Cum arată piața muncii și recrutările după șase luni de criză pandemică

Șomer

La șase luni de la începutul crizei de sănătate în România, piața muncii a suferit semnificativ din cauza efectelor negative ale COVID-19 asupra economiei. Avem aproximativ un milion de persoane fără loc de muncă, iar estimările arată că numărul va crește până la finalul anului.

Dacă până la debutul crizei puteam spune că piața muncii este condusă de candidați, în ultimele luni a devenit din nou o lume a angajatorilor.

Faptul că job-urile sunt mai puține, iar candidații de trei ori mai mulți a făcut ca angajatorii să fie din nou în poziție dominantă.  Din acest motiv, candidații au devenit mai orientați către stabilitate și dezvoltare în cadrul companiei decât către pachetul salarial, iar beneficiile extra salariale au început și ele să conteze și mai mult. 

Pe lângă aspectele negative evidente, criza a influențat și atitudinea candidaților tineri, la început de drum, față de job-uri, cel puțin pentru moment. Candidații juniori par mai maturi, pretențiile au mai scăzut și sunt mai responsabili și adaptabili. Partea financiară nu mai este neapărat în plan principal. Sunt mai răbdători și ascultă cu atenție povestea angajatorului, analizând cu acuratețe responsabilitățile job-ului, compania și oportunitățile de dezvoltare. Nu spun că partea financiară nu trebuie să mai conteze deloc pentru ei. Din contră, noi, fiind prima legătură între companii și candidați la începutul colaborării, ne străduim ca aceasta să pornească cu un echilibru între viața profesională și personală, financiară și să aibă de câștigat ambele părți. Rolul nostru este să le oferim imaginea pieței actuale, să le indicăm salariile realiste și raportul corect dintre experiență, abilități și cerințele postului.

În ceea ce privește angajații cu un job stabil, aceștia sunt mult mai reticenți la o schimbare decât înainte de criză.

Asta observăm noi acum, mai multă asumare, motivație, flexibilitate și buna voință din partea candidaților. Pentru că au văzut ei înșiși că, în prezent, este destul de greu să obții un job deoarece sunt mai puține, concurența este mare, iar angajatorii sunt mai selectivi.

De cealaltă parte, nici pentru angajatori nu este o perioadă simplă din pricina incertitudinii care îi apasă. Este o responsabilitate foarte mare pentru ei să creeze noi joburi sau să înlocuiască angajații și își doresc să facă cea mai bună alegere. Noi, headhunterii, observăm cel mai bine diferențele și îi putem ajuta să facă cea mai bună alegere după o serie de evaluări, teste și interviuri. 

Acum primim zilnic de două ori mai multe CV-uri față de perioada anterioară crizei și de trei ori mai mulți candidați pentru o ofertă de job. Candidații sunt totuși mai atenți ca înainte, analizează mai mult angajatorii și au început să aprecieze foarte mult companiile care nu renunță din start la angajați și folosesc toate metodele pentru a-i păstra.

De asemenea, procesul de recrutare și selecție în sine a devenit mai complicat și durează mai mult. Dacă până la începutul crizei un proces dura, în medie, 3 săptămâni, acum se poate prelungi cu încă 2 – 3 săptămâni deoarece există mai multe etape de interviuri și evaluări care se desfășoară în proporție de 70% online și doar 30% față în față. Totodată, în cadrul interviurilor au crescut cu circa 75% și solicitările candidaților de a avea posibilitatea să lucreze de acasă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.