Analize Indicatori macro

Executivii din companii erau optimiști privind afacerile în 2020

Oamenii de afaceri români sunt optimiști referitor la evoluția companiilor pe care le conduc în acest an, conform unui studiu realizat de Valoria și Doingbusiness.ro, mai optimiști față de 2019.

Indicatorul de încredere pentru 2020 a fost de 5,95 de puncte, în condițiile în care 1 este „total nefavorabil”, iar 10 este „total favorabil”. În 2019, indicatorul era la 3,9 de puncte, iar în 2018 la 4,4 puncte. Încrederea vine din schimbarea de ton în abordarea măsurilor economice și din asigurările date de noul guvern referitoare la stabilitatea fiscală.

Atragerea și retenția forței de muncă (68%), creșterea costurilor (57%), creșterea concurenței (54%), dificultatea în colectarea facturilor (48%) și instabilitatea mediului economic și social (35%) sunt cele mai importante provocări pentru companii, în acest an, potrivit studiului citat.

Comparativ cu rezultatele din 2019, cele din 2020 relevă creșteri mai mari prognozate ale cifrei de afaceri și profitului – Dumitru Ion, CEO Kompass România și Doingbusiness.ro

Față de prognozele de anii trecuți, se observă o creștere de două puncte procentuale a companiilor care se așteaptă la cifre de afaceri mai mari cu 5%-10% și de nouă puncte procentuale a celor care prognozează o cifră de afaceri mai mare cu 10%-20% în acest an.

La nivel de industrii, o creștere a cifrei de afaceri cu 10%-20% este previzionată de aproape jumătate dintre firmele din industria de energie și utilități, 45% dintre firmele de servicii profesionale, 36% dintre firmele de IT și  de 33% dintre firmele din telecomunicații.

Previziunile privind evoluția profitului de la începutul anului 2020 se aliniază tendinței privind cifra de afaceri, fiind mai optimiste. Deși 25% dintre companii, față de 31% în anul anterior, se așteaptă ca profitul lor să crească cu 1%-5% în acest an, vedem o creștere semnificativă pe palierul 10%-20% de la 14% în 2019 la 25% în 2020.

De asemenea se menține aproximativ același procent al companiilor care spun că profitul lor va crește cu peste 20% în 2020 față de anul 2019, cu o ușoară scădere pe palierul de peste 30%, de la 6% în 2019 la 4% în 2020.

La nivel de industrii, în acest an, o creștere a profitului de 10%-20% este prognozată de 40% dintre firmele din agricultură și alimentație, 38% din industria farmaceutică și de sănătate, 35% din comerț și 21% din media și publicitate.

Dacă în 2019, 23% dintre companii spuneau că nu vor crește investițiile, în 2020 doar 11% mai spun acest lucru. Observăm, de asemenea, că în acest an 24% dintre firme vor să își crească investițiile cu 5%-10%, față de 17% în 2019.

La nivel de industrii, cele mai multe firme din agricultură și alimentație (40%), tehnologia informației (27%) și utilități și energie (17%), spun că vor crește investițiile cu peste 30% în acest an.

În 2020, 25% dintre companiile românești nu se așteaptă la nici o creștere a numărului de angajați, față de 26% în anul 2019 și 24% în 2018. Palierele preponderente de creștere sunt 5%-10% și 10%-20%.

Totodată, aproape un sfert dintre firmele de construcții și imobiliare, 34% din tehnologia informației, 32% din agricultură și alimentație, 29% din telecomunicații și 37% dintre companiile din industria farmaceutică și sănătate estimează creșteri ale numărului angajaților de 5%-10% în 2020.

Cele mai importante oportunități ale anului 2020 pentru companiile românești sunt următoarele: lansarea de noi produse sau linii de business (39%), potențialul de creștere economică (36%), accesarea fondurilor europene (33%), digitalizarea și  automatizarea (28%) și îmbunătățirea generală a mediului de afaceri (23%).

Mai mult, directorii executivi ai companiilor respondente spun că principalele trei măsuri care ar conduce la îmbunătățirea mediului de afaceri din România sunt: investițiile în infrastructură (82%), scăderea taxării muncii (76%) și stabilitatea politică și fiscală (59%).

Studiul „Evoluția afacerilor în 2020” măsoară percepția companiilor asupra mediului de afaceri. Chestionarul a fost completat de 415 executivi de top din industrii diferite în perioada 5 ianuarie – 15 februarie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *