Stupul cu bani: cum a făcut ApiLand un milion de euro din miere

În 2009, în perioada în care a început progresul companiei, ApiLand avea șapte angajați, iar în prezent numărul acestora a crescut la 22 FOTO: AP Images
Cu o cifră de afaceri de peste un milion de euro și un marketing agresiv (nu doar) în Internet, compania băimăreană ApiLand este liderul unei piețe greu de observat, paradoxal, tocmai din lipsa unei promovări active.

O piață care s-a mutat din galantarele “plafarului” în mediul on-line sau în prezentări de tip Teleshopping, și care a dezvoltat și businessuri de tip call-center.

De la mesaje de genul „lăptișorul de matcă ajută memoria”, până la anunțuri de tipul „cu lăptișorul de matcă beneficiați de un ten sănătos”, produsele apicole par să își găsească o piață de nișă, pe care ApiLand o construiește chiar acum.

De la afacere locală, la brand

Povestea companiei se scrie încă din 1995, anul în care fondatorul Ovidiu Bodea a început să vândă la scară mică polen uscat. Pasul spre businessul “instituționalizat” avea să-l facă însă abia în 2002, când a avut șansa unei colaborări cu compania americană CC Pollen Company Arizona. De altfel, acesta a fost și momentul în care a fondat firma denumită iniția Apiservices, prin intermediul căreia le-a livrat timp de un an americanilor o cantitate imensă de polen –  20,7 tone. A fost punctul în care Bodea a trecut de la comerțul local la consolidarea companiei.

Citiți și: Bâzâitul dulce al profitului. Apicultura ca afacere: investiții, costuri, riscuri

Rebotezată ApiLand, compania își face între 2004 și 2006 intrarea pe piața din Europa, investind și în tehnologie pentru stocarea de polen crud, pe care îl distribuie într-o primă fază în Franța, Anglia și Germania, iar apoi și în Olanda și Italia.

Din 2008, ApiLand a început să intre pe zona de retail, o mișcare cu un efect imediat asupra businessului și confirmată de cifrele de afaceri în continuă creștere.

Cifre și miere

În prezent, ApiLand este prezentă activ pe piețele din România și Ungaria, pregătindu-și intrarea și în Polonia, și cu exporturi în Franța, Anglia, Olanda și Israel. Dacă în 2009 avea șapte angajați, numărul acestora a ajuns în prezent la 22.

Cifrele de afaceri din ultimii cinci ani ale companiai au trecut prin câteva sincope. Astfel, dacă în 2009 profitul ApiLand era puțin peste 10.000 de euro, la o cifră de afaceri de peste 280.000 de euro, compania ajunge în 2010 la o cifră de afaceri de peste 875.000 de euro, cu un profit de 9.000 de euro.

Citiți și: Primele soiuri de miere au ieșit pe piață: Iată prețurile și previziunile

În 2011, cifra de afaceri scade la 460.000 de euro, cu un profit de numai 3.000 de euro, pentru ca în 2012 să înregistreze o pierdere de peste 14.000 de euro, dar la o cifră de afaceri în creștere până la aproape 640.000 de euro.

2013 avea să fie anul unei reveniri în forță, cu o cifră de afaceri de peste 700.000 de euro și un profit net de peste 150.000 de euro. Anul trecut, cifra de afaceri a depășit 1,2 milioane de euro, iar profitul s-a situat puțin peste 100.000 de euro.

Cercetare și producție proprie

Potrivit datelor furnizate de reprezentanții companiei, ApiLand colaborează cu specialiști în apifitoterapie, analizele sunt efectuate în laboratoare cunoscute, iar produsele sunt făcute în unități proprii.

Citiți și: Idei de afaceri plimbate la stup: dulcele profit al mierii de iarbă neagră

Produsele care asigură succesul companiei sunt lăptișor de matcă pur și crud, polen crud poliflor și monoflor (8 sortimente de polen monoflor), pastura, propolis, miere crudă și miere poliflora, de salcâm sau de tei. În portofoliul ApiLand mai intră și un produs special, miere manuka MGO, ingredientul principal al unei game de produse cosmetice și de îngrijire.

Reprezentanții companiei susțin că aceast tip de miere provine din Noua Zeelandă, un produs special din florile arborelui Manuka, iar ApiLand este importator exclusiv pentru România și Ungaria al produselor Manuka Health.

Informațiile furnizate de ApiLand arată că, exceptând marii procesatori de pe piața apicolă clasică, compania din Baia Mare deține 90% din piața produselor apicole în formă pură și crudă.