Steve Jobs, de la copilul nedorit la marketingul din spatele unei tehnologii care a revoluţionat lumea

Metodele de marketing ale lui Steve Jobs au revoluționat lumea gadgeturilor FOTO: Guliver / Getty Images
Povestea vieții lui Steve Jobs este deja cunoscută, dar în spatele acesteia se află însă o altă poveste: cea a omului care prin tehnicile sale de promovare a revoluționat industria gadgeturilor.
Share on Facebook122Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Dacă ar fi trăit, Steve Jobs ar fi împlinit 61 de ani pe 24 februarie. Au trecut aproape cinci ani de la moartea sa, iar lumea se tot întreabă ce va mai scoate Apple fără Jobs. Și asta în condițiile în care la apariția fiecărui model nou de iPhone se crează o adevărată isterie, iar fanii acestui produs se îngrămădesc în fața magazinelor să-și updateze „tehnologia“.

Întrebarea pe care și-o pun toți este cum a reușit un copil nedorit să reușească să facă o întreagă tehnologie să se învârtă în jurul lui. Cum un om fără facultate a făcut legea în lumea tehnologiei mai bine de 30 de ani? Sau cum a putut să fie dat afară de la firma pe care a înființat-o, ca apoi, la revenirea în companie, să schimbe total istoria gadgeturilor?

Citiți și: Vrei să fii miliardar? Abandonează şcoala, mută-te în SUA şi rade-te în cap. Ochelariştii au un avantaj, la fel şi Vărsătorii

Sunt doar câteva elemente care se adaugă la viața de film a lui Steve Jobs, a cărui viață s-a învârtit în jurul ideilor, care de-a lungul anilor au revoluționat tehnologia.

Copilul nedorit

Steve Jobs a fost copilul sirianului Abdulfattah Jandali și al americancei cu origini germane și elvețiene Joanne Carole Schieble. Familia biologică nu l-a dorit însă pe Steve, iar băiatul a fost adoptat de o familie simplă din Mountain Veiw, California, Paul și Clara Jobs. Aceștia i-au dat numele Steven Paul.

Mama adoptivă a lui Steve Jobs era contabilă, iar tatăl adoptiv mecanic auto, dar pasionat de electronică. Acesta a fost și primul care i-a explicat lui Steve cum să asambleze și să dezansambleze echipamente electronice. Cu toate acestea, abilitățile lui Jobs nu erau doar de natură tehnică, ci avea și o tehnică de promovare care s-a arătat a fi una de succes.

După absolvirea liceului, în 1972, Steve Jobs s-a înscris la Colegiul Reed, însă nu a stat mai mult de un semestru. Chiar dacă știa că va abandona facultatea, Steve a continuat să fecventeze, în cele șase luni, cursurile de caligrafie. Acestea aveau să-și pună amprenta asupra viitorului său.

„Am învăţat acolo despre fonturile cu serife, fără serife, despre spaţiile şi combinaţiile dintre litere etc. Mi s-a părut fascinant, dar nu i-am găsit o aplicaţie practică. Abia peste zece ani am găsit-o, când am inventat calculatorul Macintosh. Era primul calculator cu fonturi frumoase. Şi pentru că Windows a copiat Apple, probabil că niciun calculator nu ar fi avut aceste fonturi dacă nu aş fi urmat acel curs. Mi-a fost greu să fac această conexiune în studenţie, dar după zece ani totul a devenit clar. Nu poţi face conexiuni dacă priveşti doar înainte, ci doar dacă priveşti înapoi“, avea să spună Jobs într-un discurs pe care l-a ținut în 2005 în fața absolvenților Universității Stanford.

Apple Computer, firma din garaj

Datele biografice despre Steve Jobs spun că afacerea Apple ar fi început dîn garajul părinților adoptivi. Unele surse plaseză începuturile afacerii în dormitorul părinților adoptivi ai lui Jobs.

Pentru a începe această afacere, Steve și-a vândut mașina, un Volkswagen. Era 1 aprilie 1976 când Steve Jobs, alături de Steve Wozniac, au pus bazele afacerii Apple.

Despre numele companiei, Jobs avea să spună: „Eram un adept al fructelor la acea vreme. Mâncam doar fructe. Eram cu trei luni în urmă cu depunerea unui nume comercial fictiv şi am ameninţat că îmi voi numi compania Apple Computer, dacă nimeni nu vine cu o idee mai interesantă până la ora cinci în acea zi. Am sperat că voi stimula creativitatea. Dar ne-am blocat, aşa că ne-am numit compania Apple“.

Citiți și: Povestea românului care tocmai a intrat în luptă cu gigantul Apple

Primul calculator vândut de Apple a costat 666,66 de dolari. Din acest moment, compania începe să se dezvolte. În 1978, Apple l-a adus în poziția de CEO pe Mike Scott de la National Semiconductor. Apoi, în 1983, funcția de CEO îi era oferită lui John Sculley de la Pepsi – Cola. La recrutarea acestuia, Steve Jobs a avut o replică celebră: „Vrei să vinzi apă cu zahăr toată viaţa ta sau vrei să vii cu mine şi să schimbi lumea?“

Apple era în plină ascensiune. La adunarea anuală a acționarilor, din 24 ianuarie 1984, Jobs a prezentat calculatorul Macintosh. Acesta a devenit primul calculator de dimensiuni mici, cu interfață grafică pentru utilizator, care a fost comercializat cu succes.

Ascensiunea companiei era prezentată astfel de Steve Jobs: „Am avut noroc că am aflat ce îmi doresc să fac devreme în viaţă. Woz şi cu mine am început să lucrăm la Apple în garajul părinţilor mei când aveam doar 20 de ani. Am muncit mult şi în 10 ani Apple a crescut de la două persoane într-un garaj la o companie de două miliarde de dolari cu peste 4.000 de angajaţi“.

După succesul Macintosh, temperamentul lui Jobs a început să creeze discuții în companie. O criză din industria vânzărilor apărută la sfârșitul lui 1984 a deteriorat relația profesională dintre Jobs și Sculley, iar la sfârșitul lui mai 1985, în urma unei lupte interne pentru putere și a anunțării unui număr semnificativ de disponibilizări, Sculley l-a înlăturat pe Jobs din funcția de șef al diviziei Macintosh.

Un alt început

Înlăturat din compania pe care a înființat-o, Jobs pune imediat bazele unei noi firme de calculatoare NeXT Computer. Acest nou proiect avea o dezvoltare tehnică superioară, însă a fost considerat unul foarte scump.

Jobs şi-a comercializat produsele NeXT în domeniile ştiinţifice şi academice bazându-se pe inovatoare, experimentale încorporate în acestea. NeXTcube a fost descris de Jobs ca fiind un computer „interpersonal“, despre care se spune că este următorul pas după computerul „personal“.

Citiți și: Pe urmele Facebook și Google: povestea românului care ar putea schimba pentru totdeauna Internetul așa cum îl știm azi

În 1986, Steve Jobs mai face o achiziție. Cumpără pentru 10 milioane de dolari de la Lucasfilm divizia grafică de calculatoare, Graphics Group, denumită mai târziu Pixar.

Noua companie a fost iniţial destinată a fi un high-end grafic dezvoltator hardware. După ani de rentabilitate Pixar Image Computer, a încheiat cu Disney un contract pentru producerea unor filme animate.

Primul film produs prin acest parteneriat a fost Toy Story, în 1995. În următorii ani apar noi producții: A Bug’s Life (1998), Toy Story 2 (1999), Monsters, Inc. (2001), Finding Nemo (2003), The Incredibles (2004), Cars (2006), Ratatouille (2007), WALL-E (2008) şi Up (2009).

După mai multe negocieri eșuate, Disney a cumpărat Pixar pentru o tranzacție de 7,4 miliarde de dolari.

Înapoi la Apple. Începe revoluția gadgeturilor

Între timp, Jobs ajunge înapoi la compania fondată de el în anii `70. Acesta acceptă provocarea de a se întoarce și va cere un salariu de un dolar pe lună, însă solicită ca Apple să cumpere NeXT. Tranzacția a fost de 429 de milioane de dolari. A urmat o perioadă măcinată de discuții și concedieri, iar din 1998 Apple se concentra să revină pe profit.

Odată cu achiziţionarea firmei NeXT, o mare parte din tehnologia companiei şi-a găsit utilitatea în produsele Apple, mai ales NeXTSTEP, care a evoluat în Mac OS X. Sub îndrumarea lui Jobs, compania a crescut numărul vânzărilor semnificativ o dată cu introducerea computerului iMac şi a altor produse noi; de atunci, designurile atrăgătoare şi de branding puternice au funcţionat bine pentru Apple.

În 2001, Apple începe o adevărată revoluție a gadgeturilor. La 23 octombrie 2001 este prezentat primul iPod, una dintre cele mai populare dispozitive media portabile. Acesta iese pe piață două săptămâni mai târziu.

Citiți și: Soarta ceasului secret al românilor de la Vector Watch este la mâna Apple

O altă etapă în dezvoltarea gadgeturilor a fost apariția telefonului inteligent, iPhone. Acest lucru a fost anunțat de Jobs la 9 ianuarie 2007. Telefonul avea facilități mult avansate. Era posibilă formarea numărului de telefon prin recunoașterea vocii. Mai mult, de pe telefon se putea naviga pe web. Telefonul permitea detectarea poziției prin GPS și era dotat cu o cameră video de 2 megapixeli.

Cu iPhone, Apple a dezvoltat șase generații de telefoane inteligente, ultimele modele fiind lansate după moartea lui Jobs, la 5 octombrie 2011.

După moartea sa, Apple a continuat să vândă modele updadate create de Steve Jobs, însă nu a mai scos un produs original care să nu aibă amprenta geniului acestuia.

Share on Facebook122Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone