Cum îți pregătești afacerea și angajații pentru a rezista crizei declanșate de coronavirus?

Indiferent că deții o companie mică sau conduci o multinațională, este momentul să realizezi că activitățile economice vor fi impactate în perioada următoare de pandemia de coronavirus. Cum ne pregătim afacerea și angajații pentru această perioadă?

Pentru a verifica cât de pregătită este compania ta, întreabă-te în ce măsură poate funcționa și încearcă să și răspunzi acestor întrebări:

  • jumătate dintre angajați nu mai vin mâine la muncă?
  • firmele de curierat nu vor mai putea onora comenzile?
  • partenerii tăi nu-ți mai pot oferi serviciile suport?
  • materia primă nu mai ajunge la tine?

Evoluția fulminantă din ultimele zile a numărului persoanelor infectate cu virusul COVID – 19 (Coronavirus) a impus necesitatea unor măsuri fără precedent la nivel european dar și național, menite să încetinească răspândirea acestui virus.

Cu toate acestea, restricțiile impuse de autorități nu sunt singurele riscuri pe care mediului de afaceri le resimte, în prezent existând o amenințare majoră asupra capacității de a asigura continuitatea multor activități economice.

Efectele pandemiei asupra unui business

Câteva dintre efectele directe ale pandemiei vizează ratele mari de absenteism ale angajaților, perturbarea sistemelor de transport și logistică, întreruperea călătoriilor de afaceri, măsurile impuse pentru controlul riscului de infecție la locul de muncă, scăderea cererii de bunuri și servicii, incapacitatea de a înlocui resursele umane sau asigurarea fluxului de numerar, iar aceste consecințe reprezintă doar o parte dintre riscurile operaționale sau strategice care se pot dovedi devastatoare pentru o afacere care nu a reușit să se pregătească în mod adecvat pentru un asemenea scenariu.

Scopul acestui articol este să ajutăm întreprinderile mici și mijlocii să se pregătească pentru o pandemie, subliniind totodată importanța unui strategii privind continuitatea afacerii pentru toate scenariile de forță majoră.

Ce este un plan de continuitate a afacerii ?

Business continuity plan-ul reprezintă planificarea modului în care o organizație va continua să funcționeze în timpul sau după un fel de urgență, dezastru sau eveniment ieșit din comun, în acest caz pandemia de coronavirus.

Nu există un plan de continuitate general aplicabil pentru toate companiile însă vă prezentăm mai jos o serie de linii directoare de la care să începeți construcția acestui plan.

Planificarea continuității activității în cazul riscurilor ridicate ar trebui să facă parte din practica normală a unui business.

În general companiile mari și instituțiile financiare au strategii bine definite pentru a limita efectele unei pandemii, însă majoritatea companiilor mici sau medii nu au luat niciodată în calcul astfel de riscuri.

Spre deosebire de riscurile obișnuite, cum ar fi incendiile sau dezastrele naturale, efectele pandemiilor se resimt pe termen îndelungat fiind necesar să vă asigurați că activitățile dvs. de bază pot fi menținute timp de câteva săptămâni sau luni cu personal limitat.

Spre exemplu, odată cu închiderea școlilor și a grădinițelor mulți dintre părinți nu vor mai putea merge la serviciu ceea ce va avea drept consecință o reducere drastică a personalului activ în companie.

Conform estimărilor Ministerului sănătății din Noua Zeelandă, până la 50% din personalul angajat va absenta pentru o perioadă de două săptămâni în punctul de intensitate maximă al pandemiei.

Cum creezi un plan d e continuitate a afacerii ?

Pentru realizarea unui plan de continuitate a afacerii, este necesară identificarea tuturor elementelor critice și modul în care pierderea acestora va afecta afacerea (personalul, materii prime, acces la sisteme, cloud sau website, transport, servicii oferite de terți etc.).

După ce ați identificat elemente critice ale organizației și ați înțeles care pot fi consecințele pierderii acestui element critic, puteți dezvolta planuri de măsuri menit să reducă sau să mitigheze riscurile și efectele probabile.

Descarcă de-aici Ghidul privind dezvoltarea planului de continuitate a afacerii tale: https://adevarulfinanciar.ro/wp-content/uploads/2020/03/Ghid-privind-dezvoltarea-planului-de-continuitate.pdf

Pentru planificarea măsurilor de continuitate a afacerii, este de asemenea o idee bună să alegeți soluții flexibile care să acopere o gamă largă de evenimente, întrucât adevăratul impact al pandemiei nu va putea fi prevăzut și va avea un caracter fluctuant pe o perioadă  îndelungată.

O pandemie care afectează întreg mediul economic național și global, va afecta cu siguranță și afacerile individuale, mai mici sau mai mari, astfel că este important ca fiecare companie și antreprenor să fie pregătit cu un plan specific.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *