Proprietarii de service-uri cer ASF modificarea Legii RCA

Anumite prevederi din lege sunt considerate abuzive FOTO: Guliver/ Getty Images
Reprezentanții Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) sunt nemulțumiți de prevederea prin care se prelungeşte automat valabilitatea poliţelor RCA, după expirare, în cazul în care asiguratul nu denunţă contractul cu 30 de zile înainte.
Share on Facebook4Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone

În proiectul Legii RCA transmis de ASF către Parlament se prevede că „un contract RCA se încheie pe o perioadă de 12 luni şi se prelungeşte automat, după expirare, dacă asiguratul nu denunţă contractul RCA cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea acestuia“.

Această prevedere a proiectului de lege, despre care proprietarii de service-uri spun că nu a fost prezentat public, este considerată de cei care o contestă, asemănătoare cu clauzele abuzive din contractele încheiate cu firmele de telefonie mobilă.

„Cu această prevedere, ASF şi asigurătorii urmăresc introducerea unui contract de asigurare multianual, care să menţină asiguratul RCA captiv cât mai mult timp, la fel cum a fost în cazul contractelor de telefonie mobilă (cu clauze de denunţare dovedite a fi abuzive)“, a declarat preşedintele ASSAI, Cristian Muntean, citat într-un comunicat remis News.ro.

O altă prevedere considerată ”toxică” este cea legată de plata despăgubirii la maximum 15 zile de la depunerea ultimului document necesar stabilirii răspunderii şi cuantificării daunei. ”În acest caz, ASF şi piaţa de asigurări urmăresc să prelungească termenul de plată a despăgubirii de la 10 zile la 15 zile”, a declarat preşedintele ASSAI.

Asociaţia reprezintă interesele celor aproape 10.000 de service-uri auto din România, din care în jur de 1.700 lucrează cu firmele de asigurări.

Potrivit ASSAI, un articol din proiectul de lege ar înjumătăţi penalităţile pe care asiguratorii ar trebui să le plătească pentru neplata sau diminuarea nejustificată a despăgubirii. În legea existentă, penalităţile sunt de 0,2% pe zi, ceea ce înseamnă în jur de 73% pe an, mai transmite News.ro.

În proiectul de lege, este prevăzută o penalitate compusă din ROBOR, un indicator al dobânzilor medii la care băncile se împrumută între ele, plus o marjă anuală de 30 de puncte procentuale pentru întreaga sumă de despăgubire cuvenită sau la diferenţa de sumă neachitată.

În prezent, indicatorul ROBOR la 3 luni este la 0,77% pe an, astfel că firmele de asigurare ar urma să plătească, dacă legea se aprobă în varianta propusă, penalizări de sub 31% pe an.

ASSAI cere modificări şi propune calegea să includă măsuri precum posibilitatea încheierii unei poliţe RCA pentru o perioadă de o lună sau 12 luni şi menţinerea valabilităţii poliţei RCA până la termenul de expirare, chiar dacă asiguratul nu a achitat la timp ratele.

În acest ultim caz, asigurătorul va primi penalităţi de întârziere de 0,2% pe zi, iar poliţa RCA va fi titlu executoriu.

Service-urile auto trec, în acest moment, prin cea mai grea perioadă de după Revoluţie, în condiţiile în care prăbuşirea Astra Asigurări şi problemele grave de la Carpatica Asig, societate intrată în rezoluţie, au mărit întârzierile la plata reparaţiilor, iar mulţi patroni de unităţi de reparaţii auto ies din afaceri din cauza crizei financiare prin care trece întregul sector,  a declarat săptămâna trecută, pentru News.ro, şeful asociaţiei.

Share on Facebook4Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Reddit0Email this to someone