Profetul imobiliarelor sau Povestea lui Mohammad Murad, proprietarul Springtime

Murad, care a dezvoltat în utlimii ani o sumedenie de proiecte rezidențiale în București (cel mai recent este Green Residence, în nord) și Constanța, spune că se va concentra pe dezvoltarea de noi proiecte imobiliare, mai ales de apartamente mici, cu prețuri decente FOTO: Mediafax
Mohammad Murad este pentru afacerile imobiliare echivalentul unui oracol; iar când cumpără cel mai mare consultant imobiliar din piață, Coldwell Banker, și anunță reluarea investițiilor sale principale, înseamnă că momentul când sectorul de real estate va prinde (iar) viteză se apropie.

În România, valoarea tranzacţiilor imobiliare a crescut anul trecut la 1,2 miliarde de euro, de la 300 milioane de euro în 2013. Potrivit unui recent studiu DTZ Echinox, aproape jumătate din total reprezintă achiziţii de proiecte de retail, cu 30% pentru birouri, 15% dintre tranzacții în dreptul segmentulului industrial a atras 15% din tranzacţii, iar restul achiziții de terenuri. În finalul cercetării, compania concluziona că avansul pieţei de investiţii va continua pe o perioadă de câţiva ani.

Dintr-un alt studiu, de data asta al companiei de consultanță PwC, reiese că trebuie să ne așteptăm, de-a lungul anului acesta, la o serie de investiţii semnificative în sectorul imobiliar, dar şi la o reluare mai susţinută a construcţiilor noi, îndeosebi în oraşe mai dinamice economic precum Bucureşti, Timişoara şi Cluj-Napoca.

Cum se traduce achiziția Coldwell Banker

Exemple ale optimismului sunt numeroase, însă puține au forța de impact a veștii că omul de afaceri Mohammad Murad, unul dintre cei mai reputați investitori din lungul (și spectaculosul) serial al imobiliarelor românești, tocmai a preluat compania de consultanță Coldwell Banker Affiliates of Romania (firmă care deține master franciza Coldwell Banker SUA), probabil cel mai important jucător al segmentului de consultanță imobiliară. Potrivit ziariștilor Wall-Street.ro, Murad preia întregul pachet de acțiuni Coldwell, 75% de la Alexandru Benga și 25% de la Valentin Ilie, cel care va rămâne și în continuare CEO al firmei de consultanță.

Citiți și: Idei de afaceri – cele mai ieftine francize din România care vă pot transforma din angajați în patroni

Citat de aceeași sursă, Murad leagă achiziția Coldwell atât de ideea completării operațiunilor grupului pe care îl controlează, cât și de contextul favorabil din imobiliare. Astfel, Murad se arată foarte surprins de potențialul sectorului rezidențial și spune că piața imobiliară a început să-și revină în mod neobișnuit. Omul de afaceri, care deține lanțul de fast food Springtime, fabrica de conserve Mandy, lanțul de hoteluri Phoenicia, precum și alte hoteluri în București și pe litoral, are de gând să finalizeze proiectele imobiliare de la Mamaia – Năvodari, unde se pregătește să vândă 300 de apartamente la cheie.

Murad, care a dezvoltat în utlimii ani o sumedenie de proiecte rezidențiale în București (cel mai recent este Green Residence, în nord) și Constanța, spune că se va concentra pe dezvoltarea de noi proiecte imobiliare, mai ales de apartamente mici, cu prețuri decente. Decizia nu miră, mai ales că programul Prima Casă – cel care a ținut la suprafață piața imobiliară a ultimilor ani – pare să depășească anul acesta recordurile din trecut. Și asta chiar dacă programul a avut un succes deosebit în 2014, când a reușit să dinamizeze vânzările de apartamente și a fost necesară o refinanțare, pentru că plafonul de garanții se epuizase spre finalul anului.

Între Prima Casă și casele de vacanță

În 2014, prin acest program s-au acordat peste 25.000 de garanții, pentru o sumă totală a creditelor de 900 milioane de euro, iar valoarea medie a unei locuințe achiziționate în 2014 a fost de 36.000 de euro. Dacă Murad va dezvolta apartamente mici și medii cu 900 de euro pe metru pătrat construit, așa cum își propune, asta înseamnă că se înscrie perfect în șablon. Și dacă ținem cont că solicitările de garantare a creditelor pentru programul “Prima Casă” au crescut în acest an cu 30% faţă de anul trecut, înseamnă că omul de afaceri reia exact la momentul oportun investițiile sale din zona imobiliardă, inclusiv achiziția Coldwell Banker. De fapt, în cariera lui investițională, Murad nu s-a găsit prea des în contratimp.

Citiți și: Idei de afaceri în franciză – cum să vă deschideți cofetărie sau magazin alimentar cu bani puțini

Venit în România pentru studii, în anii ’80, el a intrat în afaceri imediat după Revoluție, când a pornit afacerea Springtime, primul lanț local de fast food. Câțiva ani mai târziu, la sfârșitul anilor ’90, el prelua hotelurile Perla și Majestic din Mamaia și începea să devină, deloc timid, unul dintre cei mai importanți investitori de pe litoral: înainte de criza economică, el investise deja circa 50 de milioane de euro și avea proiecte în valoare de alte 50 de milioane de euro.

După ce ani la rând, începând cu 1999, Murad aplicase un model de business clasic pentru litoralul românesc – achiziția și mai apoi renovarea unui hotel de stat – el a prins rapid gustul dezvoltărilor de la zero. Murad a fost între primii dezvoltatori de apartemente de vacanță de pe litoral, un alt pariu făcut la momentul potrivit care avea să-i iesă perfect. Pe un teren de circa opt hectare, situat între Mamaia și Năvodari, cumpărat în anul 2001 cu un preț foarte bun, de opt euro pe metru patrat, Murad construia și vindea rapid două ansambluri rezidențiale de apartamente de vacanță: Coral Beach, în 2003, și Summer Land I, în 2006.

Citiți și: Nu e panică, man! Franciza de fast food e o afacere pentru toate buzunarele

Acum, Murad s-a decis că e din nou momentul investițiilor în zonă – cumpără cel mai mare consultant imobiliar de pe piața locală – și trimite semnalul neoficial al restartului afacerilor imobiliare.