Zăganu, povestea unei mici berării profitabile: Cum au reușit doi tineri să vândă cu succes numele unui vârf de munte

Laurențiu Bănescu și Alexandru Geamănu, cei doi fondatori ai Fabricii de Bere Bună, unde produc berea artizanală Zăganu FOTO: Mediafax
Profitabili după primul an de existență, proprietarii mărcii de bere artizanală Zăganu - unul dintre cele mai cool noi branduri românești - se pregătesc de un sezon de vârf de la care așteaptă dublarea vânzărilor. Și dacă totul merge cum trebuie, din toamnă Zăganu va bate iarăși la porțile bursei.

Prezenți joi în cadrul emisiunii Adevărul Financiar Live, Alexandru Geamănu (37 de ani) și Laurențiu Bănescu (35 de ani), cei doi fondatori ai Fabricii de Bere Bună, unde produc berea artizanală Zăganu, au anunțat că după vânzările de anul trecut – 250.000 de porții de bere – au ajuns deja pe profit operațional. Iar pentru anul acesta, cei doi tineri urmăresc să dubleze cifra de afaceri până la două milioane de lei. Astfel, 2015 va fi primul an de profit al afacerii pornite în toamna lui 2013, printr-o investiție de 250.000 de euro.

Fabrica de Bere Bună a fost una dintre primele afaceri mici și medii care și-au manifestat la începutul acestui an interesul pentru listarea pe bursa AeRO, iar subiectul listării este în continuare de actualitate pentru cei doi acționari (care dețin 50-50% din afacere). “Am pornit discuțiile în primăvară, dar am decis să le amânăm până după vârful de sezon; le vom relua după luna septembrie. Atunci vom avea doi ani întregi, deci vom putea face primele analize serioase”, spun Geamănu și Bănescu, care nu intenționează să cedeze un pachet important de acțiuni, dar care caută finanțare pentru a-și susține și mai departe creșterea.

Citiți și: Micile afaceri pentru hipsteri caută bani pe bursă. AeRO e cool

Astăzi, la fabrica Zăganu din zona Vălenii de Munte lucrează opt oameni, iar berea lor a ajuns să fie prezentă în peste 170 de baruri, pub-uri și terase. În plus, berea Zăganu a ajuns și în magazine de specialitate și în câteva minimarket-uri locale, și chiar a demarat recent un proiect cu Mega Image pentru fi prezentă în unele magazine.

Alexandru Geamănu a lucrat mai bine de 15 ani în publicitate, iar Laurenţiu Bănescu este un cunoscut în industria băuturilor şi a bunurilor de larg consum. Ideea unei afaceri proprii a apărut în 2012, deşi cei doi se cunosc din 1997, fiind buni prieteni. Investiţia în mica fabrică a fost de 250.000 de euro, bani pe care cei doi antreprenori estimează că îi vor recupera în 6-7 ani. “Ne-am gândit iniţial la o berărie mică, de tip pub, după care am început să ne informăm. Am urmărit mai multe piste şi am descoperit o făbricuţă de bere pe care am achiziţionat-o. Asta se întâmpla în martie 2013”, povesteşte Alexandru Geamănu, citat de Adevărul.

Citiți și: ”Arena Leilor”, în variantă reeditată și extinsă pe bursa de la București

Ambii îşi doreau un produs autentic, pe care să îl prezinte atât consumatorului român, cât şi unui turist străin, drept un brand local autentic. Drumul nu a fost unul uşor, începând cu numele ales pentru această bere. Au trecut prin 70 de posibile denumiri, de la unele istorice ale unor locuri până la cuvinte vechi sau personaje istorice. S-au oprit însă la Zăganu, care este numele unui vârf de munte (1.817 m) din apropierea fabricii, dar şi denumirea populară pentru vulturul bărbos, o pasăre care trăia în zonă, dar care a dispărut din România din cauza vânatului excesiv.

Acum, când Zăganu pare să confirme și chiar să depășească așteptările celor doi investirori, urmează alte decizii importante: extinderea sortimentelor mai departe de berea blondă și brună vândute astăzi, dar mai ales finanțarea acestei dezvoltări. Când se vorbește despre AeRO, nu există, cel puțin nu la prima strigare, o potrivire naturală între micile afaceri antreprenoriale și piața de capital. Iar dacă Zăganu se va lista pe bursă și povestea va fi de succes, atunci berea produsă la mica fabrică din Maneciu-Ungureni ar putea deschide drumul spre piața de capital și altor afaceri similare.