționalul este cel care va diviza pe viitor piață muncii. Indiferent cât de implicați profesional am fi, nu putem spune că nu ne afectează emoțional criză sanitară prin care trecem.

În aceste momente, toate deciziile noastre trec prin emoțîi, judecăm prin emoții, luăm decizii bazate pe emoții, analizăm pe baza de emoții. Acestea sunt atât de puternice, încât pe viitor, când vom trece de acesta criză, analiză noastră va conține în continuare și o parte emoțională .

Cum se va aplică această analiză? Atât angajatul, cât și anagajatorul, vor fi analizați atât pe partea profesională, cât și pe cea emoțională.

Acum ar fi de recomandat să ne bucurăm de clipele petrecute cu familia, de faptul că, în loc să scriem pe whaptsapp, messenger, etc., avem timp să reluăm legătură cu prietenii, rudele, să vorbim pe videocall-uri cu prieteni din întreagă lume și astfel să compensăm lockdown-ul. A vorbi cu prietenii, a îi vedea, ține în multe cazuri locul unui psiholog, ajutându-ne să trecem peste frici și peste haosul creat.

Oricând vrem să facem o pauză de lucru din WFH, când simțim nevoia de încurajare, putem sună un coleg, un prieten.

Conectarea înseamnă evitarea senzației de abandon, viteză cu care reușim să ieșim din teamă înseamnă diminuarea haosului în care am putea pică și în plus, o adaptarea la un nou stil de lucru. Mult timp de aici încolo se va lucra de acasă, de aceea e bine să ne adaptăm cât mai repede.

În acest moment, din analizele făcute, pare că se lucrează mai mult, lucrând de acasă, decât dacă am lucra la birou. Dar trebuie să ținem cont că acum nu putem ieși, astfel că, vrând-nevrând, că ne place sau nu, ne cufundăm în lucru pentru a acoperi anumiți timpi. Citim, facem curățenie, gătim, petrecem timp cu familia, ne uităm la un film, dar tot avem timpi “morți” în care nu știm ce să facem. Și atunci mai lucrăm.

De aceea este foarte important că din punct de vedere emoțional să ne pregătim pentru o perioada lungă de WFH, chiar dacă, când vom putea ieși din casă să ne plimbam, vom avea tendința la început mai mult să ieșim decât să lucrăm.

Astfel este foarte importantă relația angajat-angajator. Înțelegerea trebuie să vină din ambele părți. Orice angajator trebuie să fie conștient că, indiferent cât de profesionist și performant ar fi un angajat atât acum, cât și la cel puțîn 4 luni după ridicarea lock-down-ului, nu va putea oferi capacitate maximă de concentrare.

La fel cum o companie nu poate acum să își elaboreze un buget adecvat, neștiind exact cum va fi piață, așa și angajatul nu știe sigur ce se va întâmplă cu el, are grijile copiilor, familiei , frustările lui, în general , și mai ales din punct de vedere a sănătății.

De aceea, WFH și telemunca trebuie regândite. În sensul că, anagajatorul ar trebui să flexibilizeze programul acolo unde se poate, să nu fie gen Big Brother, ci să se bazeze pe rezulatate bune livrate la timp, necontând când sunt efectuate serviciile de către angajat – ziua, noaptea, etc.  Noi strategii de WFH și telemunca vor fi luate în considerare cu siguranță.

Sănătatea va trebui să însemne mai mult decât un abonament la o clinică privată. Când echilibrul viață-serviciu se va traduce în anagajti echilibrați, și nu în timp acasă vs timp la servciu , putem spune că urcăm o treaptă în devoltarea anagajaților.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *