Decizia de a trece de la stadiul de antreprenoriat social la cel de consultanță și advocacy în domeniu va deschide, pentru Angela Achiței și Fundația ADV România, perspectiva de a crea sinergii in regiune și a dezvolta un sector aflat în creștere în toată lumea.
Cum să transpună în practică propria experiență, de 11 ani în domeniul economiei sociale, într-o experiență de sistem, astfel încât să (se) formeze o masă critică de antreprenori sociali la nivel național? Și cum să facă astfel încât această expertiză să treacă dincolo de granițe?
Angela Achiței, antreprenor social, fondator și coordonator al Fundației ADV România, a găsit răspunsul anul trecut. Tocmai în acea perioadă pe care o numim ”magică”, a Crăciunului. Pe principiul ”vrem întreprinderi sociale ca afară și o voce puternică pentru sector în țară”, împreună cu echipa fundației, s-a așezat la masa de lucru. A creat două proiecte, pentru care a aplicat la fonduri europene, cu obiectivul clar de a susține crearea și finațarea a cel puțin 42 de afaceri sociale în toată țara.
De ce să înființeze alte afaceri de tip start-up, când pentru Fundația ADV România nevoia prioritară este să dezvolte, în continuare, cele trei afaceri sociale pe care le are de ani buni? Sau, mai direct spus, de ce să îi ajute pe alții să vină în acest sector și să nu se concentreze pe consolidarea propriilor afaceri?
Nu a ezitat deloc analizând nevoile antreprenoriatului social din România ca industrie și nevoile interne ale fundației. A luat rapid decizia de a aplica pentru o finanțare europeană și a aduce bani în comunitate convinsă fiind că este important să existe cât mai mulți antreprenori sociali. Că este important să fie cât mai mulți în Vocea industriei. Angela spune, din experiența de până acum, că ”degeaba ești un ”leu singur în pădure”, pentru că nu ai forță să schimbi ceva în jurul tău”. Puterea vine și din cantitate.
Știind ce concurență mare va fi, și-a propus ca cererile de finanțare să fie scrise în așa fel încât să nu poată fi pur și simplu refuzate. Și a reușit. În iulie acest an, a obținut finanțarea pe ambele proiecte.
ADV se află acum în momentul promovării acestora și caută antreprenori cu idei de afaceri frumoase, prietenoase cu oamenii, cu mediul și comunitatea. Este oportunitatea extraordinară prin care, practic, își transferă expertiza pentru dezvolarea a 42 de afaceri sociale sustenabile în toată România. Se vor aloca 4,2 milioane de euro pentru acest sector, adică 100.000 euro pentru fiecare start-up. Până în luna iulie a anului viitor, va fi definitivată lista câștigătorilor care vor intra la finanțare.
Economia socială și principiile după care se ghidează ar trebui să fie noul trend în lume de a face afaceri sustenabile, durabile și prietenoase cu omul – Angela Achiței, fondator și președinte ADV România
Ceea ce și-a propus este, de fapt, un program în sine pe termen mediu și lung de dezvoltare a antreprenoriatului social în România și în regiune. Pasul următor este înființarea unui observator național în domeniul economiei sociale și o hartă interactivă a întreprinderilor sociale, de unde se vor putea colecta, periodic, date cu privire la impactul social și economic. Urmează foarte curând și o campanie de advocacy pentru îmbunătățirea legislației în domeniu.
În paralel, Fundația ADV România așteaptă răspunsul pe alte două proiecte depuse direct la Comisia Europeană, prin care va replica în Republica Moldova, Ukraina și regiunea Odesa, tot ceea ce va face în România. ”Prin economie socială putem ajuta mult mai multe persoane din grupuri vulnerabile decât o putem face doar prin servicii de asistență socială”, explică ea.
Pentru echipa Fundației ADV toate aceste programe reprezintă prilejul extraordinar de a povesti din lecțiile, obstacolele și victoriile trăite de-a lungul timpului în cele trei întreprinderi sociale proprii – UtilDeco, JobDirect și WISE.travel. Prilejul de a transfera cunoaștere și valoare.
”Este o recunoaștere a valorii pe care o au acești oameni deosebiți, de care sunt foarte mândră”, spune Angela. Care nu adaugă însă că, de fapt, ea este motorul unei echipe de oameni speciali.