Unde-i gaz, puterea creşte: Rusia dezvoltă o rachetă pe gaz metan, iar Gazprom vrea să îşi întindă tentaculele şi în domeniul auto

Rusia vrea să folosească gazele naturale, de care dispune din belşug, în cât mai multe domenii FOTO Guliver/Getty Images
După ce au prezentat maşini pe gaze naturale, ruşii au inventat şi racheta pe gaze naturale. Agenţia spaţială rusă Roscosmos a anunţat că lucrează la o rachetă care să folosească „aurul albastru“ ca materie primă, potrivit Sputnik. Concomitent, gigantul Gazprom vrea să stimuleze folosirea gazelor naturale în transportul auto.
Share on Facebook53Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

„Plănuim să construim un prototip de motor de rachetă pe bază de gaz metan, chiar dacă o rachetă echipată cu un astfel de propulsor nu este în dezvoltare în acest moment. Va fi un moment de cotitură pentru proiectele noastre viitoare şi ne va ajuta să concurăm cu rivalii din străinătate. În acest moment, planul este de dezvoltare a unui motor mediu pentru a doua treaptă a unei rachete viitoare“, a afirmat o sursă apropiată situaţiei, citată de ziarul Izvestia, conform Sputnik.ru.

Planul iniţial era ca motorul pe bază de gaz metan să fie instalat pe noile rachete Feniks.

Însă recent bugetul Roscosmos a fost tăiat, ca urmare a fraudelor descoperite la construcţia noului cosmodrom de la Vostochny, iar agenţia spaţială a fost reorganizată. Astfel, ideea a fost abandonată în favoarea restaurării proiectului Zenit, racheta urmând a fi echipată cu varianta modernizată a motorului RD-17.

Per total, proiectul este important pentru Rusia fiindcă este parte a eforturilor de creare a unei rachete ieftine, care să fie uşor de întreţinut şi care să fie reutilizabilă.

Cercetarea privind propulsia pe bază de metan este condusă de către Biroul pentru Design Chimic şi Automatică, aflat în oraşul Voronezh, iar studiile au început încă din anul 1995. Experţii au stabilit că înlocuirea kerosenului cu gaze naturale lichefiate ar duce la un impuls specific mai mare, o caracteristică importantă pentru motoarele de rachete. Mai mult, metanul este de 30 de ori mai ieftin decât kerosenul, iar Rusia are gaze naturale din belşug, fiind cel mai mare producător din lume, cu cele mai mari rezerve.

Maşini electrice vs maşini pe gaze comprimate

Rusia încearcă să stimuleze utilizarea gazelor naturale în cât mai multe domenii, şi doreşte utilizarea gazelor naturale drept combustibil în domeniul auto, în locul folosirii energiei electrice. Dacă energia se poate obţine din multiple surse, atât cărbune, cât şi uraniu sau centrale regenerabile, Europa depinde de importul de gaze din Rusia, astfel că Moscova ar putea controla o nouă piaţă şi ar putea face „Bătrânul Continent“ şi mai legat de resursele sale.
Autoturismele pe gaze naturale folosesc CNG – gaz natural comprimat, în vreme ce camioanele, locomotivele sau navele maritime pe gaze utilizează LNG – gaze naturale lichefiate.

Planuri mari pentru Gazprom

Gigantul rus Gazprom a înfiinţat o companie de profil numită Gazprom Gazomotornoye Toplivo, aceasta fiind un operator integrat concentrat pe dezvoltarea pieţii ruse a vehiculelor pe gaze naturale.

Compania are zece proiecte-pilot în Rusia, care vor fi implementate în regiunea Moscovei, dar şi în St. Petersburg, Tatarstan, Nijni Novgorod, Ekaterinburg, Krasnodar, Tomsk, Volgograd şi Rostov-pe-Don.

În Rusia, consumul de gaze naturale comprimate pentru autoturisme a crescut cu 5%, până la 390 de milioane de metri cubi. Dacă piaţa continuă să crească în acelaşi mod, Gazprom estimează că în anul 2020 consumul de gaze comprimate folosite pentru transport ar putea ajunge la 10,4 miliarde de metri cubi, echivalentul consumului României.

Conform gigantului rus, emisiile de dioxid de carbon scad cu 25% în cazul folosirii acestui combustibil, iar cele de monoxid de carbon cu 80%.

Oligarhul rus Mikhail Prokhorov a prezentat în anul 2010 un prototip de automobil hibrid, care folosea atât benzină, cât şi gaze naturale.

Prima staţie de alimentare cu gaze din România

Grupul Antares a deshis în 2015 prima „benzinărie“ pentru alimentarea cu gaze naturale a automobilelor ce folosesc acest combustibil din România. Conform companiei, costurile pentru alimentarea unei maşini cu acest combustibil sunt cu 50% mai mici faţă de carburanţii clasici. Staţia se află în Râmnicu Vâlcea, lângă drumul european E81, aproape de o conductă de gaz natural, iar investiţia s-a ridicat la 3,2 milioane de euro. Antares are în plan deschiderea unui număr total de 14 astfel de staţii. De asemenea, grupul a anunţat achiziţionarea a 20 de autobuze, care funcţionează cu gaz natural comprimat.

Share on Facebook53Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone