Sobieski și .ro: cine sunt investitorii români care au scăpat de complexul polonez

Jan Sobieski a reîntregit Polonia, unde este considerat erou național. FOTO: Wikipedia
Dacă în 2012 doar trei companii românești intraseră pe piața din Polonia, în prima lună a lui 2015 avem deja două investiții în țara vecină: eMag și Zumzi.

Ani la rând, și mai ales în ultima perioadă, Polonia a stârnit complexe de inferioritate investitorilor români interesați de extinderea afacerilor în afara României.

Totuși, la început de 2015, apar unele semne că timiditatea românească dispare încetul cu începtul.

Complexul de inferioritate a pornit și a fost amplificat de performanțele economice ale Poloniei. Despre Polonia se vorbește, mai ales din 2009 încoace, la superlativ: cea mai mare piață din Europa Centrală și de Est, cea mai mare bursă din regiune și, totodată, singura țară europeană care a cunoscut creșteri chiar și în perioada de criză economică.

Nu este de mirare că polonezii au investit în România, și nu invers.

La sfârșit de 2012, în România erau înregistrate 641 de companii poloneze, cu un capital total investit de peste 460 de milioane de euro, potrivit datelor Ministerului de Afaceri Externe (MAE). Un an mai târziu, Polonia aducea în România investiții directe de peste 220 de milioane de euro, și printre cele mai importante companii poloneze se numărau producătorul de băuturi răcoritoare Tymbark și lanțul de magazine Profi. Acesta din urmă este deținut de fondul de investiții Enterprise Investors, al cărui cartier general se află la Varșovia.

La schimb, România se avântase în Polonia cu trei firme; doar trei afaceri cu capital autohton încercaseră să ajungă cu marfa sau serviciile lor pe piața poloneză.

Apoi, în primele două săptămâni ale anului, retailerul de electrocasnice eMag și platforma de cupoane de reduceri Zumzi au spart gheața și au pătruns, prin achiziția Agito, respectiv Gruper, pe piața poloneză.

Ambele tranzacții, și Zumzi – Gruper, și eMag – Agito se desfășoară pe terenul pieței de comerț electronic care, în Polonia, valorează 4 miliarde de euro, de patru ori mai mult decât vânzările online din România.

În cazul achiziției magazinului de electronice Agito.pl (unul dintre cele mai mari magazine online IT&C din Polonia), trebuie spus că eMag a cumpărat o companie care deja se afla în portofoliul Naspers – acționar majoritar al eMag.

stanciu-emag

La o populație de 38,5 de milioane de locuitori (față de 20 de milioane, câți numără România), 11 milioane polonezi fac cumpărători online, față de cinci milioane în România.

Nu este de mirare că Polonia este o piață atractivă, dar până acum au părut să lipsească, pe lângă fondurile necesare extinderii, și temerarii.

Tocmai din motivul acesta, vestea că Zumzi, la nici o săptămână distanță de eMag, intră și ea în Polonia, îi surprinde pe mulți.

Zumzi a achiziționat, prin majorare de capital, Gruper.pl, al doilea cel mai mare site de cupoane de reduceri din Polonia, după Groupon.

Deținută de Neogen, al cărei acționar majoritar este antreprenorul Călin Fusu, Zumzi era deja una dintre cele mai importante platforme care tranzacţionează cupoane de reduceri în România, Moldova, Serbia şi Bulgaria. Iar acum, prin achiziția Gruper, Zumzi ajunge în Polonia, pe o piață a cupoanelor de reduceri care valorează, potrivit lui Fusu, cât toate celelalte piețe la un loc.

Calin Fusu_SS028

“Nu știu în momentul acesta la ce venituri va ajunge noua entitate formată. E încă devreme pentru estimarea asta – o să rămân câteva luni în Polonia pentru a definitiva tranzacția și a reorganiza compania, apoi o să avem o imagine mai clară,”, spune Fusu, care nu exclude posibilitatea să transforme Polonia într-un cap de pod al grupului.

Este bine de notat că ambele companii care au intrat acum în Polonia au pornit ca mici afaceri antreprenoriale: începută ca o afacere românescă, eMag este deținută acum în proporție de 74,2% de grupul Naspers, restul aflându-se în proprietate antreprenorului român Iulian Stanciu.

Tradițional, românii au preferat să investească în Bulgaria, Serbia sau Ungaria. Drept dovadă, înainte să ajungă în Polonia, eMag investise deja în Bulgaria și Ungaria, iar Zumzi se extinsese în Moldova, Serbia şi Bulgaria.