România imobiliară: Doi din zece români vor să cumpere o locuință

Cumpărătorii de apartamente au devenit mai pretențioși în 2015 FOTO: Mediafax
Doi din zece români vor să cumpere o locuință, aproape 40% fiind la prima achiție de acest fel, în timp ce 41% au deja o locuință, dar ar dori să se mute.

Revirimentul din 2015 al pieței imobiliare arată că românii sunt interesați să își achiziționeze o proprietate, fie că este vorba de prima casă sau de un apartament mai spațios în care să se mute și, de ce nu, o locuință care să fie scoasă la închiriat.

Potrivit unui studiu Imobiliare.ro, preluat de Mediafax, 40,1% dintre cei chestionați au declarat că au o nevoie imobiliară activă, în creștere cu 4,2 puncte procentuale față de nivelul consemnat în 2014 (respectiv 35,9%).

Avansul a fost generat aproape exclusiv de creșterea interesului pentru achiziția de proprietăți imobiliare, în vreme ce segmentul de închirieri a rămas relativ stabil, arată sursa citată.

Cercetarea a fost derulată în perioada 12 noiembrie – 10 decembrie 2015 și a avut în vedere un eșantion reprezentativ al populației utilizatorilor de internet din România, cu vârste de peste 18 ani, din județele București-Ilfov, Timiș, Cluj, Brașov, Iași și Constanța.

“Față de anii trecuți, crește ponderea celor care au o nevoie imobiliară imediată și a căror așteptare este să își soluționeze această nevoie în mai puțin de o lună. Aproape 41% dintre cei interesați să cumpere dețin deja o locuință. Prețul rămâne cel mai important criteriu de alegere a proprietății, în timp ce vechimea imobilului contează pentru 21,4% dintre respondenți. Mediul online își consolidează rolul ca sursă principală de informare, chiar dacă rețelele sociale nu capitalizează deocamdată la acest capitol”, a declarat directorul general Imobiliare.ro, Adrian Erimescu.

Dintre cei care au o nevoie imobiliară activă, mai mult de jumătate, respectiv 55,2%, își doresc să cumpere o locuință, în timp ce 23,2% vor să vândă. Pe de altă parte, 11% dintre respondenți vor să dea o proprietate în chirie, restul de 10,6% fiind interesați să ia în chirie.

Cumpărătorii, mai pretențioși ca în 2008

În ceea ce privește timpul alocat pentru încheierea unei tranzacții, majoritatea celor intervievați (43,5%) așteaptă să-și rezolve problema imobiliară într-un interval mai mare de șase luni; la polul opus, 19,7% dintre aceștia au o nevoie imobiliară urgentă, pe care sunt nevoiți să o îndeplinească în mai puțin de o lună.

Față de anul 2014, se constată o ușoară creștere a nevoilor imobiliare urgente, de la o cotă de 15,4%, la 19,7%.Dintre potențialii cumpărători, 38,3% s-ar afla la achiziția primei lor locuințe, în timp ce 40,7% au deja o casă, dar își doresc una nouă. Nu în ultimul rând, restul de 21% ar vrea să cumpere un imobil pentru a-l închiria.

Cât despre modalitatea de plată, o pondere importantă, de aproape 40% dintre respondenții din această categorie, intenționează să facă plata cash pentru imobilul vizat, în timp ce aproximativ 60% declară că vor contracta un credit bancar.

În locuințele ce urmează a fi achiziționate vor locui cu precădere cupluri sau familii tinere, formate din două (46,5% din cazuri) sau trei persoane (26,6%). Astfel, doar 11,8% dintre cei intervievați urmează să locuiască singuri în imobilul cumpărat, iar 10,5% au patru sau mai mulți membri în familie. În 4,6% dintre noile locuințe nu va locui nimeni.

În ceea ce privește principalele criterii luate în calcul la achiziția unei locuințe, ordinea priorităților rămâne aceeași ca în 2014. Astfel, prețul este în continuare factorul cu cea mai mare greutate în ochii potențialilor cumpărători, fiind luat în calcul de 76,9% dintre aceștia; pe locul al doilea se situează zona, cu o pondere de 53,7%, urmată de confortul imobilului (36,6%), de apropierea de utilități (33,7%) și de vechimea imobilului (21,4%).

Mediul online rămâne cea mai importantă sursă de informare, urmat de recomandările cunoștințelor și prietenilor. Un sfert dintre respondenți consideră că agențiile imobiliare reprezintă o sursă importantă de informare. Rețelele sociale reprezintă un mediu latent de informare imobiliară. Site-urile imobiliare reprezintă sursa de informare în care respondenții au cea mai mare încredere (50,5%), urmate de recomandările cunoștințelor și prietenilor (44,5%) și agențiile imobiliare (37,7%).

Rețelele sociale reprezintă mediul de informare în care respondenții au cea mai puțină încredere (10,5%).