99CreativeWomen

Femeile de afaceri din România sunt inteligente, educate și creative

Este inteligentă, educată, interesată de business-uri din sfera activităților de retail, înfrumusețare și consultanță, este creativă și are în jur de 42 de ani. Este profilul femeilor-acționar din România, rezultat din studiile companiei de consultanță KeysFin România.

Peste 500.000 de femei sunt implicate în prezent în afaceri, în calitate de acționari în companii active pe piața românească și tendința este de creștere în următorii ani. “Antreprenoriat feminin”, studiul realizat de KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România, arată că, de la an la an, tot mai multe femei intră în afaceri.

Astfel, numărul  femeilor implicate în calitate de acționari la companii active a crescut, potrivit studiului, în 2019, cu 5,6% față de aceeași perioadă a anului trecut. Mediul de afaceri românesc este în continuare dominat de bărbați, și doar 37,4 %  din companiile din România au acționariat feminin, relevă același studiu.

Conform datelor publicate de Registrul Comerţului, la finalul lui 2018, dintr-un total  de 1.359.362 de asociaţi sau acţionari în companiile active din România,  doar 508.312 erau femei. Ceea ce înseamnă puţin peste o treime din total.

Din 2014 până în prezent, numărul femeilor care au intrat în afaceri a crescut însă cu peste 21%. Totodată, 167.555 de femei erau înregistrate ca persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale sau familiale.

În România vom vedea o creștere a afacerilor focusate pe coaching, training, dar și industrii creative – Roxana Popescu, KeysFin

Analiștii KeysFin indică  la nivelul lui octombrie 2019 un procent de 37,5% asociați sau acționari femei în companiile active, respectiv 532.756 din totalul de 1.421.548. Tot la 31 octombrie 2019 erau înregistrate și 164.961 de femei persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale sau familiale.

Numărul acționarilor de sex feminin a crescut în perioada 2014 -2018 în special în Capitală (de la 100.000 în 2014 la 115.000 în 2018), Ilfov (de la 14.000 la 22.000) și Cluj (de la 20.000 la 27.000). Cu toate acestea, ponderea acționariatului feminin în aceste trei județe în 2018 nu depășește 40%.

Pe primul loc în topul județelor unde femeile acționar dețin proporția cea mai mare se află Tulcea, unde femeile dețin 41,4% versus 58,6% bărbați. Podiumul este completat de Galați (41,2% versus 58,8%) și Hunedoara (41% versus 59%). Județele codașe, în care femeile acționar au cele mai mici ponderi, sunt Sibiu (36% versus 64%), Bistrița-Năsăud (35,9% vs 64,1%) și Harghita (32,4% versus 67,6%).

Afacerile derulate de companiile cu acționariat feminin din România s-au ridicat, în 2018, la nivelul de 145,6 miliarde lei.

Top 5 județe, după cifra de afaceri, unde femeile-acționar sunt implicate în companii (2018)

București 39,5 mld lei
Ilfov 9,69 mld.lei
Cluj 6,48 mld lei
Timiș 6,05 mld lei
Brașov 5,85 mld. lei

Analiștii KeysFin au realizat un profil al femeilor acționar din România în 2018:  42 de ani, inteligente, educate, interesate de business-uri din sfera activităților de retail, înfrumusețare și consultanță. Majoritatea firmelor în care sunt implicate femei în calitate de acționar majoritar au, în medie, cinci salariați și o cifră de afaceri de până în 550.000 lei.

În perioada 2010-2018, comerţul cu amănuntul – vedeta economiei românesti – a fost și domeniul cel mai atractiv pentru femei, 28.138 femei fiind acționari în companii active din domeniu. Topul activităților de interes este completat de Coafura și alte activități de înfrumusețare – unde activează 19.930 de femei și Activitățile de consultanță pentru afaceri și management – care au atras 11.589 acționari femei.

Potrivit studiului  KeysFin domeniile serviciilor, al sănătății și asistenței sociale și învățământul se bucură de o prezență mai mare a femeilor comparativ cu barbații. Domeniile de activitate în care numărul femeilor este semnificativ mai mic decât numărul bărbaților implicați sunt: construcții, agricultură și transport și depozitare.

Cele mai active în afaceri sunt femeile cu vârsta cuprinsă între 30 – 50 de ani, peste 60% dintre femeile acționar  având varsta cuprinsă în acest interval. Aproape 10% dintre acestea au peste 60 de ani, numai 0.2% fiind tinere curajoase ce pornesc o afacere încă de la 18-20 de ani.

Datele statistice pentru România arată că în perioada 2010-2018, pe lângă cele peste 350.000 de românce implicate în business ca acționari, topul femeilor acționar de alte naționalități era reprezentat de chinezoaice (1097), femei din Republica Moldova (595) și italience (242) persoane).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *