Concurența acerbă pentru personal calificat determină retailerii să adopte soluții creative. Kaufland, pe locul doi în topul celor mai mari angajatori din România, a căutat și a găsit candidați la festivalurile de muzică Untold și Neversea.
Cu 15.000 angajați, Kaufland este pe locul doi în topul celor mai mari mai angajatori privați din România, fiind în același timp retailerul cu cea mai mare cifră de afaceri, respectiv 10,8 miliarde lei (2,32 miliarde euro) în 2018. ”În fiecare campanie pe care o realizăm, încercăm să venim cu o abordare creativă care să aducă plus valoare inițiativei noastre și să atragă atenția publicului”, spune Estera Anghelescu, Recruiting&Employer Branding Director la Kaufland.
Când vine vorba despre dezvoltarea proiectelor pe partea de recrutare, de care Estera Anghelescu se ocupă alături de echipa ei, pe lângă dorința de a atrage atenția și de a rămâne în gândurile oamenilor cu care dorește să vorbească, nevoia de a fi relevanți în ochii angajaților și ai potențialilor angajați este și mai mare.
În prezent, în piață, inclusiv în retail, companiile se confruntă cu un deficit semnificativ al forței de muncă. Odată cu dezvoltarea afacerilor în industria de retail, concurența pentru angajarea potențialilor candidați crește. Una dintre consecințele firești aduse de acest context, din punctul de vedere al Esterei Anghelescu, este o nevoie accentuată de a găsi noi perspective sau moduri de a aborda o situație, precum și modalități originale de a transmite mesajele de angajator, dar și noi categorii de public.
La Untold și Neversea am inventat o serie de job-uri inspirate din universul festivalurilor, pentru care participanții au putut opta să le desfășoare pe durata evenimentelor
Două dintre campaniile implementate de Estera Anghelescu în ultima perioadă sunt cel mai bun exemplu. „Joburi de festival” și este o inițiativă prin care reprezentanții companiei au mers la festivalurile de muzică Untold, Neversea, Summer Fest (în Republica Moldova) pentru a aborda tinerii studenți și a vorbi cu ei despre un loc de muncă.”Prin intermediul unor activări amuzante, în ton cu atmosfera de acolo, am prezentat oportunitatea de a aplica pentru un job într-o perspectivă nouă – poți să te angajezi part-time și poți strânge, astfel, bani pentru distracție”, explică Estera Anghelescu, care lucrează de 15 ani în cadrul Kaufland.
Aspectul inovator al proiectului este arătat și de faptul că retailerul german a fost singura companie care a avut și o activare de resurse umane în cadrul celor trei festivaluri. Iar subiectul serios în general, cel al job-urilor, a fost transformat în unul distractiv, comunicat “pe limba” tinerilor.
Astfel, retailerul a dorit să demonstreze în special studenților că își pot începe cariera profesională și cu job-uri cu jumătate de normă, care să le permită să strângă bani pentru distracție și să facă parte dintr-o echipă tânără.
Reacția bună a celor care au participat la aceste festivaluri a determinat compania să continue inițiativa și pentru următoarele ediții. Peste 2.000 de tineri au luat unul dintre job-urile de festival oferite de Kaufland, iar numărul de aplicații pentru pozițiile deschise în companie, în acea perioadă, a crescut cu 25%, depășindu-ne așteptările.
Cel de-al doilea proiect este noua campanie de employer branding pe care Kaufland a lansat-o recent, numită „Fără joburi mici. Doar roluri esențiale”, campanie ce o are ca ambasador pe cunoscuta sportivă Cristina Neagu, desemnată de patru ori cea mai bună jucătoare de handbal din lume, detaliază Estera Anghelescu.
Acest proiect pornește de la ideea că orice job și orice activitate asociată unui job, indiferent cât de simplă ar putea părea, are un efect asupra clienților și influențează activitatea celorlalți colegi. Astfel, oricât cât de mic ar fi considerat, acel loc de muncă este important pentru mersul lucrurilor și pentru Kaufland, în general.
În plus, mic nu înseamnă neapărat ușor. Orice campion, orice persoană, orice angajat pornește de undeva și atinge succesul prin performanță, dinamism și corectitudine. Pe lângă valorile comune după care se ghidează atât Cristina Neagu în drumul ei către succes, cât și echipa Kaufland, una dintre direcțiile pe care compania și le-a asumat la nivel de business este încurajarea diversității și a egalității dintre angajați.
În România, spre exemplu, la începutul lunii ianuarie 2019, aproximativ 70% dintre angajații Kaufland erau femei, iar susținerea în mod real a egalității de gen este un punct important pe agenda Kaufland. Unul dintre rezultatele accentuării importanței diversității și a egalității în interiorul companiei, alături de celelalte valori (performanță, corectitudine și dinamism), este acela că multe dintre femei ajung să ocupe și posturi de conducere în companie.