Unde și cum poți să călătorești și să te relaxezi pe banii angajatorului

Specialiștii din piață spun că după momentul de criză, 2008, turismul de afaceri a avut o revenire destul de rapidă, cu creșteri anuale care acum sunt de circa 14% FOTO: Guliver/ Getty Images
Odată cu apariția multinaționalelor în România, turismul de afaceri s-a răspândit mai în toate sectoarele, fapt ce a determinat agențiile de turism să-și dezvolte divizii speciale pe zona de business.
Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Fie că e vorba de călătoriii de afaceri sau pur și simplu de team building, marile companii preferă să apeleze la agenții de turism care au în portofoliu organizarea de astfel de activități.

Atât companiile private, cât și cele de stat, au început să renunțe la serviciile propriilor angajați pentru planificarea călătoriilor de afaceri și apelează tot mai des la agențiile de turism care oferă pachete combinate, de la transport și cazare la organizarea de întâlniri sau petrecere a timpului liber.

Specialiștii din piață spun că după momentul de criză, 2008, turismul de afaceri a avut o revenire destul de rapidă, cu creșteri anuale care acum sunt de circa 14%. Mai mult, acest sistem este considerat unul din care câștigă toată lumea.

„Turismul de afaceri este de mulți ani punctul de stabilitate al companiilor mari de călătorii din România. Dacă pe segmentul de leisure, agențiile de turism cresc timid după anii de criză economică, în business travel lucrurile stau mai bine. E un domeniu din care au de câștigat atât  companiile cu activitate de business travel, cât și bugetul statului, din taxele și impozitele echivalate la milioane de euro, aferente acestei activități”, explică Lucia Morariu, preşedinte-director general EXIMTUR.

Agențiile de turism cu divizii de business travel sunt solicitate în special pentru organizarea de activități, de la team building la petreceri de final de an.

Cine sunt clienții și ce preferă? 

Jucătorii specializați pe acest segment spun că majoritatea clienților vin din domeniile IT&C, industria tutunului, automotive, farma, banking, retail, FMGC,  precum și materiale de construcții. Potrivit unei analize EXIMTUR, 75% din destinațiile solicitate sunt cele autohtone, iar 25% preferă străinătatea.

Citiți și: Voucherele de vacanță – cine și cui le emite, unde și cum se folosesc

Dată fiind durata unui team-building, în general 2 nopti de cazare, clienții aleg cel mai frecvent destinații din România. În zona montană sunt preferate pensiunile din Valea Prahovei, Bran, Moeciu, Cheile Grădiștei, Poiana Brasov. Dar, spun cei de la EXIMTUR BUSINESS, există cerere și în stațiuni balneare pentru facilitățile de wellness și spa pe care le oferă Covasna, Sovata, Geoagiu-Băi sau Balvanyos.

Delta Dunării și stațiunile de pe litoralul Mării Negre sunt preferate în perioadele de început și sfârșit de sezon, când este mai puțin aglomerat și mai ieftin. În sezonul de vară, unii clienţi (în special companii cu sediul în București) sunt interesaţi şi de litoralul bulgăresc.

În funcție de numărul de participanți și bugetul disponibil se preferă unități de cazare de 3 stele și 4 stele, indiferent că sunt hoteluri, vile sau pensiuni.

Călătoriile de afaceri

Un clasament făcut de Happy Tour arată că pe plan extern, cu plecare din România, orașele către care se efectuează cele mai numeroase deplasări în scop de business sunt Viena, Londra, Paris, Istanbul și New York.

În ceea ce privește opțiunile de călătorie, 5% dintre cei care efectuează deplasări în interes de serviciu călătoresc la business class, restul de 95% optând pentru economic . Din totalul de zboruri internaționale efectuate de către angajații firmelor, 10% sunt operate de către companiile low cost.

În medie, o călătorie de afaceri este de două-trei zile în străinătate, respectiv de una-două zile în România. Pentru destinațiile îndepărtate, durata medie este de cinci zile. În ceea ce privește preferințele de călătorie, oamenii de afaceri optează pentru hoteluri de patru și cinci stele, în străinatate, și trei sau patru stele, în țară, arată un studiu făcut de EXIMTUR BUSINESS după analiza clienților care au folosit serviciile companiei în ultimii ani.

Citiți și: Afaceri mici în domeniul turismului rural sau Cum să începi o afacere de familie în agroturism

”Unele dintre cele mai frecventate orașe pentru deplasările în interes de serviciu sunt și în topul celor mai cerute destinații de city break în rândul clienților noștri. Constatăm un trend, nu doar la nivel național, cât și la nivel internațional, în rândul celor care călătoresc în interes de serviciu, şi anume, îmbinarea utilului cu plăcutul. Statisticile internaționale arată că față de acum cinci ani, șase din zece călători de business sunt dispuși să își aloce în plus zile de vacanță aproape fiecărei deplasări în interes de serviciu”, explică Salvadora Benegui, Business Travel & Events Manager EXIMTUR BUSINESS.

Dezvoltarea tehnologiei, dar și schimbarea comportamentului turistului de business le-a făcut pe unele agenții de turism din piață să dezvolte aplicații care pot fi accesate de pe diferite device-uri. O astfel de aplicație – „TravList” – a fost dezvoltată de DCS Plus, furnizorul de tehnologie al agenției de turism Accent Travel & Events,  și funcționează ca un asistent de călătorie pentru fiecare client.

Turistul care și-a descărcat aplicația are acces în timp real la informații despre zborurile sale, terminalele de pe care călătorește, hoteluri, check in/check out, starea vremiii la destinație, ora locală, hărți interactive, convertor valutar, alerte cu privire la modificările zborurlui sau orice alt update disponibil pentru călătoria sa.

Călătorii de milioane de euro

Dacă la nivel global o multinațională alocă anual un buget între 30 și 100 de milioane de euro pentru deplasările în interes de serviciu, în România, suma variază între 1 și 2 milioane de euro. Pentru același interval de timp, o companie cu capital românesc alocă în fiecare an o sumă cuprinsă între 300.000 și 500.000 de euro, reiese din studiile Happy Tour.

De obicei, rezervările biletelor de avion sunt efectuate cu cinci până la șapte zile înainte de data plecării. În acest caz, la nivel mondial situația este similară. De asemenea, costul mediu al deplasărilor este de 300 de euro pentru o călătorie de două zile.

„În funcție de contractele aflate în desfășurare ale companiilor, sunt ani în care reprezentanții unei anumite firme călătoresc cu regularitate către una sau mai multe destinații, odată încheiate aceste contracte călătoriile diminuându-se foarte mult”, spune Javier Garcia del Valle, CEO Happy Tour.

Citiți și: România pitorească sau Farmecul discret al turismului de mâna a doua

În cazul activităților de team-building, cheltuielile sunt repartizate în funcție de mai mulți factori: sezon sau extra-sezon, unde anume se desfășoară, care este structura de servicii solicitată, ce tip de camere se rezervă, ce meniuri se stabilesc, care este durata evenimentului și numărul de participanți.

„Am organizat evenimente de tip team-building cu costuri începând de la 400 lei de persoană (2 nopți, condiții de 3 stele, pensiune completă, transport, program team-building pentru o jumatate de zi) și până la 1.500 lei de persoană (2 nopți, locație exclusivistă de 5 stele , servicii all-inclusive: cazare, masă, pachete băuturi, închiriere săli pentru activități indoor, acces la spa, servicii de team-building, servicii de entertainment). În functie de tipul si complexitatea programelor, de recuzita utilizată, de numărul necesar de traineri – costurile activităţilor de team-building variază între 30 de euro și 150 de euro de persoană”, detaliază Salvadora Benegui.

Alte activități solicitate agențiilor de business travel se referă la petrecerile de sfârșit de an, dezvoltate odată cu intrarea multinaționalelor în România. Cei care comandă astfel de petreceri solicită organizarea evenimentului “la cheie”, cu decoruri și meniuri speciale, tort personalizat și artiști preferați.

Temele abordate de unele companii pentru petrecerile de sfârșit de an sunt de la „Gangsters and Flappers”, „Rock&Roll”, „White Christmas”, „Oscar night”, „Hollywood”, „Prohibition party”, „Wild Wild West”, „Bond party”, „Super Hero Xmas” la baluri mascate, baluri venețiene, noapte arabească.

În aceste condiții, bugetul unei petreceri poate pleca de la 35 de euro pentru o persoană și poate ajunge la 100 de euro de persoană, însă cheltuielile făcute pentru formații sau DJ se achită separat.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone