Scandalul Volkswagen: țapi ispășitori, scuze formale și o Angela Merkel care ia apărarea industriei auto germane

Şeful Volkswagen America, Michael Horn, a spus că decizia folosirii unui soft care să reducă nivelul emisiilor poluante în timpul testării automobilelor diesel nu a aparţinut conducerii grupului FOTO: Guliver/ Getty Images
Americanii au ajuns în scandalul Volkswagen la „faza pe Congres”, Agenţia de Protecţie a Mediului fiind arătată cu degetul că nu a descoperit mai repede problemele. Între timp, directorul din SUA al grupului german își cere scuze, iar Angela Merkel face apel la calm pentru a proteja industria auto.

Disputele pe seama noxelor trucate de grupul german Volkswagen sunt departe de a fi încheiate. Din America vin în continuare săgeți. Sunt „urecheați” și responsabilii americani de mediu, iar oficialii grupului auto se află într-o continuă campanie de scuze.

Congresmenii au chemat la audieri Agenţia de Protecţie a Mediului și o acuză că nu a descoperit înşelătoria comisă ani la rând de Volkswagen la testele de poluare.

Michael Burgess, republican din Texas, a criticat mărimea bugetului anual al agenţiei, notând că înşelătoria VW a fost descoperită de un studiu al West Virginia University, care a avut un buget de sub 70.000 de dolari, notează Reuters.

Agenția de mediu i-a cerul grupului Volkswagen ca până săptămâna viitoare să prezinte autorităţilor americane de reglementare din SUA şi California primele propuneri de rezolvare a problemei softului instalat pe modelele Passat din 2012-2014.

Scuze și locuri de muncă 

După ce bordul companiei a făcut mai multe schimbări la divizia mamă din Europa, directorii Volkswagen din Statele Unite își cer scuze. Şeful Volkswagen America, Michael Horn, a spus că decizia folosirii unui soft care să reducă nivelul emisiilor poluante în timpul testării automobilelor diesel nu a aparţinut conducerii grupului, ci câtorva ingineri. „Unii oameni au luat decizii greşite pentru a scăpa de anumite lucruri”, a explicat Horn

Acesta spune că nu a știut despre falsificarea testelor până pe 3 septembrie, când oficiali ai companiei au recunoscut acest lucru într-o întâlnire cu reprezentanţi ai EPA şi ai comisiei din California. El a mai arătat că anul trecut ştia că automobile diesel ale VW nu respectă nivelul de noxe prevăzut în legislaţia americană şi că inginerii companiei lucrează la o soluţie.

Până ca scuzele să fie acceptate, Volkswagen trebuie să rezolve problema softurilor măsluite. Compania a anunțat deja că va demara de anul viitor campania de rechemare în service a peste 11 milioane de mașini.

Citiți și: Volkswagen nu cade: Cine sare în apărarea grupului auto german și ce interese există de fapt

Rezolvarea problemelor de soft este estimată până în 2017, dar pentru eliminarea tuturor deficienților va fi alocat un buget de circa 6,5 milioane de euro.

În paralel cu rezolvarea amiabilă a problemelor, autoritățile germane au demarat percheziții la mai multe sedii ale producătorului auto în scopul de a obține documente în format tipărit şi digital, pentru stabilirea responsabilităţii în scandalul manipulării emisiilor poluante la motoarele diesel.

Pe de altă parte, cancelarul Angela Merkel le-a atras atenția celor implicați în aceste acțiuni să nu amplifice conotațiile scandalului Volkswagen, pentru a nu afecta întreaga industrie auto a țării, cu un accent pus pe protejarea locurilor de muncă.

La o întâlnire în cadrul Partidului Creștin Democrat, Merkel a admis că ceea ce s-a petrecut la Volkswagen este un lucru greșit, însă trebuie înțeles că „locurile de muncă ale mai multor oameni trebuie protejate”.