Cum să comunici despre o industrie, cum este cea a tutunului, supusă constant presiunii și interdicțiilor de a nu mai face publicitate produselor sale? Și, mai ales, ce legătură există între tutun și artă ori între tutun și jurnalism?
”A face afaceri nu înseamnă nimic altceva decât a avea o serie de întâlniri cu oamenii, cu natura, cu arta”, este unul dintre principiile de business JTI (fost RJ Reynolds), perfect potrivit cu ceea ce știa să facă Gilda Lazăr atunci când a fost cooptată în echipa uneia dintre primele multinaționale din România: să scrie perfect, ca jurnalist și absolvent de filologie-limbi străine, să comunice, ca fost purtător de cuvânt la Externe și să faciliteze dialogul dintre business și autorități.
Toate, la începutul anilor ”90, în care prea puține se știau despre business, valori, misiune și viziune de companie, și în care RJR/JTI a fost printre primele multinaționale devenite productori locali, avea nevoie de o interfață foarte bună. Nimeni nu bănuia atunci că își găsise o interfață (a se citi ”om de comunicare”) pentru următorii 20 de ani în Gilda Lazăr, jurnalist și comunicator cunoscut deja.
”Ceea ce știam eu să fac s-a potrivit foarte bine cu filozofia companiei de a da înapoi comunității o parte din success”, spune Gilda Lazăr, Corporate Affairs Director JTI România. Dar cum să creezi comunicare, în contextul intensificării eforturilor societății de a elimina reclama la tutun din cauze bine-înțelese?
Deși în bugetul companiei sunt prevăzute (și) programe sociale serioase, aceasta fiind una dintre căile prin care o multinațională întoarce comunităților o parte din succes, JTI a ales să se identifice mai degrabă cu investițiile in mari proiecte culturale. Legătura dintre tutun, artă și cultură în România are un nume: Gilda Lazăr.
Adică, după sufletul și preocupările omului de comunicare al companiei, în acord total cu valorile companiei, în urmă cu 20 de ani a creat cele două proiecte care au definit în timp imaginea businessului: Întâlnirile JTI – spectacole de dans contemporan susținute de trupe excepționale din lume – și Bursele JTI pentru jurnaliști, a căror formula a fost îmbunătățită și extinsă de la an la an.
”După 20 de ani, Întâlnirile JTI, devenite un brand cultural național, continuă să fie un eveniment actual, care îmbogățește viața culturală a comunității și a publicului iubitor de dans contemporan din România”, crede Gilda Lazăr.În acest an, vor performa la București tinerii dansatori ai trupei IT Dansa din Barcelona, care reprezintă o pepinieră de talente pentru marile companii de dans din Europa.
Bursele JTI sunt dedicate formării noilor generații de ziariști români în acord cu cele mai ridicate standarde ale jurnalismului universal, în formule din ce în ce mai complete și complexe. Bursele au devenit un club al oamenilor de presă care au pus umărul la dezvoltarea României după 1990 și care încă mai cred că evoluția poate avea loc doar prin învățare, adaptare, luciditate și echilibru.
Cam asta este legătura dintre tutun, artă și jurnalism. Naturală, deși atipică, unică, dar nu forțată. Până la urmă, ”cine se mai poate lăuda cu programe care au împlinit 20 de ani, căutând mereu excelența?”, se întreabă retoric Gilda Lazăr, atunci când povestește despre cele două programe. ”Am creat branduri și am urmat tradiții, iar valoarea incontestabilă a acestor proiecte s-a impus dincolo de restricțiile la modă, din ce în ce mai mari”, adaugă ea.
Iar în contextul îngustării până la dispariție a posibilităților de comunicare pentru industria tutunului, fiindcă trebuie totuși să comunici și despre industrie în sine, principiul Gildei rămâne același: A face afaceri nu înseamnă nimic altceva decât a avea o serie de întâlniri cu oamenii, cu natura, cu arta.
Astfel că, în urmă cu un an, când s-au încins creiere cu întrebari de genul ”ce ar mai fi de transmis în orașele mici de la frontiere, unde oamenii fac contrabandă ca să supraviețuiască” sau ”cum ai putea convinge un fumător adult să nu cumpere pachete ilegale din Obor, la jumatate de preț față de cele din magazine”, mesajul creat de Gilda și echipele ei a venit firesc să schimbe percepția despre acest fenomen: Cotrabanda este crimă organizată! Și rezultatele s-au văzut repede: contrabanda a scazut în prezent la un minim istoric, nemaiatins în ultimii 10 ani, iar vânzările companiei au crescut.