Top 500 Coface: Dacia, OMV Petrom Marketing şi OMV Petrom sunt cele mai mari companii româneşti din Est

Automobile Dacia, cu afaceri de 4,2 miliarde de euro în 2015, este cea mai mare companie românească din Top 500 Coface. FOTO: AP
Automobile Dacia, OMV Petrom Marketing SRL şi OMV Petrom SA sunt cele mai mari companii româneşti din Europa Centrală şi de Est după cifra de afaceri, potrivit celui de-al optulea studiu anual al companiei internaţionale de asigurări de credit Coface.
Share on Facebook0Share on Google+1Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn13Share on Reddit0Email this to someone

Cea mai mare companie românească, Dacia, este abia pe locul 17 în clasamentul general.

Cele mai mari companii din regiune sunt: PKN Orlen (Polonia), General Electric Ungaria şi MOL Ungaria.

Una din trei companii prezente în clasament este poloneză.

Primele zece poziţii în Top 500 sunt dominate de companii din sectoare de petrol şi gaze, auto şi energie.

Acestea sunt foste companii de stat, mari retaileri sau mulţinationale din sectorul auto.

Sectoare predominante: consum şi resurse naturale

Companiile româneşti prezente în clasament au o vechime pe piaţă de 18 ani, iar sectoarele principale în care activează sunt produsele minerale, produsele chimice, petrol, plastic, sticlă şi farmaceutice, precum şi autovehicule, motociclete, alte vehicule şi mijloace de transport şi de asemenea agricultură, prelucrarea cărnii, produse agro-alimentare şi vinificaţie.

Astfel, primele zece companii autohtone prezente în studiul Coface sunt: Automobile Dacia (cu afaceri de 4,2 miliarde de euro în 2015, locul 17 în top), OMV Petrom Marketing SRL (3,26 miliarde de euro, locul 24), OMV Petrom SA (3,02 miliarde de euro, locul 29), Rompetrol Rafinare SA (2,16 miliarde de euro, locul 53), Kaufland România (2,02 miliarde de euro, locul 62), Rompetrol Downstream SRL (1,82 miliarde de euro, locul 71), British American Tobacco România (1,62 miliarde de euro, locul 82), Lukoil România SRL (1,2 miliarde de euro, locul 116), Carrefour România SA (1,13 miliarde de euro, locul 128), E.ON Energie Romania SA (1,07 miliarde de euro, locul 142).

Companiile româneşti nou intrate în clasament sunt: Lidl Discount SRL, Metro Cash & Carry Romania SRL, Hidroelectrica, Telekom Romania Communications, Daewoo-Mangalia Heavy Industries SA, Altex Romania SRL, Delphi Diesel Systems Romania SRL, Telekom Romania Mobile Communications SA, Arctic SA, Farmexim SA, Hella Romania SRL, Pirelli Tyres Romania SRL şi Fildas Trading SRL.

Prezentă cu 63 de companii în 2015, faţă de 59 în 2014, România este locul al doilea, după Polonia, în sectorul agricultură, prelucrarea cărnii, produse agro-alimentare şi vinificaţie, cu şapte companii prezente în clasament.

Deşi România înregistrează 7% din companiile Europei Centrale şi de Est, în top 500 reprezintă 12% din total.

Acţionariatul, doar 21% românesc

Companiile din România prezente în topul Coface au doar în proporţie de 21% acţionariat românesc, în timp ce situaţia stă cu totul diferit în Cehia, unde în 37% din cazuri acţionariatul este ceh, iar în Polonia – 43%.

„Ne bucurăm de o consolidare a nivelului de încredere a mediului de afaceri în evoluţia pieţei şi a sectoarelor importante ale economiei. Punctele forte ale României, agricultura, industria auto, ne consolidează poziţia în clasamentul Top 500, însă sperăm la o evoluţie anul viitor în aşa fel încât poziţia României în top să ajungă să reflecte şi poziţionarea noastră în regiune din punctul de vedere al PIB-ului şi a îmbunătăţirii evaluării mediului de afaceri de la B la A4“, a declarat directorul general la Coface România, Eugen Anicescu, la conferinţa de prezentare a studiului.

De ce mergem sub potenţial

Analiza Coface arată că poziţionarea companiilor româneşti în Top 500 ECE rămâne sub potenţialul economiei din perspectiva domensiunii PIB, a populaţiei şi a creşterii economice. România este practic a doua economie din Regiune ca mărime, după Polonia.

Potrivit Coface, în România, faţă de alte ţări, aspectele care fac diferenţa sunt restructurarea şi modernizarea târzie a companiilor de stat, lipsa infrastructurii (care a împiedicat intrarea unor jucători mari din piaţa auto), dar şi lipsa expansiunii regionale – faptul că majoritatea antreprenorilor din România nu se extind pe pieţe externe.

De asemenea, 24 de companii româneşti au avansat în topul Coface, 29 au scăzut, iar 10 sunt nou intrate în top. „Companiile româneşti ilustrează media la nivel de regiune, cu 70% (44) de companii în creştere, respectiv 30% (19) în scădere a cifrei de afaceri“, mai arată autorii studiului.

Cifra de afaceri a companiilor româneşti din top a crescut cu 2,4%, în timp ce profitul net a scăzut cu 12%. Gradul de îndatorare mediu a rămas constant în ultimii trei ani, sub 40%, pentru companiile prezente în top.

Creşterea economică în 2016: 4,2%

În ceea ce priveşte conjunctura economică în care au evoluat companiile româneşti, principala contribuţie la creşterea PIB cu 3,8% a fost consumul intern stimulat de măsuri fiscale – reducerea TVA la 9% pentru produsele alimentare în iunie 2015 şi reducerea cotei generale de TVA de la 24% la 20%, de la 1 ianuarie 2016.

Ca urmare a extinderii măsurilor fiscale de stimulare a economiei, Coface estimează o creştere a Produsului Intern Brut cu 4,2% în 2016, în linie cu prognozele oficiale.

În primul semestru, economia românească a crescut cu 5,2%, adică peste estimările analiştilor.

Share on Facebook0Share on Google+1Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn13Share on Reddit0Email this to someone