Analize

Victima luptei dintre producătorii de conținut și distribuitorii tv este telespectatorul

Piata TV domina media din Romania

Telekom România a scos, la sfârșitul anului trecut, din grila de programe canalele deținute de Discovery Networks. Teoretic, un diferend comercial între două companii private nu privește pe nimeni altcineva. Numai că aici au picat la mijloc cei 1,4 milioane clienți ai Telekom.

Între producătorii TV și distribuitori se duc constant lupte pentru contractele comerciale de preluare a canalelor de televiziune. Producătorii investesc în programe de divertisment, în documentare sau plătesc pentru preluarea evenimentelor sportive. Banii îi recuperează prin reclamele pe care le vând din timpul de emisie și din contractele cu distribuitorii.

La rândul lor, distribuitorii plătesc producătorii de conținut, iar banii îi recuperează de la clienți, prin abonamente lunare. Cheltuielile distribuitorilor sunt constituite și din investițiile constante în rețeaua de distribuție, în echipamente, în service.

Ambele părți încearcă să obțină cât mai mult de la parteneri. De aceea apar și disensiuni, care pot duce la ieșirea unor canale din oferta unui distribuitor.

Telekom România, care are 1,4 milioane abonați pentru serviciile de televiziune, a scos din lista de canale pe cele ale Discovery Networks în urma unor astfel de disensiuni. Un număr total de 12 posturi, printre care Discovery Channel, Travel Channel, Animal Planet. Dar și Eurosport 1 și 2 și Eurosport HD.

Negocierile dintre cele două companii s-au blocat la suma cerută, care nu a fost făcută publică, dar surse citate de Gsp.ro spun că a fost 10 milioane euro.

Discovery justifică suma prin faptul că au investit în noi programe, documentare și licențe de preluare a unor competiții sportive. Telekom arată că audiența canalelor din portofoliul Discovery nu este suficient de mare pentru a plăti atât de mult.

Audiența Eurosport a fost, de-a lungul anului 2019, de 22.000 de telespectatori, medie zilnică. Mai mult decât media ProX, canalul de sport al grupului Pro, de 15.000, sau cea a canalelor Digisport, de 94.000.

Principalele canale ale Discovery au adiențe și mai reduse. Discovery Channel a adunat o medie zilnică de 10.000, Travel Channel de 6.000, iar Animal Planet de 3.000. Mai puțin decât media History Channel, de 18.000, sau cea a National Geographic Wild, cu 8.000, și National Geographic cu 7.000.

Se poate observa că telespectatorii evenimentelor sportive transmise pe Eurosoprt sunt mai mulți și mai supărați. Un documentar îl poți găsi în altă formă pe un alt canal, dar un meci de fotbal în direct e mai greu de văzut atunci când un canal are exclusivitate.

Printre exclusivitățile Eurosport în România se află campionatul de fotbal din Marea Britanie, Premier League, pe toate turneele de tenis de mare șlem, Jocurile Olimpice sau Moto GP. Finala de anul trecut de la Wimbledon, în care Simona Halep a câștigat în fața Serenei Williams, a adunat 1,1 milioane telespectatori.

Printre telespectatorii supărați din cauza situației se află unii care au și decis să se mute la Digi sau la UPC pentru a beneficia în continuare de transmisia evenimentelor sportive amintite. Dar dacă ne uităm la cifrele de audiență, vedem că și dacă ar pleca toți, nu ar afecta semnificat numărul de clienți ai Telekom România.

Aproximativ 30.000 din 1,4 milioane înseamnă doar 2%. Chiar mai puțin dacă luăm în calcul că audiențele iau în calcul toți operatorii de calcul, nu doar Telekom.

Telekom a propus producătorului crearea unui pachet separat cu canalele Discovery Networks, prețul abonamentului lunar să fie stabilit de producător și toți banii să meargă direct la acesta, fără vreun adaos sau comision din partea distribuitorului. Discovery a refuzat propunerea.

Povestea nu este nouă. În 2012, RCS & RDS a scos din grilă canalele Discovery (la momentul respectiv Eurosport era parte a unei companii diferite) deoarece nu s-au înțeles asupra termenilor comerciali. Și RCS & RDS a propus atunci crearea unui pachet separat pentru canalele Discovery, dar ultimii nu au acceptat ideea.

RCS & RDS a continuat și în anii următori să își majoreze baza de clienți. Dar în 2012 își lansase și canalele proprii de documentare (Digi World, Digi Life și Digi Animal World), iar oferta de documentare a rămas cosntantă și fără Discovery.

Ulterior, Discovery a preluat canalele Eurosport și s-a înțeles asupra sumelor cu RCS & RDS (sau Digi Communications). Anul acesta a și mărit pachetul oferit în abonamentul cu Discovery introducând HGTV (Home and Garden).

Telekom România încearcă să acopere oferta prin canale incluse deja sau noi, precum National Geographic, Docubox, Viasat, Travel XP. Dar și canale de sport, precum Fight Box.

Clienții se vor simți oricum nedreptățiți. Au semnat un contract care prevedea o anumită sumă pentru un număr de canale TV.

Modificarea ofertei le dă posibilitatea renunțării la contract, dar acesta nu este un lucru comod pentru nimeni.

Dacă ne uităm la ce s-a întâmplat în trecut, cu RCS & RDS, putem spune că numărul celor care vor renunța la serviciile Telekom va fi nesemnificativ. Pentru Telekom, reducerea cheltuielilor este, probabil, mai importantă decât pierderea a câteva zeci de mii de abonați. Compania trece oricum printr-o perioadă de restructurări și de reducere a cheltuielilor, fiind și pe punctul de a fi vândută de către acționarul majoritar (OTE Hellenica, deținută de Deutsche Telekom).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *