Scanezi la raft, plăteşti la casă: aplicația de mobil care îi scutește pe clienții Kaufland de statul la coadă

Noua modalitate de a face cumpărături este disponibilă, momentan, doar în magazinul Kaufland din zona Barbu Văcărescu, din nordul Capitalei FOTO: Adevărul Financiar
Kaufland România a lansat, marți, în premieră pentru ţara noastră, o aplicație pentru smartphone-uri cu ajutorul căreia vrea să reducă semnificativ timpul petrecut de clienți la casele de marcat ale hipermarketurilor.
Share on Facebook21Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Modalitatea prin care se încearcă eficientizarea cumpărăturilor constă în scanarea produselor la raft, și nu la casă, cum se face în mod obișnuit. Pe scurt, clientul instalează programul pe telefonul mobil și scanează, cu ajutorul lui, codurile de bare ale produselor pe care vrea să le cumpere. Apoi, aplicația generează un cod QR („quick response“) valabil pentru întreaga listă de cumpărături. În final, casierii doar scanează respectivul cod, află cât este de plată și primesc banii pentru produsele din coș.

Noua modalitate de a face cumpărături este disponibilă, momentan, doar în magazinul Kaufland din zona Barbu Văcărescu, din nordul Capitalei. Aplicația „Kaufland Scan&Pay“, de tip Mobile Self-Scanning, este compatibilă cu toate tipurile de smartphone. A fost creată de un partener extern al lanțului de magazine, echipă din care au făcut parte și trei români, și poate fi descărcată gratuit de pe platformele Google Play și AppStore, ori de pe site-ul oficial al Kaufland. Clienții își pot crea conturi doar cu numele, prenumele și adresele lor de e-mail.

Clientul, stăpân pe timpul său

„Acest instrument digital schimbă modul în care facem cumpărăturile și ne permite să economisim timp prețios. Este o premieră pentru Europa de Sud-Est și, implicit, pentru România“, a declarat Bogdan Alexe, director VT organizare procese în cadrul Kaufland România, cel mai mare lanț de supermarketuri și hipermarketuri din țară.

Durata medie pe care un client o petrece la casa de marcat, pentru scanarea și plata produselor, în varianta clasică de a face cumpărături, este de aproape un minut și jumătate, estimează oficialul Kaufland, care spune că timpul este redus la circa 30 de secunde de noul procedeu tehnologizat.

Pentru a alege varianta mai rapidă, clientul trebuie să se conecteze la rețeaua de Wi-Fi a magazinului, apoi alege produsele și scanează cu aplicația codurile de bare de pe etichete. Pe lista virtuală trebuie menționată cantitatea, adică dacă în coș sunt trei pachete identice de unt, clientul scanează doar un cod și plusează pe lista de pe telefon, până apare cifra „3“ în dreptul pachetului de unt. Dacă vrea să renunțe la un produs, principiul este același.

Înainte să plece, clientul merge la casele de marcat speciale, unde pot fi citite codurile generate de aplicație, care, „traduse“, arată prețul total ce trebuie achitat. Casierul scanează respectivul cod QR, iar clientul plătește și pleacă fără să mai mute toate produsele din coș pe banda rulantă și înapoi.

Hibele inovației stau în internet și în comportament

Avantajul este mai evident în cazul celor care au de cumpărat un volum mare de produse, la ore de vârf. Însă, tot în cazul acelor clienți, există și riscuri. O aplicație care depinde de conexiunea la Wi-Fi poate genera nesiguranță. Oficialii Kaufland își asigură însă clienții că eventualele opriri temporare ale internetului nu afectează cu nimic lista de cumpărături, care rămâne salvată în aplicație.

Un semn de întrebare apare și în legătură cu tentativele de furt. Pentru că nu mai e nevoie ca produsele cumpărate să treacă prin mâinile casierului, este posibil ca unii clienți să ascundă în coșul plin și alte obiecte care nu apar pe lista de pe telefon. Oficialii Kaufland spun că au încredere în clienți, că se așteaptă și la astfel de pierderi, dar le acceptă și își îndreaptă atenția mai mult spre cunoașterea clienților și îmbunătățirea serviciilor, în funcție de reacțiile lor.

Pentru a verifica buna credinţă a cumpărătorilor, se va folosi metoda rescanării produselor, la casă, pe baza unui algoritm. Adică vor fi aleşi clienţi, la întâmplare. „Dacă verificarea arată că totul este în regulă, aplicaţia îi va cere tot mai rar cumpărătorului să refacă scanarea. Dacă se descoperă nereguli, aproape sigur va fi operată o verificare şi data viitoare“, a declarat Bogdan Alexe.

Printre avantajele aplicației se numără posibilitatea de a vedea istoricul cumpărăturilor anterioare și ușurința cu care se poate ține evidența costurilor, în raport cu bugetul pregătit de acasă.

Alţi jucători cu rețete asemănătoare

Și alte nume din piața românească de retail au introdus, din acest an, alternative la clasicul mod de a plăti cumpărăturile. În hipermarketul Auchan Titan există o serie de case de marcat unde casierii doar scanează produsele, iar clienții merg cu bonul primit la un aparat care primește banii. Pe de altă parte, magazinele Carrefour din România oferă, din luna februarie, posibilitatea ca produsele cumpărate să fie plătite direct de pe smartphone-uri, grație aplicației mobilPay Wallet, dezvoltată de Netopia mobilPay. Același scenariu a fost încercat și în Cora.

Share on Facebook21Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone