Care este cea mai eficientă afacere: Start up sau Franciza?

Cred că franciza este unul dintre cele mai bune modele de afacere și, nu numai pentru că eu însămi derulez o afacere în franciză, dar mai ales pentru că am ales să studiez și formal acest model și să mă certific că Francise Executive.

În ultimul timp, franciza a devenit o noua tendință, a avea sau a franciza o afacere este la modă! Ce înseamnă o franciza, așadar? Este dreptul de a utiliza o marcă și un model de afacere contra unei sume fixe percepute cu o anumită periodicitate de timp, ca taxă de franciză sau taxă de reînnoire a acesteia și a unei redevențe lunare. Francizatul va acționa independent, însă aliniat cu standardele agreate cu francizorul
Contrar unui curent de gândire, franciza nu este doar dreptul de a utiliza un brand. Chiar dacă unele dintre cele mai de success branduri (Pizza Hut, Kfc, Domino Pizza, Remax, etc.) sunt dezvoltate ca francize internaționale. Acest model și-a demonstrate eficiența, așa încât contribuția lui la economia globală este de 2,7% din produsul intern brut la nivel mondial (sursa: World Franchise Council). SUA conduce prin contribuția sa cu 650 de miliarde USD anual, dintr-un total de 1,7 mii de miliarde, la nivel global. România încă se situează la un nivel scăzut, de 4,2 miliarde de USD. Campionul francizelor este Franța cu o pondere de peste 12% din PIB-ul economiei sale provenind din acest model de afacere, raportat la SUA cu 4,3%, în creștere anuala de peste 1% . Așa fiind, cred că viitorul acestui model sună foarte încurajator.
Cele mai promițătoare mesaje vin însă din zona de statistici care, din majoritatea surselor, arata că nouă din 10 start-up-uri nu supraviețuiesc peste 3 ani (sursa Forbes), timp în care 97% din afacerile în francize supraviețuiesc încă după 5 ani (sursa International Franchise Association). Pare simplu, nu-I așa? Deci, tot ce aveți de făcut este să investiți într-o afacere în franciza și bum! Să curgă profitul! Daca totul ar fi atât de simplu, ar fi ceva ce toată lumea poate face, însă realitatea este diferită.Iată câțiva factori de success la care să te gândești dacă consideri că o franciză este pentru tine. Atunci când am ales că BNI este franciză pentru mine, eu la toate aceste detalii m-am uitat:

  1. Să selectezi franciza potrivită pentru tine. Gândește-te că, pe lângă investiția inițială, e nevoie să învestești timp să derulezi această afacere. Ideal, timpul petrecut în afacere ar fi bine să-ți facă plăcere! Inițial, când am ales BNI, majoritatea cunoscuților mei (de atunci) nu au înțeles implicarea mea în ceva atât de diferit, pe segmentul IMM, față de cariera mea corporatistă de până atunci. După 8-9 ani, sunt la fel de fericită cu alegerea mea, care este complet potrivită cu valorile mele personale.
  2. Serviciul sau produsul se potrivește cu piața în care îl lansezi – dacă te hotărăști să investești într-o afacere, ar fi bine să știi că piața își dorește acel serviciu sau produs. Poate fi un serviciu sau un produs fantastic, dar ar fi bine să aibă și clienți dispuși să-l cumpere.
  3. Tratează franciza ca o afacere. Contrar unor credințe populare pe alocuri, afacerea în franciză nu funcționează fără implicare. Este nevoie de același nivel de implicare. Ce are în plus este partea de suport din partea francizorului și a altor francizați care au mai trecut prin provocări similare cu cele prin care treci la un moment dat. Iar asta este o resursă inestimabila, pe care araraeori un alt model de afacere îl poate surmonta.
  4. Disciplina. La fel ca în modeul clasic de afacere, e nevoie de efort și multă disciplină pentru a avea succes. Ce face călătoria categoric mai ușoară în cazul francizei este că ai un set de standarde prestabilite pe care le poți urma. Poate de acceea îmi și place modulul BNI care se bazează pe recurență.
  5. Urmărește-ți profitabilitatea. Ideal este că inițial, francizorul să iți ofere suficiente informații pentru a verifica profitabilitatea investiției tale. De cele mai multe ori uitam să urmărim atent profitabilitatea și rezultatele noastre periodic. Că lucrurile să meargă ‘că unse’ e bine să știi cum stai cu cifrele at mai des. Lunar, trimestrial sau cum consideri. Nu așteptă să închizi un an să vezi cum stai. Mai bine previi, decât să tratezi. Mai ales că ai colegi aproape care au mai fost pe acolo. În BNI eu sunt foarte fericita cu o serie de aplicații prin care pot să scot rapid niste rapoarte care să îmi arate cum stau.

Poate tocmai pentru că mă pasionează modul în care BNI a funcționat pentru mine, am ales să îmi lărgesc orizonturile și să investesc în a învăța academic ce înseamnă o franciză. Am o gândire critică și am crezut că doar BNI este o afacere cu totul specială. Și este! Doar că, spre surprinderea mea are foarte multe similarități cu modele de franciză la care nu m-am așteptat. Am avut șansa să port o mică discuție cu cel care a fost la cârmă dezvoltării internaționale a francizei Dominos Pizza, de la care am aflat exact acest lucru. Majoritatea francizorilor trec prin aceleași provocări. Așa că pot împrumuta idei de la KFC, Pizza Hut sau orice altă franciză și pot avea credința că acestea vor funcționa.

La acest moment încurajez orice antreprenor care are o afacere sustenabila să se extindă prin acest model. Este mai ieftin ca o creștere organica, mai eficienta sim ai disciplinata!
În mod egal, încurajez mai mulți romani (din țară și din afara ei) să se avânte în Aventura lor antreprenoriala chiar daca nu au o idee de afacere sau o imagine complete asupra a ceea ce înseamnă o afacere. Romania este o piață emergenta, promițătoare cu multe atuuri, unde, la fel că în oricare loc din lume, poți prospera!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *