Analize

Studiu PwC: Aproape 40% din afaceri și-au întrerupt activitatea

Studiu PwC privind impactul pandemiei COVID-19 asupra afacerilor: 37% și-au întrerupt total sau parțial activitatea, 27% vor apela în mod cert la șomajul tehnic.

Peste 37% dintre companiile chestionate și-au întrerupt total sau parțial activitatea după declararea stării de urgență pe fondul pandemiei COVID-19 și 20% și-au restrâns activitatea, potrivit studiului HR Barometru, realizat de PwC România la finalul lunii martie. În acest context, aproape o treimie dintre acestea (27%) afirmă că vor apela în mod cert la șomajul tehnic.

”Marea majoritate a companiilor doresc să își păstreze angajații și să reducă efectele negative asupra acestora.

Din păcate, soluțiile sunt limitate și dificil de anticipat într-un climat imprevizibil care duce la scăderea neașteptată a veniturilor într-un termen foarte scurt – Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor fiscale și juridice PwC România.

Efectul crizei este unul de domino, afectând tot mai mult industrii. Guvernul a luat un prim set de decizii, dar trebuie să continue monitorizarea foarte atentă a problemelor ca să reacționeze la timp cu alte măsuri de sprijin și, astfel, să salveze cât mai multe companii și angajații acestora, explică acesta.

Studiul a inclus o serie de întrebări referitoare la întreruperea totală sau parțială a activității, restrângerea acesteia, reducerea cifrei de afaceri și capacitatea de a plăti salariile. Conform răspunsurilor:

  • 19% au întrerupt total activitatea
  • 18% au întrerupt parțial activitatea
  • 19% nu au întrerupt activitatea, estimează o scădere a cifrei de afaceri cu 25% și au capacitatea de a plăti salariile
  • 10% nu au întrerupt activitatea, anticipează reducerea cifrei de afaceri cu 25% și nu au capacitatea de a plăti salariile
  • 20% și-au restrâns activitatea, iar afacerile se vor reduce cu mai mult de 25%
  • 14% nu preconizează o scădere a cifrei de afaceri.

În acest context, munca de la domiciliu este o oportunitate companiile care o pot implementa datorită specificului activității. Conform studiului, 19% din companii au implementat munca la domiciliu obligatorie pentru toți angajații.

”Munca de acasă a devenit posibilă pentru foarte multe companii datorită faptului că dispun de tehnologie și au angajați bine pregătiți care dețin competențe digitale. În același timp, infrastructura digitală a României care se plasează printre cele mai performante din Europa contribuie la desfășurarea activității fără sincope. La fel de importantă este cultura organizațională în noile condiții de lucru și putem trage concluzia că organizațiile care au investit în pregătirea digitală au un avantaj în prezent care va  deveni și mai valoros pe termen lung”, a arătat Ionuț Sas, Partener, Leader People & Organisation PwC România.

Companiile cărora specificul activității nu le permite munca de la domiciliu și ale căror afaceri sunt afectate negativ iau în calcul aplicarea prevederilor privind șomajul tehnic, astfel:

  • 27% spun că le vor aplica cu siguranță
  • 18% încă nu știu dacă le vor aplica pentru că sunt neclare
  • 18% încă nu știu dacă le vor aplica pentru că nu le-au analizat
  • 5% arată că mai degrabă nu le vor aplica pentru că actualele prevederi nu corespund specificului activității lor.

”Angajatorii caută diferite metode de reducere a costurilor pentru a se menține pe piață. Totuși, în acest moment doar 11% iau în calcul concedierile și majoritatea caută alte variante pentru a-și păstra angajații, cum ar fi încurajarea concediului de odihnă sau a concediului fără plată parțial, oprirea sau reducerea programelor de training, sistarea angajărilor, eliminarea sau reducerea beneficiilor neobligatorii ori reducerea programului de lucru”, a spus Oana Munteanu, Senior Manager People & Organisation PwC România.

Potrivit studiului aproape 30% dintre cei chestionați anticipează că vor avea capacitatea să plătească salariile în următoarele trei luni,  în timp ce 42% nu au încă estimări în acest sens.

Studiul PwC România HR Barometru a fost derulat în perioada 23-26 martie 2020 pe baza informaţiilor furnizate de 91 de companii din sectoarele: bunuri de larg consum, auto (producție și distribuție), transporturi, farmaceutic, IT&C, servicii financiare, energie (producție, utilități, distribuție), distribuitori (retail & logistică), servicii externalizate, altele.

Misiunea PwC este de a construi încredere în cadrul societății și de a contribui la rezolvarea unor probleme importante. Firmele din rețeaua PwC ajută oamenii și organizațiile să creeze valoarea adăugată de care au nevoie. Suntem o rețea de firme prezentă în 157 de țări cu mai mult de 276.000 de profesioniști ce oferă servicii de calitate în domeniul auditului, consultanței fiscale și consultanței pentru afaceri.

Spuneți-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastră și descoperiți mai multe informații despre noi vizitând site-ul www.pwc.ro.

PwC se referă la rețeaua de firme PwC și/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridică. © 2020 PwC. Toate drepturile rezervate.

2 Responses

  1. Ministrul Economiei Mediu de Afaceri si Turism trebuie sa de-a ordonanta de urgenta pentru somajul tehnic in firmele de afaceri .Stiu din surse de piata ca multe firme vor intrerupe activitatea in somaj tehnic.Trebuie sa le dam un suport tehnic firmelor de afaceri cu un fond de investitii la dobanda cu 100 %.Firmele romanesti trebuiesc pastrate si alocate cu fonduri europene.
    Ministrul Fondurilor Europene va da ordonanta de urgenta pentru alocarea fondurilor europene in firmele din somajul tehnic tot ei vor da un memorandum privind achizitiile si logistica in mediul de afaceri pentru binele firmelor romanesti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *