Războiul comerțului modern – Cine sunt românii care au reușit să reziste expansiunii multinaționalelor în retail

Frații Pavăl, care dețin lanțul Dedeman, sunt cotați pe locul doi în topul celor mai bogați români FOTO: Mediafax
Schimbarea modului de a face comerț în România, dar și a comportamentului cumpărătorului a făcut ca mulți oameni de afaceri locali cu business-ul axat pe comerț să iasă de pe piață, în timp ce doar câțiva au reușit să se bată cu marii retaileri.
Share on Facebook128Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

Din 1995, de la intrarea primilor retaileri străini pe piața din România și până în prezent, comerțul în zona bunurilor de larg consum s-a schimbat total. Micii afaceriști la nivel de chioșc sau magazin de la scara blocului au fost victime sigure, în timp ce unii care au mizat pe ideea de supermarket au capotat și ei.

Totuși, în piața comerțului modern a fost loc și pentru români. Cele mai bune exemple de business-uri care au supraviețuit și perioadei de criză au fost date de Dedeman și Arabesque care la începutul anului dominau piața de construcții și bricolaj.

Un alt exemplu vine din zona mall-urilor. Iulius Mall este este afacerea care a arătat că există și români care pot susține un business atțt de complicat, pe o piață imobiliară cu fonduri de investiții puternice și mari jucători mondiali în domeniu.

Și în zona de retail și distribuitori de IT avem exemple bune. Altex și Flanco își disputau primele două locuri din piață la începutul anului. Faptul că cele două companii cu acționari români au rezistat și s-au consolidat pe piață o arată și ieșirea Domo din magazinele fizice și decizia de al trece doar pe online.

Din păcate românii care s-au aventurat în zona hipermarketurilor și supermarketurilor nu au avut succes și au dat faliment sau au fost înghițiți de companii mai puternice din exterior, cu experiență în domeniu.

Românii de pe piața de bricolaj

De departe Dedeman este cel mai mare jucător pe piața românească de bricolaj. Lanțul de magazine este deținut de frații Dragoș și Adrian Pavăl.

Originari din Suceava, Dragoș și Adrian Pavăl au pornit business-ul de la zero, în 1992. Afacearea Dedeman avea să devină una de succes, iar rețaua de magazine să fie una dintre cele mai puternice de pe acest sector al pieței.

Frații Pavăl sunt cotați de publicația Capital 300 cei mai bogați români cu o avere estimată la 850-900 de milioane de euro, lucru care îi poziționează pe locul doi al calsamentului.

Anul trecut, aflat în plină expansiune, Dedeman a avut o cifră de afaceri de peste 758 de milioane de euro și un profit estimat la 92,4 milioane de euro, protrivit datelor de la Ministerul Finanțelor.

Citiți și: Antreprenori self-made: ei sunt românii care le-au încurcat afacerile marilor retaileri din piața de bricolaj

Potrivit presei economice care a citat date de la Finanțe, Dedeman avea la jumătatea anului o cifră de afaceri estimată la 400 de milioane de euro. Un calcul simplu ne arată că retailerul se bate ca până la sfârșitul anului să se apropie de o cifră de afacri de aproape un miliard de euro.

O altă afacere de succes din zona bricolajului și a materialelor de construcții este cea a familiei Rapotan din Galați. Arabesque era la începutul acestui an al doilea jucător în piață, după Dedeman.

Familia Rapotan este cotată de Capital pe locul 28 în topul celor mai bogați români, cu o avere estimată la 140-150 de milioane de euro, cu aproape 50 de milioane mai mult față de anul precedent.

Cifra de afaceri a companiei Arabesque, din 2014, era estimată, potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor, la peste 337 milioane euro, cu un profit estimat la peste 10 milioane de euro. Compania deține o rețea de 34 de centre comerciale și depozite , atât în România cât și în Republica Moldova, Ucraina, Serbia și Bulgaria.

Altex și Flanco își împart piața

După ieșirea Domo din magazinele fizice, Flanco și Altex au rămas să-și împartă piața distribuției de electro-IT. Altex, numărul 1 în piață anul trecut este controlat de omul de afaceri Dan Ostahie.

Cesta este cotat pe locul 42 în topul Capital al celor mai bogați români cu o avere estimată la 110-115 milioane euro, în creștere cu peste 40 de milioane de euro față de anul precedent.

Altex avea anul trecut o cifră de afaceri estimată la peste 334 de miloane de euro, iar profitul net s-a apropiat de un milion de euro. Compania are 92 de magazine, dintre care 75 operaeză sub brandul Altex, iar 17 cu numele Media Galaxy.

Un alt mare jucător în zona electro-IT este Flanco Retail. Compania este controlată de omul de afaceri Iulian Stanciu cunoscut și ca director general al retailer-ului online eMag.

Citiți și: Ban la ban trage: Top 10 cele mai mari afaceri de familie din România

Stanciu este cotat de Capital cu o avere de 180-200 de milioane de euro, cu 40 de milioane de euro mai mult ca anul trecut. Stanciu a reușit să reformeze Flanco, după ce compania a avut probleme destul de mari în pewrioada crizei, când consumul de electrocasnice era în scădere.

Cu toate acestea, anul trecut, Flanco a înregistrat o cifră de afaceri estimată în jur de 150 de milioane de euro și un profit de circa o jumătate de milion de euro. Iulian Stanciu deține și Network One Distribution, liderul din piața distribuției de IT&C.

Iulian Stanciu este și acționar minoritar la Berăria H, și a preluat un pachet de peste 51% din pachetele de acțiuni ale producătorului de biciclete Pegas.

Mall de România

Antreprenorii autohtoni au reprezentre și pe piața mall-urilor. Acesta este Iulian Dascălu. El controlează rețeaua Iulius Mall care deține cinci centre comerciale, două la Iași și câte unul în Suceava, Timișoara și Cluj-Napoca.

Averea lui Iulian Dascălu este cotată la 430-450 de milioane de euro și are afacerile orientate către imobiliare și retail.

Iulian Dascălu a început afacerile în 1991 după ce s-a lansat în afaceri legate de fabricarea şi comercializarea de produse vestimentare, accesorii din piele şi încălţăminte.

Compania sa, Iulius Group a început să deschidă o rețea de magazine în mai multe orașe din țară. În anul 2000, Dascălu deschide la Iași primul mall care era situat în afara Bucureștiului.

Investiția inițială a fost de 7 milioane de dolari, iar în 2005 și 2008 centrul comercial a fost extins. Investiția a ajuns și ea la peste 22 de milioane de euro, iar suprafața închiriabilă s-a extins până la 25.400 de metri pătrați.

Citiți și: Retail pe cai mari: cele mai spectaculoase investiții din prima jumătate a lui 2015

Al doilea centru comercial din Iași a fost inaugurat de Dascălu în 2012. De această dată a fost vorba de un proiect imobiliar mult mai complex care a îngițit o investiție de 265 milioane euro.

Întregul ansamblu urbanistic are 270.000 de metri pătrați, iar la data inaugurării era cea mai mare investiție din afara Capitalei. Practic este vorba de un centru comercial de spații comerciale stradale, un parc, un hotel, dar și clădiri de birouri și de locuințe.

În 2005, Iulian Dascălu deschide mall-ul de la Timișoara cu o investiție de 45 de milioane de euro. Patru ani mai târziu, centrul comercial este extins cu o nouă investiție, de 60 de milioane de euro. Astfel mall-ul din Timișoara a ajuns la o suprafață închiriabilă de 65.000 de metri pătrați.

Mall-ul din Cluj a fost deschis de Dascălu în 2007. Investiția a urcat la 60 de milioane de euro, iar centrul comercial dispune de o suprafață închiriabilă de 40.000 de metri pătarți, care este împărțită de peste190 de retaileri.

În 2008, Iulian Dascălu intră și în Suceava cu un centru comercial care a presupus o investiție de 60 de milioane de euro. Mall-ul are o suprafață închiriabilă de peste 49.000 de metri pătrați și găzduiește 150 de magazine și 12 restaurante.

Share on Facebook128Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone