Vrei bon fiscal, dar nu îl primești? Iată ce poți face și ce riscă vânzătorul

Dacă vânzătorul se încăpăţânează şi nu dă bonul, atunci clientul este încurajat să-l reclame pe vânzător la Fisc FOTO: Guliver / Getty Images
Ministerul Finanţelor a emis un set de recomandări prin care îi îndeamnă pe clienţi să solicite insistent bonurile de la vânzători şi să-i reclame la Fisc în cazul unui refuz.

Observând controversele stârnite de posibilitatea clientului de a lua produse gratis dacă nu primeşte bon fiscal, Ministerul Finanţelor încearcă să lămurească lucrurile printr-un set de recomandări.

Sfaturile Finanţelor sunt adresate clienţilor, pentru eventualitatea că, la cumpărături, s-ar putea să li se refuze dreptul de a primi bon fiscal, dar cel mai bine ar fi ca de ele să ţină seama în primul rând vânzătorii, scrie Adevărul.

Asta pentru că scenariile creionate de aceste recomandări arată câtă putere de coerciţie a dobândit clientul în relaţia cu vânzătorul, în urma intrării în vigoare a Ordonanţei 10/2015, şi ce consecinţe poate avea asupra afacerii comerciantului refuzul de a da bon fiscal.

Altfel spus, ceea ce pentru cumpărători apare ca o recomadare (de conduită) pentru vânzător apare ca un avertisment.

Moment-cheie: plata simultană cu bonul

Cea mai „fierbinte“ prevedere din Ordonanţa 10 spune că, dacă nu primeşte bon fiscal, clientul poate să nu mai achite produsul/serviciul cumpărat.

Este controversată nu atât prin posibilitatea de a primi produse gratis, cât prin imposibilitatea de a primi produse gratis.

În recomandările sale, Ministerul Finanţelor arată că plata contravalorii bunului sau serviciului „trebuie făcută concomitent cu înmânarea bonului fiscal“.

Or, atât comercianţii, cât şi clienţii ştiu din practica de zi cu zi că mai întâi se achită banii şi abia apoi casa de marcat electronică eliberează bonul.

De altfel, bonul însuşi este definit ca dovada plăţii, deci vine după plată, nu concomitent şi, cu atât mai puţin, înainte de plată.

Cu toate acestea, clientul este îndreptăţit să plece cu marfa gratis „dacă nu primeşte bonul fiscal“.

În schimb, dacă s-a întâmplat ca vânzătorul să nu dea bon deşi a încasat suma, recomandările pentru client sunt cât se poate de clare.

Într-o primă fază, el trebuie să insiste pentru a primi bonul, apoi să aducă argumentul că este dreptul lui de a participa la loteria bonurilor fiscale şi, deci, are nevoie de acel tichet.

În continuare, dacă vânzătorul se încăpăţânează şi nu dă bonul, atunci clientul este încurajat să-l reclame pe vânzător la Fisc.

Mai exact, să sune gratuit la TelVerde 0800.800.085, unde va fi preluat de reprezentantul unei instituţii care pentru vânzătorul denunţat este cea mai periculoasă sperietoare: Direcţia Generală Antifraudă Fiscală din cadrul ANAF.

Cele mai multe reclamaţii primite până în prezent la serviciul TelVerde sunt legate de neeliberarea de către vânzători a bonurilor fiscale, ne-au declarat ieri preprezentanţii ANAF.

„Nu părăsiţi unitatea comercială înainte de a apela serviciul TelVerde“ este recomandarea venită în mod expres de la Ministerul Finanţelor, dar şi de la şeful acestei instituţii, Darius Vâlcov (pe o reţea de socializare).

Găsiți o infografie și mai multe informații despre acest subiect pe Adevărul.ro.